Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 48
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Standard Sv: Noen som kan hjelpe meg med prøvesvar ?

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Du har jo nære familiemedlemmer som har lavt stoffskifte...
    Lest den historien om henne hvis hund hadde hypotyreose??
    Hun forskynte seg av hundens medisin i ren fortvilelse, OG BLE BEDRE!!!!
    Men med prøvesvarene mine i dag som sier

FT3 5,2 ( 3,5 - 6,5 )
    FT 4 11,9 ( 9 - 20 )
    TSH 1,82 ( 0,30 - 4,50 )

er det da sikkert at ikke alt er ok ?Selv om det ikke føles sånn..Skal be om henvinsning , men jeg ser at det er 30 uker ventetid hos endokriniolog eller hva det heter her jeg bor....
    Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

i følge http://www.hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm kalkulatoren så er dine tall slik:

ft4 26%
    ft3 63%

Som er typiske tall som man finner ved hypothyreose.

Det at ft3 er høyere enn ft4 i prosent, er så typisk for hypothyreose at det peker veldig veldig sterkt på hypothyreose.

De på det tyske forumet gjentar dette stadig.

Og så har dy skyyyyhøye antistoffer, eller var det en annen her?

Og så kryper TSh oppover.

Merk at TSH er langspm til å stige, det labber typisk seks uker etter symptomene eller at ft4 går ned.

husk å ikke ta selen, tran eller andre gode ting akkurat nå, for du vil at TSH skal stige slik at legen også skjønner at du er hypo.

Men med slik lav TSH er det veldig lite sannlsynlig at nedokrinologen gir deg diagnose, for de er helt tilbedre av den hellige TSH.

Hvis du tar trikset med å ikke sove før neste blodprøve, så kan du få den opp til 6-7.

Uansett så MÅ mn ta blodprøven tidlig tidlig om morgenen, for TSH er halvparten fra klokken 1 og utover om ettermiddagen og stiger først kl 8 om kvelden og blir høyest om natta og morgenen.

Jeg tror at din TSH kanskje vil stige ved neste prøve, få en ny prøve om en måned.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    i følge http://www.hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm kalkulatoren så er dine tall slik:

ft4 26%
    ft3 63%

Som er typiske tall som man finner ved hypothyreose.

Det at ft3 er høyere enn ft4 i prosent, er så typisk for hypothyreose at det peker veldig veldig sterkt på hypothyreose.

De på det tyske forumet gjentar dette stadig.

Og så har dy skyyyyhøye antistoffer, eller var det en annen her? Jeg har bare 35 i antistoffer

Og så kryper TSh oppover.

Merk at TSH er langspm til å stige, det labber typisk seks uker etter symptomene eller at ft4 går ned.

husk å ikke ta selen, tran eller andre gode ting akkurat nå, for du vil at TSH skal stige slik at legen også fller hvnner at du er hypo.Ok så fra nå til neste prøve bør jeg kutte ut vitaminer og krill ?

Men med slik lav TSH er det veldig lite sannlsynlig at nedokrinologen gir deg diagnose, for de er helt tilbedre av den hellige TSH.Ok så jeg vil ikke få en diagnose pga at min TSH er så lav ?

Hvis du tar trikset med å ikke sove før neste blodprøve, så kan du få den opp til 6-7.Ikke sove natte før ?

Uansett så MÅ mn ta blodprøven tidlig tidlig om morgenen, for TSH er halvparten fra klokken 1 og utover om ettermiddagen og stiger først kl 8 om kvelden og blir høyest om natta og morgenen.Tar alltid blodprøver kl 08 fastende

Jeg tror at din TSH kanskje vil stige ved neste prøve, få en ny prøve om en måned.
    Takker for mange fine og informerende svar .Dere er flinke her inne
    Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Min teori er at det er mulig at din TSH kan komme til å stige fremover, og da får du aller nådigst prøve levaxin.

Din TSH er jo gått opp en del.
    Normalt er tett ved 1, og din er nå omtrent dobbelt så høyt.
    TSH er logarimisk, og neste hopp er til 4! og da er du over den magiske grensen på 3,6.

Når på døgnet tok du prøven sist? Og de andre prøvene?

Så fins det et triks, å ikke sove før neste prøve. TSH kan da bli høy.

Prøv uten vitaminene og krill pga blodprøven.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post

TSH'en din reagerer ikke som den skal. Den burde vært skyhøy med så lav fT4.
    fT4 er alt for lav - ikke rart du har problemer.
    anti-TPO er i gråsonen, altså er det uklart om du har kjertelbetennelse.

