Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Standard overdosering efter candida bekæmpelse???

Hej allesammen

Jeg fik konstateret lidt for lavt stofskifte for 1,5 år siden, og startede et stykke tid efter på amour/erfa. Det hjalp, men alligevel ikke helt..

Jeg fandt så ud af at jeg havde candida, og har nu bekæmpet candida i 5 måneder- HARDCORE! og har fået det meget bedre

Jeg har de sidste par måneder tabt mig meget og haft løs afføring hver dag(Blodprøver viser ikke overdosering) Jeg prøvede 1 dag uden medicin og så var min afføring normal og fast. Kan det virkelig passe at jeg ikke har brug for medicin mere, nu hvor candida er ved at forsvinde???? Ved jo at candida blandt andet er skyld i dårligt fungerende skjoldbruskirtel.

Min læge går helt amok over at jeg selv eksperimenterer med dosis, gør i også det nogle gange, eller venter i på blodprøveresultaterne inden i sætter dosis op/ned?

En heeeeelt masse spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: overdosering efter candida bekæmpelse???

Hvis du blir bedre av å redusere dosen - og ikke føler deg stoffskiftesyk på mindre dose... så sier jeg vel at svaret gir seg selv?
    Det er jo tross alt du om får svi om du tar feil også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hva jeg selv gjør ?
    Det er jo min egen helse det dreier seg om - og den er jeg selv ansvarlig for.
    Ingen andre personer er det - ikke engang legen.

Så vil jeg heller ikke kalle det eksperimentering, men det er vel legens ord ?
    Litt nedlatende å eksperimentere ?
    Men kun når du fratar legen jobben med å gjøre det - og gjør det selv ?
    Legen mener jo at det ikke er å eksperimentere når de følger et opplegg de selv har bestemt.
    Feks er det ikke å eksperimentere når de kun forer en kropp med T4 og forlanger at TSH skal bli som den var da kjertlen leverte varene ?
    Jeg ville jo kalle det noe annet.......

Jeg prøver å forsyne min kropp med de stoffskiftehormoner den har bruk for - og jeg spør kun meg selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

En annen ting er vel at dersom kjertelen din virker så vil den nedjustere egen prodksjon når du fortsetter å tilføre - så uten å forsøke å neddosere tilført hormon kan ikke jeg forstå at noen kan vite om du trenger hormoner mer.

Men - det kan også hende at du kun trenger mindre hormoner enn før... Candidaen kan jo ha påkvirket opptaket ditt negativt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Jeg har de sidste par måneder tabt mig meget og haft løs afføring hver dag(Blodprøver viser ikke overdosering) Jeg prøvede 1 dag uden medicin og så var min afføring normal og fast. Kan det virkelig passe at jeg ikke har brug for medicin mere, nu hvor candida er ved at forsvinde???? Ved jo at candida blandt andet er skyld i dårligt fungerende skjoldbruskirtel.

Min læge går helt amok over at jeg selv eksperimenterer med dosis, gør i også det nogle gange, eller venter i på blodprøveresultaterne inden i sætter dosis op/ned?
    1 dag uten stoffskiftemedisin kan vel knapt kalles eksperiment!, men vil vel heller tro at det er de soppdrepende midlene du har benyttet i 5 mnd. som har fått deg til å miste vekt - ha løs avføring. En av "bivirkningene" ved f.eks. Flucanazol og mykostatiner som ofte benyttes for å bli kvitt sopp hardcore er jo diare/løs mage når skiten kommer ut.

Det er vanskelig å si i hvilken grad dårlig mage/tarmfunksjon (sopp, overvekt av dårlige mage/tarmbakterier m.m) kan forårsake skjoldkjertelproblemer. Siden prohormonet T4 omdannes til aktivt T3 (noen sier så mye som 20%) i mage/tarm kan det gi betydelige hypo/hypersymptomer om det er mangel på sunne mage/tarmbbakterier, overvekt av sopp eller for lite/eller for mye av andre fordøyelsesenzymer.

