Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Har jeg hypothyreose?
-
06-11-06, 16:22 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 13
Har jeg hypothyreose?
Hei.
For et utrolig kjekt forum
Fikk diagnosen cøliaki i 2004, og er nå i utredning for lavt stoffskifte hos legen min. Har i hele sommer gått på detox-diett for å få ned leververdiene (unormalt høye).
Jeg har nå lest mye om denne sykdommen, og er litt i tvil om jeg har lavt stoffskifte eller ikke, men etter å ha lest mye her på forumet ser jeg flere likheter med dere andre.
Blodprøvene mine ser slik ut:
11/4 23/6 20/9 31/10 Referanseområde
Anti-TPO: <35 ---- ----- ------ <35
T3: 4,5 4,3 4,6 4,8 2,3-5,7
T4: 11,0 12,2 11,7 14,5 9,0-22,0
TSH: 1,94 0,64 1,1 1,4 0,20-4,0
Og symptomene mine er:
* lite energi - klarer ikke å trene, blir svimmel allerede etter 5-10 min.
* oppblåst mage og treg mage
* "vann" i bein
* skjøre og sprø negler - bedre etter tilførsel av b12
* svimmel og tungpusten etter lite aktivitet
* dårlig hukommelse
* deprimert
* veksler veldig mye mellom å fryse eller å koke over.
* irritabilitet
* gråter for ingenting
* det verker i muskler og ledd - og jeg har ofte problemer med å komme meg opp om morgenen
* fra å være en optimistisk gladjente, er jeg nå en pessimistisk/depressiv og tiltaksløs jente. (kjenner ikke igjen meg selv)
Vet at flere av disse symptomene kan ha sammenheng med cøliakien og at den tar tid å få normalisert seg. Men ettersom de andre symptomene pga cøliakien har blitt borte, så mener både jeg og legen at jeg kanskje har lavt stoffskifte. Skal til han på onsdag - blir spennende å høre hva han sier for noe. Men hva tror dere? Virker jo faktisk som de som har sykdommen sitter inne med mer kunnskap enn en almennpraktiserende lege - kanskje ikke så rart siden de skal vite litt om mye. De som har sykdommen spesialiserer seg jo på en måte på det.
På forhånd takk for svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-11-06, 17:20 #2
Vanskelig for en ikkemedisiner å svare på, men du har jo mange symptomer da. Jeg vil råde deg til å be legen ta stoffskifteprøver av deg. Det er jo helt enkle blodprøver som ikke krever noe hokus pokus.
Lykke til
-
06-11-06, 19:47 #3
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 13
Tolke prøvesvar for meg?
Javel, men er det ikke de stoffskifte-prøvene jeg har nevnt da? Eller er det noen andre i tillegg som man skal ta.
Mine blodprøve-verdier er nå som sagt:
Anti-TPO: <35, referanseområde <35
Fritt T3: 4,8 (2,3-5,7)
Fritt T4: 14,5 (9,0-22,0)
TSH: 1,4 (0,20-4,0)
Er det noen som vil være så snille å gi meg en mening om dette - tolke prøvesvara for meg?
På forhånd takk
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-11-06, 22:28 #4
Prøvene dine ser "dessverre" helt strålende ut.
Du får se etterhvert som cøliakitilstanden normaliser seg, hvis du fortsatt er dårlig kan det være en ide å holde et øye med antistoffene. (Ser at din anti-TPO foreløbig er der den skal). Hvis denne kommer over referanseområdet, vil man i de fleste tilfeller utvikle lavt stoffskifte.
Og jeg synes ikke det at legene skal kunne noe om alt, er en god nok unnskylding for at de kan så lite som de kan. Det er alfor mange ulykkelige sjeler rundt omkring som berøres av nettopp dette.
-
06-11-06, 22:34 #5baremei Gjest
Er det HELT sikkert at du unngår gluten i enhver form? Til minste lille soyasausdråpe?
-
07-11-06, 12:35 #6
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 13
Ja, det er ikke mulig å være mer forsiktig enn det jeg er...
Har nå gått på en VELDIG streng diett siden april. Uten gluten, melk, sukker og gjær. Og med glutenfri diett mener jeg naturlig glutenfritt. Rører ikke halvfabrikata i det hele tatt. Lager kun mat etter ekte råvarer og det har jeg gjort i over et år nå. Så det er ikke grunnen. Blir spennende å høre hva legen min sier på onsdag - holder ikke ut av å gå slik lenger!!
