Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Hypo eller Hyper?
-
25-01-09, 09:50 #1
Hypo eller Hyper?
Jeg har før gått på Levaxin uten særlig virking og skiftet til Armour desember 2008.
Siste prøvesvar på Levaxin:
09.12.08 - Levaxin 75mg
TSH = 0,59 ref:0,20-4
FT4=13,6 ref: 9-22
FT3=3,6 ref:2,3-5,7
A-TPO =negativ
Startet med Armour 1G 19 desember og fikk et kjempeløft. Følte meg bedre enn noen gang. Dette varte ca 10 dager, så fikk jeg tilbake symtomer. Økte da til 1,5G. Samme skjedde, ble bedre igjen. Dette varte i ca 10 dager så kom symtomer tilbake. Økte da til 2G. Fikk lite respons på siste økningen. Følte meg mer og mer hypo. Alle symtomer tilbake. Økte derfor til 2,5G men har fremdeles hypo symtomer. NY blodprøve.
20.01.09
TSH = 0,01
FT4 = 13,4
FT3 = 6,6
A-TPO = negativ
Hvorfor har FT4 gått ned? Og hvordan kan jeg ha så høy FT3 men fremdeles føle meg underdosert?
Kan der være slik at jeg ved oppstart følte meg bedre for det er akkurat dette kroppen mangler. Men etterhvert ble påkjenningen større for slitne binyreene og i mangel av Cortisol hoper FT3 seg opp i blodet og ikke når inn til cellene.
Derfor føler jeg meg underdosert mens tallene sier overdosert?Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
25-01-09, 09:59 #2baremei Gjest
Sv: Hypo eller Hyper?
Prøvene forteller meg at du trenger Levaxin i tillegg til Armour. Det ser ut til at du får i deg for høy andel T3 i forhold til T4.
Grisen er ikke helt lik oss, og lager mer T3, derfor er det mange som trenger tilskudd av Levaxin for å balansere forholdet mellom FT3 og FT4.
Selv går jeg på drøyt 2 grain Armour og 100mcg Levaxin daglig, dosen med Armour varierer noe med årstidene, jeg må justere et par ganger i året, men dosen med Levaxin har vært ganske konstant etter å ha blitt saaaaakte økt fra 25mcg etter at FT4 sank ganske drastisk en periode.
Forøvrig kan hypo og hypersymptomer likne hverandre ganske mye, selv får jeg hjertebank og harehjerte på begge deler, det samme med løs mage og tretthet.
I ditt tilfelle ville jeg redusert armourdosen bittelitt og innført 25mcg levaxin, og så tar du blodprøve hver 6. uke for å følge med på tallene og justerer deretter.
Mine optimale tall er
FT4 på over 17 (18-19 er flott, under 15 blir jeg dårlig igjen)
FT3 rett under toppen
TSH er alltid rundt 0,01, så den er det ingen som bryr seg med lenger, heller ikke spesialisten på Thyreoidea-klinikken på Aker (overlege attpåtil, hvis du trenger noe å slå i bordet med til din egen).
Svar med sitat
Bokmerker