Så det er godt mulig du trenger mindre medisin nå som du har fått kontroll på din candida - eller kanskje til og med ikke trenger stoffskiftemedisin lenger. Den eneste måten å finne det ut på er å forsøke å trappe ned eller kutte ut en periode. Se hvordan du føler deg - og/eller ta nye blodprøver for deretter å se hvordan din kjertel fungerer. Berit1974 skrev for en stund tilbake at hun hadde en venninde som hadde kuttet ut etter en periode på medisin og nå har det helt fint.
    En venninne av meg gikk på Levaxin i ti år via sin fastlege. En nederlandsk venninne tipset henne om at i Nederland så var det vanlig at man lot kroppen forsøke å ordne opp selv etter en stund. Ba så om henvisning til endo (Vanberg i Sandvika). Endo ble "sjokkert" over at hun hadde gått så lenge på Levaxin. Han sa at det nyeste innen behandling nå er at man forsøke å gå av medisiner for å la kroppen ordne opp selv. Og det har søren meg virket for henne!! Vært frisk og rask i to år uten medisiner nå. Men jeg vet ikke om hun har antistoffer, skal spørre om det.
    H:-)

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Tak for jeres svar

Havde selv tænkt på om det evt kunne være fluconazol der gjorde at jeg har tabt mig så meget...

Er stadig bare så meget i tvivl... Hvis jeg helt undlader medicin i et par dage, vil det så være svært at starte igen på samme dosis?

Kan jeg "skade" min krop ved at undlade medicin i et par dage?

Jeg tænker at det vel heller ikke er sundt for kroppen at gå op og ned i dosis??

Min læge siger jeg kun må hæve dosis hver 4. uge og så få taget en blodprøve... Men så kommer der jo virkelig til at gå lang tid inden jeg finder ud af hvad det er?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Stoffskiftet er jo en grunnleggende funksjon i kroppen som ikke endres særlig. Når forsyningen til kroppen stanser opp, tar det lang tid å få det igang igjen.
    Dosen skal opp, og det tar tid, men alt som fungerer i kroppen skal jo også tilpasse seg - og det kan ta enda lenger tid.
    Men lenger tid enn et år skal man ikke akseptere. Er man ikke bra nok innen, så virker ikke behandlingen godt nok.

For noen går det greitt, for andre tar det lang tid.

Du kan ikke skade kroppen - ikke mer enn den er - ved å glemme en Levaxindose i ny og ne. Ta den når du oppdager at den er glemt. Flere dager kan erstattes på denne måten. Pass på at ukedosen blir den du har bestemt deg for å bruke.

I en oppstarterfase er det fremgangen som er viktig, at man må litt opp og ned i perioder er underordnet.
    Den Levaxindose du spiser idag blir ikke til stoffskiftehormonet før om flere uker. Det er likevel viktig at T4 får en størrelse som er passe for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Jeg tager dog ikke levaxin men ERFA...

Kan jeg være overdoseret uden at mærke det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Så flott !
    Erfa er lettere å dosere, den reagerer raskere på en endring av dosen.
    Derfor vil den også vise symptomer på for høy dose raskere, og det er nok å hoppe over neste dose, så er symptomene vekk.

Jeg liker ikke ordet "overdose".
    Jeg forbinder dette med negative erfaringer av alt for høy dosering av andre kjemikalier. Her er det sårt tiltrengte hormoner det er snakk om, og det mange litt for lettvint kaller overdosering (har gjort det selv.....) er bare en dose som er marginalt for stor.

Jeg vil jo anbefale alle å finne sin maksimale dosestørrelse.
    Øk dosen etter anbefalingene her på forumet og fortsett på en litt lavere dose enn den som gir høydosesymptomene.

Symptomer som oppstår av for høy dose i lang tid, er noen ganger vanskelige å definere. De kommer snikende.
    Å hoppe over en dag kan hjelpe til med å finne ut hva det er.

Overdose uten å merke det ?
    Det tror jeg ikke på Honeyhob - men jeg forstår usikkerheten omkring spørsmålet.
    Visshet får man ved å vite hvor grensen går.
    Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Må/kan jeg kun øge/sænke dosis hver 4. uge eller kan jeg f.eks gøre det hver 2. uge?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 16-05-12, 11:40
  2. Små amøber og candida
    Av Scarlett i forumet Candida
    Svar: 3
    Siste melding: 02-11-09, 22:43
  3. candida , gjær og mugg igjen
    Av Nettverk i forumet Candida
    Svar: 5
    Siste melding: 11-03-09, 17:23
  4. Høj TSH efter influenza
    Av gitteh i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 17-01-08, 20:37
  5. Candida, ME og kanskje litt av hvert...
    Av baremei i forumet Candida
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-06, 02:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn