Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Dyr og hypothyreose.
-
01-03-10, 12:33 #1
Dyr og hypothyreose.
Kanhende hadde det vært bedre om vi var en hund ?
Det kan virke som vetrinærene har mer greie på det enn legene ?
Så jeg sakser litt fra : http://www.redlance.no/ronja/hdstatt.html om temaet.
Hypotyreose - Nedsatt stoffskifte
Hypotyreose er svikt i skjoldbruskkjertelen – og er i dag en velkjent og vanlig sykdom hos mange hunderaser.
Det foreligger klare raseforskjeller og aldersforskjeller. Dette innebærer at
det som er normalt for én rase ikke nødvendigvis er normalt for en annen rase,
og det som er normalt for en gammel hund er ikke normalt for en valp eller unghund av samme rase.
Hypotyerose innebærer at det produseres for lite tyroxin slik at nivået i blodet blir for lavt.
Tyroxin har mange virkninger:
• Regulerer energiomsetningen
• Stimulerer varmeproduksjonen i de fleste celler - øker forbruket av oksygen
i alle vev unntatt hjernen
• Nødvendig for normal lengdevekst
• Nødvendig for normal utvikling av sentralnervesystemet hos fosteret og
den nyfødte valpen
• Stimulerer ledningshastigheten av impulser i nervesystemet
• Påvirker funksjonen av andre hormoner
Man vet også at medikamenter og tidspunkt i reproduksjonsfasen har betydning for tyroxinnivået.
Dessuten vil også andre sykdommer kunne påvirke produksjonen av tyroxin.
For få år siden trodde man at det var enkelt å stille denne diagnosen på bakgrunn av en blodprøve.
I dag vet man imidlertid at tyroxinnivået i blodet blir påvirket av mange andre faktorer enn sykdom.
Det er følgelig ikke enkelt å stille diagnosen hypotyreose.
Årsak
Skjoldbruskkjertelen er en todelt kjertel som sitter i halsregionen, på hver side
av sipiserøret. Hormonet tyroxin produseres i skjoldbruskkjertelen (tyroidea).
Produksjonen styres fra hjernen, nærmere bestemt hypofysen, som produsere et hormon som kalles TSH.
(Tyroidea stimulerende hormon) Lavt tyroxinnivå i blodet gir økt frigjøring
av TSH som så gir signal til tyroidea om å øke frisettelsen og produksjonen av tyroxin.
Årsaken til hypotyreose kan være en feil i selve skjoldbruskkjertelen (Primær hypotyreose)
eller en feil i hypofysen (sekundær hypotyerose )
Den sekundær hypotyerose skyldes ofte svulster i hypofysen som medfører for lav produksjon av TSH.
I 95 % av kliniske tilfeller av hypotyerose hos hund,
skyldes dette den primære formen: feil i selve skjoldbruksjkjertelen.
Her finnes det også to hovedtyper:
1. Kroppens eget immunforsvar angriper skjoldbrukskjertelen.
Symptomer på sykdommen vil oppstå når mer enn 75 % av cellene er ødelagt.
Arvelige faktorer antas å kunne ha betydning for utvikling av sykdommen.
2. Skjoldbrukskjertelen skrumper inn av ukjent årsak.
Det finnes også en medfødt form for hypotyerose.
Hypotyerose kan også forårsakes av medikamentell behandling.
Dersom man behandler en frisk hund med tyroxin, kan en brå avslutning av
behandlingen medføre utvikling av hypotyerose selv om hunden i utgangspunktet var frisk.
Cortison påvirker også tyroxinnivået i blodet.
Eksempler på forhold som senker kroppens tyroxinnivå
Sult eller feilernæring
Diabetes melitus (sukkersyke)
Nyreproblemer
Leverproblemer
Enkelte legemidler
Cortisonpreparater
Fenylbutason
Enkelte anestesimidler (narkose)
Antikrampemidler
Sulfapreparater
Eksempler på forhold som øker kroppens tyroxinnivå
Drektighet
Høyt kaloriinntak
Det er gjort flere undersøkelser hos hund som viser at det er familiære
sammenhenger på hypotyerose. Det er også vist at sykdommen forekommer hyppigere
hos enkelte raser enn hos andre, noe som indikerer at arvelig faktorer har
betydning for forekomsten
Symptomer
Symptomer på hypotyerose kan variere mye fra hund til hund.
