Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Exclamation Er feil med stoffskifte kostholdsrelatert?

Ja, det mener fysioterapauten min, som er kostholdsekspert. Han mener at årsaken til stoffskifte sykdom, er pga feil kosthold, og at sykdommen blir borte etter hvert, som man får et mer riktig kosthold. Han mente at det var derfor stoffskifte sykdommer har økt i omfang i dag. Jeg ble temmelig hissig!! Så jeg spurte ham: "...og hva med de som har sykdommen, og lever på et sunt kosthold, og likevel må gå på medisiner?" Han mente at disse "var blitt avhenging av medisin, eller redd for å slutte med de....". Jaha, sa jeg, men stoffskifte kjertelen har jo fått skade, og kan ikke repareres. Bare tull, sa han, endrer jeg kostholdet mitt, blir jeg frisk igjen!, fortsatte han. Han skremte meg videre, at det var derfor jeg hadde sopp i munn, og klødde meg i rompa, fordi jeg hadde feil kosthold. Han spurte meg faktisk da jeg kom til timen hans i dag, om jeg klødde meg i rompa.... Jeg ble usikker, trodde først det hele var en spøk, men neida, han var dønn seriøs!! Han skremte meg også med, at jeg kom til å dø ung, av hjerteinnfarkt, og han mente at infarktet jeg hadde i begge nyrene, var kostens skyld....

Han sjøl, lever sunt så det holder. Trimmer og tråkker i vei. Han kom også opp med forslag på vitaminer og mineraler, som ville hjelpe på stoffskifte problemet. Men i dag, ville han ikke prate om de....

Jeg sa til han, at stoffskifte sykdom er arvelig, siden mormor og hennes barn har det, ikke mamma, hun har ikke sykdommen. Men han bare avfeidet det, og snakket igjen om kosten.

Jeg mener at dette ikke kan stemme. At hvis jeg begynner å spise slik mat han anb meg å spise, så blir jeg kvitt sykdommen. Eller...?????
    Sist endret av helgemann; 27-07-10 kl 21:19 Begrunnelse: ..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Cool Sv: Er feil med stoffskifte kostholdsrelatert?

Hej Helgemann Hvis denne fysioterapeut er tilsluttet de offentlige sygekasser (eller hvad det hedder i Norge), da mener jeg, at du er din gode ret til at klage over ham. Såfremt du opsøger ham for en fysio-behandling, men får (i stedet?) et foredrag om hans kostteorier, får han sine penge uretmæssigt.

Jeg er selv overbevidst om, at kostholdet er af en afgørende betydning for ens velbefindende (med eller uden sygdom), og jeg er også enig i, at mange sygdomme kunne være undgået hvis kostholdet var "rigtigt". Men derfra og til at sige at en atrofieret kirtel eller kirtel ædt op af antistoffer, som ved et mirakel kan genopstå ved kostholdsændring, er mere end jeg kan acceptere (på dine og mine egne vegne).

Det mener mig (meget) om heilpraktikernes teori om, hvordan man bliver stofskiftesyg. De har meget tilfælles med din fysioterapeut, selv om de er ikke enige om sygdommens "kilde". Hypothyreose og heilpraktik

Du kan få et nemmere liv med sygdommen, hvis du lærer om det rette kosthold og hvis du kan omlægge det over tid. Men snakken om at kosten alene kan helbrede dig/os, er rent ud sagt: sludder. Lad dig ikke tryne af ham og hvis det kan lade sig at gøre - skift til en anden, for hvem fysioterapi er første fag og interesse. Du har ikke brug for at komme hjem modløs, hvor du burde være lettet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Er feil med stoffskifte kostholdsrelatert?

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Han skremte meg videre, at det var derfor jeg hadde sopp i munn, og klødde meg i rompa, fordi jeg hadde feil kosthold. Han spurte meg faktisk da jeg kom til timen hans i dag, om jeg klødde meg i rompa....

Jeg mener at dette ikke kan stemme. At hvis jeg begynner å spise slik mat han anb meg å spise, så blir jeg kvitt sykdommen. Eller...?????
    Altså, slik jeg ser det, så er jo et sunt kosthold ikke å forakte.. Det kan jo hende at han var ute etter om du hadde candida da, og denne soppen hemmer visst stoffskiftet og har mange andre kjedelige symptomer også.. Mye sukker i kosten får denne soppen til å blomstre hvis den allerede har manifestet seg.

Se f.eks denne tråden:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10479

Men har skjoldkjertelen din blitt ødelagt av antistoffer, MÅ man jo kompensere for kjertelens bortfall.. En blir ikke bedre samme hva en spiser da, om en ikke stapper innpå med skjoldbruskkjerler.. Mange med stoffskifteproblemer har ofte effekt av lavkarbodiett, mye pga. at man dermed ikke sliter på binyrene, og slitne binyrer gir hyposymptomer..