-
07-11-06, 20:11 #7
Det ser ut som om du var lettere hypo når din ft4 var ned mot 11 og TSH rundt 2, men at det holdr på å gå over nå.
Men man kan jo ikke vite hva din ft4 ville vært som frisk, jeg vet om noen som var veldig hypo med en ft4 på 17.
På levaxin så trenger jeg min ft4 på ihvertfall 15 hvis referanseområdet er 10-20, altså halvparten.
Det ser ut som om man kan få alle hypo-symptomer enda ft4 ikke er veldig lav og TSH ikke er noe høyt hvis man går veldig lenge slik. Det set ut som om det er et tidsaspekt her. Du kan ha noe sånt. Ikke noe hjelp å få for det.
Du kan godt ha antistoffer, enda din prøve ikke slår ut. Prøven gjøres ved titrering, derfor de rare tallene. Hosd noen vises ikke antistoffene på prøvene. I Tyskalnd og Østerrike blir man sendt på ultralyd av kjertelen, og de kan se om man har hashimotos thyreoditt ved at det er ødelagte områder i kjertelen som er er stattet med bindevev.
Det kreves en TSH på minst 3,6 for å få en diagnose i Norge, og mange lab har 4 som grense...
TSH blir høyere om moorgenen og halvparten om ettermiddagen, så husk å ta prøver om morgenen.
Sånn generelt er det en sammenheng mellom cøliaki og lavt stoffskifte. Det er derfor lurt å følge med på stoffskiftet, samt diabetes og andre autoimmune sykdommer.
Det er også mulig at antistoffene dine er gått ned pga. glutenfri diett, og at det hele holder på å normaliseres.
TSH er et hypofysehormon, og stiger noen ganger ikke som det skal. Det er lurt å se på ft4. Ft3 vil vanligvis holdes ganske høyt av kroppen for å utnytte sparsomme ressurser bedre....ft3 er det aktive hormonet.
Det er litt vanskelig å si noe angående prøvene dine, fordi de holder på å bli normale.
(normalt er en TSH på 1 og en ft4 på midtpå eller i øvre tredel og ft3 i øvre tredel)
Når min ft4 var på 11, var jeg veldig hypo jeg og. TSH gikk opp til 2,5. Konstant vondt i kjertelen. Jeg maste meg til å begynne på levaxin da.
ft4 på 14, 5 nå nylig kan være noe forbigående, slik at ft4 går tilbake til 11. Du kan altså være overveiende hypo med noen sprell fra skjolkjertelen, noe som forøvrig er typisk for en døende kjertel.
Forresten, hvis man har en autonom knute, er TSH veldig normal men man er hypo fordi output tisvarer ikke behovet. Tallene kan være veldig fine, men man er hypo allikevel.
Forresten så spiser jeg glutenfritt også men ikke sukkerfritt og gjærfritt. Biopsien var negativ men jeg var vel ikke lenge nok syk til at det vistes.
-
07-11-06, 21:43 #8
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 13
Takk for veldig godt utfylt svar nora
Det setter jeg pris på!
Ja, det ser jo ut som prøvene mine normaliserer seg. Men det har de gjort tidligere også, før de falt på nytt. Likevel har ikke formen blitt noe bedre, bortsett fra de 2 første månedene på glutenfritt - da begynte jeg virkelig å merke framgang, sakte... Før det plutselig en dag gikk bare nedover og nedover.
Har nå slitt i over 2 år med ekstreme temperaturproblemer. Og i sommer toppet det seg virkelig. Klarte ikke mer enn 5-10 min ute i sola før jeg besvimte - det samme problemet sliter jeg med i dusjen. Jeg kunne sitte å fryse samtidig som jeg holdt på å besvime av varmen i sommer. Og av den grunn lurer jo legen min på om det kan være at jeg har en tertiær hypothyreose pga en svikt i hypothalamus. Det er jo den som regulerer det meste av hormonbalanser i kroppen, samt temperaturregulering.
Leste for noen dager siden at en slik svikt viser både liten verdi på TSH og T4. Uansett blir det spennende å høre hva legen min sier imorgen.