Hvis det produseres for mye tyroxin vil aktivitetsnivået bli høyt. Hunden blir
rastløs og går ned i vekt pga høy forbrenning.
Dette sees sjelden hos hund, er mer vanlig hos eldre katter.
Hvis det prduseres for lite tyroxin, vil man få motsatte symptomer fordi mange av
kroppens reaksjoner skjer for langsomt.
Det er viktig å være klar over at symtomene variere, slik at ikke alle hunder med
hypotyerose har de samme symptomene.
Vanlige symtomer ved hypotyerose:
• Nedsatt aktivitet både fysisk og psykisk. Mentalt nedstemt.
Langsommere bevegelser - lite aktiv
• Økt vekt til tross for samme eller redusert fôrinntak
• Varmekjær - fryser lett og vil gjerne ligge inntil ovnen
• Endret pelskvalitet. Tørr og utrivelig pels. Økt røyting og langsommere tilvekst av
pels. Kan miste så mye pels at den får hårløse partier, gjerne symetrisk på kroppen.
• Økt flassing, dårligere hudkvalitet hvor det lett oppstår infeksjoner • Økt pigmentering av huden
• Reproduksjonsproblemer - uregelmessig eller manglende løpetid - dårlig fruktbarhet
abort / svaktfødte valper - nedsatt kjønnsdrift - atrofi av testikler (skrumper inn)
dårlig sædkvalitet • Dårlig koagulasjon av blod
• Nedsatt vekst (påvirker bl.a. produksjonen av veksthormon)
Diagnose
Sykdommen utvikler seg gradvis. Derfor behøver ikke hunder med lavt stoffskifte
ha alle symptomer som er nevnt ovenfor.
Diagnosen stilles av dyrlegen på grunnlag av kliniske symptomer, sykehistorie og
ved at man tar en blodprøve og måler stoffskiftehormonet thyroxsin og
hormonet som styrer thyroxsinutskillelsen fra hypofysen; TSH..
Diagnosen stilles av dyrlegen på grunnlag av og blodprøve. Man måler da totalt T4
, fritt T4 , T3 og TSH.
Dersom thyroxsin er lavere enn normalt og TSH er høyere , må man være oppmerksom
på at dette muligens kan være en tidlig hypotyerose, men det er ikke alltid
riktig. Du må derfor be om å få tatt blodprøven opp igjen etter en stund, for
å avkrefte eller bekrefte diagnosen.
Som tidligere nevnt kan det være mange årsaker til et lavt nivå, som kan påvirke blodprøven.
Hundens alder kan også påvirke resultatet. T4 er angitt til å være høyere hos
valper enn hos voksne. Nivået synker med alderen og undersøkelser har vist at
nivået er ca 50%lavere hos en hund på 11 år enne en på 1 år.
Det finnes også store raseforskjeller. Man antar at det kan ha sammenheng med en
hunds størrelse, da små hunder har høyere totalinnhold av tyroxin enn store raser.
Det er også foretatt undersøkelser av forskjellige raser med samme størrelse og
det viser også her at det er klare raseforskjeller.
Behandling
Behandlingen av hypotyerose består i å gi hunden tyroxin i form av tabeletter.
Behandlingen vil vare resten av hundens liv, forutsatt at diagnosen er riktig.
Hunden vil fortsatt fungere godt som en familiehund,men man må da være klar over
at den ikke nødvendigvis egner seg godt som en brukshund.
En hund som går på tyroxin tabeletter vil ikke ha samme mulighet til å regulere sitt tyroxinnivå i
forhold til aktiviteten som en frisk hund har.
I løpet av noen uker etter behandling har startet, vil man se at hunden får
tilbake sitt aktivitetsnivå ,økt tilvekst av pels og en bedring av eventuelle andre symtomer.
Ønsler du mer informasjon om denne sykdommen, finnes det mye litteratur på nettet.
Søk gjerne på Canine thyroid disease, eller snakk med din veterinær.
Referanser:
Norsk Eurasier klubb (Nek): Britt Ingunn Hamre
NKK.no - Helse- artikkel skrevet av Astrid Indrebø
NKK – Astrid Indrebø - Genetikk, avl og oppdrett
Artikkel fra OFA – (The Orthopedic Foundation for Animals)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-03-10, 18:29 #2
Sv: Dyr og hypothyreose.