Uansett syns jeg at kommentaren om du klødde et visst sted var for drøy, uproff rett og slett.. Man formulerer seg rett og slett ikke slik! Det viser en mangel på respekt spør du meg..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Morsom fysoiterapaut du har da Helgemann - sikker på at det ikke er frisøren din ? (absolutt uten forkleinelse for noen !)
    Men sånn er det, vi møter de utroligste forstillinger - og det må vi vel akseptere ?
    Av noen ?
    Vel, fra legfok - men fra leger og andre eksperter ?
    Det kan virke utrolig at de gikk på den at syntetiske hormoner skulle være bedre enn naturlige - da de gjorde det.
    Da visste man ikke så mye mer enn at tyroxin var T4. Så under tvil :ok.
    Men nå ?
    Later man som at man ikke vet mer nå, enn den gangen - eller hva ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

I fare for å skyte meg selv, men han er i fra Finnmark... Ikke noe galt med folk fra Finnmark! Men de har som regel ikke "lås-på-døra"... Les: de pakker ingenting inn en pen pakke.

Men uansett, det var jo han som jeg har nevt tidligere, som studerte meg første gangen, og sa følgende: "...hmm du har vann i kroppen, sjoldbrukskjertelen din er hoven, du har sopp på tunga, og du kommer til dø av hjerteinnfarkt snart...".

Da jeg kom hjem i dag, var jeg: og

Selvfølgelig var jeg jo glad for å få vite hva jeg kan spise, og hva som er bra for meg. Og at jeg kan utvikle det og det, pga kosholdet mitt. Det jeg reagerer på, er at han nærmest tvinger meg til noe, som jeg må bruke lang tid på, og i tillegg skremmer meg med død og fordervelse, hvis jeg ikke skynder meg å legge om kostholdet. Og i tillegg bagatellisere stoffskifte sykdommen min, som jeg vet mest sansylig kom i tenårene. Og som regner med er skadet pga at jeg har vært ubehandlet så lenge.

Jeg tar dette veldig tungt, siden jeg har slitt med dødstanker hele vinteren og våren, pga usikkerhet om jeg hadde kreft i nyrene. Og når han bruker dette nærmest mot meg, for å skremme "vett-i-meg", blir dette for drøyt.

Hadde jeg bodd i byen, hadde jeg byttet han ut, med en gang.

Han påstod jo forrige gang at jeg hadde diabetes, noe jeg med sikkerhet vet at jeg ikke har. Men likevel truer han meg med denne sykdommen og...

Sopp har jeg nok på tunga, vet ikke hvordan jeg skal få det bort, men i rompa tror jeg ikke. Jeg klør meg nok der fordi, jeg har så lett for å svette, og ikke går uten truse. Men jeg klør meg jo ikke døgne rundt, da!! Bare når jeg er på do!!

Må jo si, at jeg har spurt han, etter på, hva som er bra å spise, og hvilke kosttilskudd som er bra. Men forventer jo ikke en slik holdning, av en som kun skal behandle meg fysisk. Første gang jeg var der, så jeg tilfeldigvis ned i søppelbøtten hans, og der lå det en tom nøttepose. Jeg hadde jo fått inprentet fra fastlegen, at nøtter er farlig, både for kolesterolet og alt annet. Så da måtte jeg jo spørre han, dette var ment som en spøk, og siden han var fysioterapaut, om det var så bra å spise sånt. Og tror du ikke det, at han brukte nesten en hel time, på å holde foredrag om mat, kosthold og helse.....!!!!!

Angrer på at jeg spurte en fysioterapaut om kosthold, som har kosthold på hjernen....

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Morsom fysoiterapaut du har da Helgemann - sikker på at det ikke er frisøren din ? (absolutt uten forkleinelse for noen !)
    Men sånn er det, vi møter de utroligste forstillinger - og det må vi vel akseptere ?
    Av noen ?
    Vel, fra legfok - men fra leger og andre eksperter ?
    Det kan virke utrolig at de gikk på den at syntetiske hormoner skulle være bedre enn naturlige - da de gjorde det.
    Da visste man ikke så mye mer enn at tyroxin var T4. Så under tvil :ok.
    Men nå ?
    Later man som at man ikke vet mer nå, enn den gangen - eller hva ?
    Ja, man kan jo begynne å lure...

Hadde jo vært enklere å akseptere hvis det var en mann i gata, som sa det. Værre å akseptere det, når det er de som skal behandle en. Båte fastlegen min og fysioterapauten, har hver sitt syn, på kosthold og helse. Ikke rart jeg er forvirret her. Legen sier det og det er farlig, fysioterapueten sier det motsatte...

Det virker som at man tviholder på gamle tanker og verdier.

Lignende tråder

1. feil informasjon på doktoronline??
    Av sivcath i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 29-01-08, 23:08
  2. Hva kan muligens være FEIL ??????
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-11-07, 16:38
  3. Kan leger ta feil?
    Av annki i forumet Hos legen
    Svar: 13
    Siste melding: 25-09-07, 13:14
  4. Feil diagnose...
    Av Leya i forumet Feildiagnoser