Jeg vil tolke disse resultatene slik at det er den lave TSH som er årsaken - altså et sentralt problem.
    .
    Jeg skal til lege i morgen.
    Kunne du bare foklart litt nærmere hva du mener med at ft4 er for lav ? Jeg hadde 11.9 sist blodprøve ( ref 9-20 )

Min TSH var på 1,82 ved siste prøve ( 0.30 - 4, 50 )

Hva mener du med at TSH er lav og at det er årsaken ? Bare sånn at jeg kunne ha noe å si til legen

Jeg må si jeg er redd at legen velger feil medisinering på meg ( antidep ) og ikke noe for stoffskiftet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av viravira Vis post
    Jeg må si jeg er redd at legen velger feil medisinering på meg ( antidep ) og ikke noe for stoffskiftet.
    Hei
    Dette hører vel egentlig ikke til spørsmålet ditt, viravira, men jeg må bare kommentere denne setningen. Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden - så jeg kjenner ikke til historien din. Men det gjør du, så jeg regner med at du ikke lar legen din «velge feil medisering på deg». Denne historien har gjentatt seg så altfor mange ganger. Hvis du vet at du ikke trenger antidep. så trenger du det ikke.
    Lykke til hos legen i morgen, gjør deg opp en mening om hva som er det beste for deg og jobb for det.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei
    Dette hører vel egentlig ikke til spørsmålet ditt, viravira, men jeg må bare kommentere denne setningen. Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden - så jeg kjenner ikke til historien din. Men det gjør du, så jeg regner med at du ikke lar legen din «velge feil medisering på deg». Denne historien har gjentatt seg så altfor mange ganger. Hvis du vet at du ikke trenger antidep. så trenger du det ikke.
    Lykke til hos legen i morgen, gjør deg opp en mening om hva som er det beste for deg og jobb for det.
    Jeg er vel så desperat nå at jeg tar det jeg blir tilbudt.Desverre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du burde vurdere Lisbeth sitt råd Vira.
    Du er nok din beste psykolog.
    Flere psykofarmika har uheldige langtidsvirkninger på stoffskifteprosessen.
    Jeg ville satt mye inn på å prøve Levaxin først og hvis ikke det var bra nok - så kan du jo love å komme tilbake til din gode doktor ?
    En slik avtale bør legen gå med på.

Min egen erfaring - og mange andres her også, er nok at enkelte leger er vel ivrige til å overse stoffskifteproblemer som årsak til de tegn på depresejon som de ser. Fortell det til legen og be om en prøveperiode med Levaxin.

Lav fT4.
    Refområdet labben bruker har jo 9 som laveste og du har bare 12. Du kunne hatt 20 og over det og blitt bedømt om ok.
    Noen ganger i livet synker fT4 under mitten i referanseområdet og da skal kontrollsenteret i hjernen jobbe for å få det høyere.
    Det er mest det jeg ser som feilaktig her.
    Altså at TSH ikke er høyere enn den er.
    Den måten kotrollsenteret får opp fT4 på, er å øke TSH.
    Og det gjør den jo ikke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Hei Viravira!

Prøv å unngå mer psykofarmaka, det er mitt råd også. Å lese om deg er som å lese om meg selv. Jeg blir veldig urolig av Valium og sovetabletter, blir helt gira hele natten hvis jeg prøver. Virker motsatt og det har jeg forstått er vanlig for oss.

Jeg fikk en testresept på Levaxin 25ug av legen min og har prøvd i 10 dager. Det hjelper allerede. Pulsen slår lavere og jeg sover bedre. Har litt mindre tåke i hodet og føler meg våken på en annen måte selvom natten kan ha vært litt dårlig. Er vant til å gå rundt som en zombie hvis jeg har sovet dårlig.

Har fått for to mnd og sender deg gjerne noen hvis du vil prøve så du kan droppe den Valiumen eller hva det nå var. Jeg lurer veldig på den legen din!

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Vel - psykofarmica eller ikke?? Bare så det er sagt og poengtert så er det IKKE alle stoffskiftesyke som sovner lett og lenge! Jeg er ikke av disse. Tolvon hjelper for å få lengre søvn. Ellers går det som hakk i plata hos meg. Kan våkne etter to timer og ligge leeenge for å sove 2 timer til osv osv. Et helvete!

Hva er verst? Bli gal av manglende søvn eller bli gal av psykofarmica? Jeg har omtrent null - zero problem med stoffskiftet etter 6 å på thyroksin, men det rabler for meg hvis jeg ikke får sove....

Bare for å vinkle det litt andre veien. Ikke at jeg vil "lokke" noen inn på den veien. Jeg bare lanserer et alternativ til ikke å bli komplett gal.
    Poengterer at dette gjelder for manglende søvn og ikke for depressive tilstander ifbm hypoyreose.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
    Av Nocturne i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 23:37
  2. Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
    Av Bodø i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-01-08, 14:13
  3. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
    Av mammamia i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 09-03-07, 12:17
  4. Svar: 6
    Siste melding: 21-09-05, 20:20
  5. Kan noe "tolke" prøvesvarene??
    Av Kirsten i forumet Blodprøver
    Svar: 51
    Siste melding: 09-09-05, 22:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder