Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
-
13-03-10, 12:03 #1
Noen som kan tolke disse prøvesvarene ?
Jeg har vært hos legen fordi jeg de siste 2 årene ( ! ) har følt meg dårlig.Dvs slapp, trøtt, hoven i ledd, stiv i muskulatur, deprimert/ trøtt jeg vet nesten ikke forskjellen....
Etter jul har det bare gått nedover, jeg sover midt på dagen, klarer ikke jobbe..
Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
TSH mellom 0,78 og 1,9 de siste 3 mnd
Fritt T4 10,8
Anti TPO 65
Jeg har blitt tilbudt antidepresivia, men jeg er ikke deprimert bare trøtt. Det er så mye jeg VIL men ikke orker.
Begge mine søstre har lavt stoffskifte + moren min. De bruker medisiner.Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
-
13-03-10, 14:32 #2
Sv: Noen som kan hjelpe meg med prøvesvar ?
Hei viravira
Og velkommen skal du være, mitt i alt !
Du kjenner jo litt til hva stoffskiftet gjør med folk med den familiære bakgrunnen du har.
Fælt å si det, men det kan være en fordel......
Stoffkiftesykdom har arvelige komponenter legen vet om - det bør hjelpe deg til å komme tidlig i behandling.
TSH'en din reagerer ikke som den skal. Den burde vært skyhøy med så lav fT4.
fT4 er alt for lav - ikke rart du har problemer.
anti-TPO er i gråsonen, altså er det uklart om du har kjertelbetennelse.
Jeg vil tolke disse resultatene slik at det er den lave TSH som er årsaken - altså et sentralt problem.
Du bør ta prøver som kan si mer om det er slik.
Iallefall kan du ikke slite lenger med dette og om legen ikke forstår dette, så krev å få komme til en spesialist.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-03-10, 14:33 #3
Nå er ikke jeg så god på dette, men jeg vil tro at med de prøvesvarene er det ikke umulig at du kan ha hjelp av å prøve stoffskifte medisiner. jeg har lignende verdier selv, bortsett fra anti tpo der er jeg helt nede på 15. jeg har masse av de samme symptomene som deg, og er nå under utredning hos indremedisiner! Lykke til!
-
13-03-10, 16:46 #4
Men det hørtes ikke ut på legen som om hun hadde tenkt å gjøre noe.Ingen ny time eller mer snakk om dette med stoffskiftet.
Kan ikke leger prøvesvar ?
Kan jeg bare be sånn uten videre om en time hos spesialist ?
Hva heter disse spsesialistene ?
Jeg bor i Østfold...
Hm...Kanskje det er en grunn til at jeg er trøtt og utmattet , ikke bare latskap
Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
-
13-03-10, 16:50 #5
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-03-10, 17:22 #6
Det er ikke mange leger som har spesialkompetanse i stoffskifteproblematikk - det skal være visst. Det er vel dessverre slik at alt for mange vet alt for lite......
Nå skal jo ikke fastlegene forstå mer enn NÅR det er nødvendig å sende oss til spesialist. Det er deres oppgave å forstå.
Samtidig setter spesialistene krav til hvor syk du må være for å komme til dem.
En skikkelig prat med legen kan jo hjelpe - og gjør det ikke, er mitt råd at du finner deg en annen lege rett og slett. Du vil få bruk for en lege som kan mye om dette i tia framover...... (sorrrrry)
Spesialisterjobber på sykehus, og fastlegene henviser etter gitte retningslinjer. Så finnes det private spesialister, og de trenger men ikke henvisning til - men de koster.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-03-10, 23:36 #7
-
13-03-10, 23:43 #8
Hvis jeg skal ta nye blodprøver, skal dem tas fastende ? Tidlig på morgenen ?
Sitter her å enker over mine symtomer , de er mange, men siden jul synes jeg øynene / synet mitt er forandret.Kan dette ha noe sammenheng med stoffskifte ? Jeg fikk noen øyendråer av legen uten at det hjalp.
Jeg er også hoven i hendene + litt i ansiktet.
Hva med bihulebetennelsene mine er det sammenheng ?
Jeg har fått diagnosen fibromyalgi.Pga av ømme riggerpunkter + stivhet i muskler.
Jeg har høyt kolesterol ( det dårlige )
Men mest av alt så er jeg utmattet, zzzzzzzzzzzzzzzzzzLegen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
-
14-03-10, 09:37 #9
Du har visst hatt dette enstund du viravira.....
Jeg har jo vært der - fremstillt meg for leger, fått globoid og øyedråper - og gode ønsker. Blitt sendt til spesialister - alt fra ørenesehals til reumatologer og psykologer - og fått diagnoser.
Jeg har også fibromyalgi - men det var før jeg fikk hypothyreose sies det.
Men var det det ?????
Når jeg "ripper opp i det" vil man ikke engang i etterpåklokskapens lys endre noe på alle de feil som er gjort.
Etterpåklokskapen er som kjent den enenste klokskap.....
Ta blodprøver fastende så tidlig om morgenen som det er mulig (for en som har så lavt stoffskifte som deg)
Det viktigste er at man medikamentfaster.
Flere hormoner har døgnvariasjoner, og morgenverdien er viktig. TSH er feks mye høyere om morgenen hos de som den virker på da. Det gjør den ikke hos deg på de foreliggende prøver, men du kan jo prøve tidlig da, siden de jo er slaver av denne.
Hvis blodprøven TRAS er positiv, skal du være meget obs på øyenforandringer.
Det er forøvrig grunn til hastetime hos spesialist.
Så får man vonter i skråget. Det er det som er grunnlaget for fibromyalgidiagnosen. Men mine vonter forsvant da jeg byttet ut Levaxin med Tyroid. Hovne hender kan være en komplikasjon som heter karpal syndrom - en tranghet i karpalområdet ved leddet. Forekommer også ved ankler.
Kolesterol er en stoffskiftemarkør. Den blir høy ved lavt stoffskifte og blir normal igjen ved korrekt stoffskiftebehandling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-03-10, 10:12 #10
i tillegg bør du vel ta og teste B12, jern, ferritin, magnesium, selen, sink og kanskje mer jeg ikke kommer på i farten. Ikke uvanlig med lave verdier på noen av disse når du sliter som du gjør. Og da blir du dobbelt sliten!
Vet at Carro og en til på forumet har en privat lege som kanskje ikke er så gal på stoffskiftet. De bor i Østfold. Kjenner du noen med lavt stoffskifte? Du kan spørre dem om legen og hvordan han/hun behandler. Eller, om du har råd, ta en tur til Balderklinikken i Oslo• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
Av Nocturne i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 10-07-08, 23:37 -
Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
Av Bodø i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 19-01-08, 14:13 -
Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
Av mammamia i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 09-03-07, 12:17 -
Kjennes ut på formen som æ har vært på århundrets største fyllekalas!!!!
Av seven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 21-09-05, 20:20 -
Kan noe "tolke" prøvesvarene??
Av Kirsten i forumet BlodprøverSvar: 51Siste melding: 09-09-05, 22:29
Svar med sitat

Bokmerker