Blir så utrolig lei av å gå slik! Noe som slo meg er at jeg tok de tidligere prøvene tidlig på morgenen, mens jeg nå de siste gangene har tatt prøvene ved lunsjtider - kanskje det kan ha noe å si for verdien? Får høre med legen imorgen. Klarer nesten ikke vente jeg... Tvi,tvi
Jeg har gått på gjær- og sukkerfri diett pga oppblomstring av candida i magen. Noe som så godt som 70% av nydiagnostiserte cøliakere har. Den dietten i tillegg til akupunktur har hjelpt meg veldig mye med den sterke refluxen jeg sleit med i tillegg til mange andre symptomer. Men ikke godt nok til at energien kommer seg, dessverre.
Så jeg håper legen min har noen forslag videre nå...
Hmm.. og angående det med biopsien din. Hvor lenge har du gått på glutenfritt da? Har du forresten prøvd provokasjon av gluten? Er kjipt å gå sånn å vite at det er noe galt, men likevel ikke få bekreftelse på det og være nødt til å gå på en så dyr diett uten stønad. Jeg har slitt helt siden jeg var 15 år med å få en cøliaki-diagnose, men la aldri om til glutenfritt før jeg hadde diagnosen. Jeg skråsikker som 15 åring at jeg hadde cøliaki, etter å ha lest mye om sykdommen. Men da jeg kom til legen ble jeg bare veivd vekk "Nei, det er ikke en sykdom du kan ha. Er bare radmagre folk som har det. Og du har en altfor atletisk kropp til å ha den sykdommen" Råder altfor mye uvitenhet blant legene, dessverre!!
Så jeg vart etterhvert dårligere og dårligere - og da jeg var så syk at jeg ikke klarte å innta mat uten å løpe på toalettet.....tok ENDELIG legene meg på alvor!! Lykke til med diagnostiseringen!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-11-06, 00:24 #9
Hei snowbird
Interessant å lese om din ekstreme temperaturintolerense og reguleringer. Ikke ofte jeg har sett andre som sliter så mye som meg selv. Selv om jeg sjelden fryser og svetter på samme tid (men det skjer det også), men det kan skifte ganske fort. Som oftest er det slik at hvis en temp har satt seg, så er det nesten umulig å få den vekk.
Har aldri tålt særlig sol og varme. Og de siste mange årene har jeg vært sikker på at jeg skulle fryse meg ihjel i kulda.
Er du klar over at dette kan være et symptom på ME?
Også helt meg - dette kan være fibromyalgi. Men det kan også være stoffskiftet.det verker i muskler og ledd - og jeg har ofte problemer med å komme meg opp om morgenen
Den ene tilstanden utelukker ikke nødvendigvis den andre, så det er nødvendig å følge med på flere fronter. Men hvis det f.eks. er stoffskifteproblemer og medisiner hjelper for dette, så har du ikke noe av det andre, for så si det slik. Og de andre symptomene dine passer helt overens med stoffskifteproblemer."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-11-06, 21:15 #10
Re: Har jeg hypothyreose?
Heisann Snowbird,
Opprinnelig skrevet av snowbird
Leste ikke hele innlegget (ennå), men reagerte på at du skrev du hadde høye leververdier. Er dette Gamma-GT som er høyt?
Jeg har samme problem, spesielt etter at galleblæra ble fjernet... Legen min er internist og naturlege. Han har satt meg på en spesiell pille som heter Beta-TCP. En pille gir 100% av daglig behov for C vitamiter. Den inneholder også andre spennende ting (f.eks Taurine).
Denne har senket leververdiene mine betraktlig.
De koster mye (22 euro for 60 piller), men så lenge det hjelper. Legen min sier at det er fryktelig vondt å ha gallesteiner i levera... og enig som jeg er med han burde jeg være flinkere med denne tabletten.....
Men den virker!
Hva slags detox diet var du på? Jeg er nyskjerrig
SivCath
Lignende tråder
-
Hypothyreose og vegetarianisme
Av Magnuna i forumet Helbred og kostholdSvar: 25Siste melding: 21-03-09, 13:22 -
Hypothyreose/whiplash
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 07-01-07, 08:59 -
Hypothyreose og lutealfase...
Av Victory i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 0Siste melding: 01-09-06, 13:21 -
Symptomer på Hypothyreose
Av Tilte i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 31-08-06, 15:37
Svar med sitat
Bokmerker