Der har du detHunden vil fortsatt fungere godt som en familiehund,men man må da være klar over
at den ikke nødvendigvis egner seg godt som en brukshund.
Kjente meg igjen på den!
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
01-03-10, 18:53 #3
Greit - jeg går til dyrlegen neste gang.
Voff.
-
01-03-10, 19:20 #4
Du kan jo bare jatte me'n til dyrlegen kommer
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-03-10, 19:40 #5
Dra til veterinæren, det var jammen en god idé.

Jeg egner meg også dårlig til brukshund. Jeg husker jeg leste en artikkel om en skiskyter med hypo, som glemte at hun skulle i mål. Kjenner meg igjen der og.
Det virker jo som om vi har det ganske likt med hypotyreose.
-
01-03-10, 20:00 #6
Jeg hadde en veldig liten hypotyreot hund foran meg i køen hos dyrlegen sist. Den fikk masse medisiner og beskjed om å si fra hvis den ble stressa, for da var det for høy dose! Det høres litt enklere ut for dyr ja. Ikke noe mas om at TSH ble for lav der i gården!
-
02-03-10, 19:29 #7
Per Egil Hegge skriver jo i sin bok "Og så må du ikke stille spørsmål" om en kvinne som medisinerte seg med deler av dosen til bikkja, fordi hennes lege ikke ville gi henne tyroxin. ...
-
02-03-10, 19:48 #8
"En kvinne som da arbeidet i skolen, var blitt så glemsom at hun avsluttet hver undervisningstime med å skrive ned hva hun hadde gjennomgått med klassen. Når hun kom frem til lærerværelset, hadde hun glemt det. Hun var fortvilt, både over en tilstand som stadig ble verre, og over at legen blankt avviste henne når hun forsøkte å forklare at noe var galt. For tallverdiene fra prøvene, tallverdiene, var jo normale. Etter hvert støtte jeg på mange slike tilfeller. En kollega i den norske medieverden hadde lagt opp en ganske finurlig strategi: Hun hadde lest seg frem til sin egen diagnose, og funnet ut at hypothyreose er svært utbredt hos hunder. Også hennes hund var rammet, og hos veterinæren var det ingen problemer med å få tyroksin til bikkja. Symptomene er lette å se: Hunden blir slapp, søvnig og giddalaus, må trekkes med på tur, den får forstoppelse, og den røyter avsindig. Naturen har innrettet tingene så fornuftig at en hypothyreot hund av normal størrelse daglig skal ha 6-8 menneskedoser av tyroksin, så her er det muligheter for å snylte på Passopp. Og det gjorde hun. Hun følte seg godt til pass og var svært fornøyd både med at hun hadde frisknet til, og med at hun hadde tatt innersvingen på en ikke altfor sympatisk lege. Men i utgangspunktet, og i svært mange tilfeller, er dette ingen ideell fremgangsmåte for håndtering av lavt stoffskifte. Dessuten bør kvinner stort sett behandles omtrent like bra som hunder.
Ved siden av arbeidet med å passe jobb og hus, noe som ga meg en verdifull innsikt i hvordan dobbeltarbeidende kvinner ofte har det, brukte jeg etter hvert også litt energi på å lure på hvorfor legene visste så lite om dette, og jeg leste det jeg kunne komme over. Jeg fikk fatt på et par artikler fra anerkjente medisinske tidsskrifter som pekte i den retning at TSH-verdiene ikke i alle tilfeller er et entydig bevis på om man er frisk eller syk - det er en del andre faktorer i bildet."
Hegges bog har IKKE hjulpet! Lægerne fortsætter med deres "religiøse" TSH-fanatisme!• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
02-03-10, 22:13 #9
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
03-03-10, 06:19 #10
Hvor mange menneskeleger vet dette, at tyroksin påvirker andre hormoners funksjon, slik at det kanskje må gjøres endringer der også? Samt at kortison senker kroppens tyroksinnivå, slik at vi som bruker kortison faktisk må endel høyere opp enn de som ikke bruker kortison?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Har jeg hypothyreose?
Av snowbird i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 01-12-06, 00:52
Svar med sitat
...

Bokmerker