Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    151

Standard

Tørt, kjørlig vintervær er det beste for meg også. Trives ikke i stekende sol og varme.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard DOSERING AV LEVAXIN

Noen som vet hvordan man går frem for å finne riktig dose Levaxin, har det noe med en persons vekt å gjøre eller. Selv bruker jeg 75 mikrogram 1 gang daglig, har brukt 150 men det var for mye og jeg fikk en T4 på 40 og måtte slutte med medisiner en stund hvilket førte til T4 på 7 så der er jeg nå skal måle T3, TSH og T4 om 2 uker så får jeg se da. Noen som vet hvor mye ( hvor mange tall) T4 stiger pr. uke? Dere er bedre enn legen min om dere vet det for det visste ikke han. Kan ellers opplyse at jeg er et relativt lite menneske sånn i høyden, men har noen kilo for mye dersom det er av betydning for doseringen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det har med vekt å gjøre, men også svært mange andre variabler.
    1,6µG x kroppsvekt har jeg sett nevnt som et utgangspunkt.
    Hva som er i tarmen når tabletten kommer dit har veldig mye å si for hvor mye T4 kroppen tilslutt får. Har sett tall som 50 - 80%.
    Og du kan være en type som trenger mye - eller lite.

En bør passe på at man tar tabletten på samme tid og måte, så har ikke det over nevnte noen betydning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er helt forskjellig, sies det. Og utgangspunktet er disse 1,6-1,7 µg pr kg som Finn sier.
    Det andre som synes å være forskjellig i tillegg er om man har det greit på en TSH på rundt 1, eller om den reiser rett ned i kjelleren.

Uansett må man gå flere uker, ofte 6 mnd på riktig dose før man merker vesentlig forbedring.
    Kroppen må helbrede seg selv også, det er ikke nok å få ft4 rett sånn umiddelbart.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Takk for svar

jeg er litt treig i hodet i dag. Var på jobb i går så jeg er temmelig trøtt. Skal ikke så mye til enda ser dere. Er derfor litt treig i hodet i dag, men etter mine utregninger så skal jeg ha 86,4 ug Levaxin hvor mange tabletter blir det.? Er det noen med ett litt klarere hodet enn meg som klarer å regne det ut for meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hm. Hvilken tablett da
    Det er jo nesten 90% av en 100 µG Levaxin. Altså nesten en hel om dagen.
    Bruker du 50 µG Levaxin så blir 1 + 3/4 slike akkurat 87,5 µG.

Men husk at dette bare er et utgangspunkt og ikke noe du SKAL ha !
    Det er bare ment som en startdose. Når men har gått på denne en stund må man regulere litt opp eller ned så den passer til deg. Du kan godt havne på 125µG etter en tid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Takk

skal du ha Finn. Hva gjør at jeg evt. må ha mer? Dersom jeg ikke legger på meg da og det er slett ikke planen snarere tvert i mot. Jeg har ingen antistoffer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Den eneste entydige måten å fastslå om du har autoimmun thyreoditt er biopsi, ellers bruker de veldig ofte ultralyd i tyskland. Autoimmun thyreoditt sees tydelig på ultralyd.
    Blodprøver kan slå ut eller ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvis kroppen din ikke er så flink til å ta opp hormonene fra fordøyelsesystemet må du bare ta litt mer for å kompensere dette. Det går jo av seg selv.
    Teoretisk er det slik at jo mer du tar jo høyere blir det effektive stoffskiftet. Og slik hadde det vært om Levaxinen hadde vært like flink som det hormonet du en gang produserte selv.
    Det er det ikke selv om legene later til å tro det.
    Jeg hadde en bestemt dose som var best til å redusere vekt. Gikk jeg over denne så økte vekta, og samme når jeg gikk under.
    Slik er det nå når jeg er på Armour også. Vet ikke om dette er vanlig, men slik er jeg da.

For å følge det effektive stoffskiftet kan du måle morgentemperaturen hver morgen med det samme du våkner - i ei uke. Så endrer du litt på dosen og tar ei måleuke igjen om en mnd. Har tempen økt har stoffskiftet det også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard FRYSNINGER

Noen ganger får jeg sånne frysninger. Det varer ikke lenge ca. 5 minutter ofte kommer det om kvelden eller når jeg ligger under dyna om dagen og hviler. Blir litt sliten i blandt skjønner dere. Er det noen som hvet hva det kommer av ? Ã… fryse er vel en del av sykdommen, men dette varer i så kort tid.

Side 3 av 62 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn