Kære Alle.

Tak for Jeres svar og for opmuntringen. Jeg er meget bange og har næsten givet op. Mit problem er, at dette ikke kun er fibromyalgi. Der er sket en skade på indersiden af skinnebenene, så der er sår mellem muskeltilhæftning og knoglen.Jeg var på rå føde i 4 måneder og oplevede her at være smertefri en enkelt dag p.gr.a. den øgede energitilførsel.Virkningen holdt sig desværre ikke. Mit sidste håb er så at cortisol/thyroideahormon kan skabe den energi igen. Om det kan hele det væv der har taget skade, det er så spørgsmålet.

Jeg kender endnu ikke mit TSH og T3 og T4. Jeg skal til Hertoghe om 11 dage og får så resultatet af tests.

Jeg har også troet i mange år, at fibromyalgi var en psykosomatisk lidelse, og at der ikke var nogen egentlig behandling, men en masse gode råd. Har arbejdet som rådgiver i dansk Fibromyalgiforening og formidlet disse råd. Det var lidt underligt, for jeg var selv meget mere syg en dem, der ringede til mig.

Jeg er nu af den overbevisning, at Fibromyalgi godt nok er en WHOklassificeret diagnose, men at det er en symptombeskrivelse, hvor den egentlige årsag er en kombination af binyretræthed og lavt stofskifte.

Det er en ret ny erkendelse for mig godt hjulpet på vej af Karinas historie, som førte mig videre til Dr. John Lowe og hans kæmpe telefonbog af et værk. Her argumenterer han på mere end 1200 dobbeltspaltede sider for et paradigmeskift inden for fibromyalgi. Han argumenterer på overbevisende vis for, at fibromyalgi skyldes for lavt stofskifte. Han behandler med succes sygdommen med dessicated thyroid. Sygdommen, som jo ihvert fald i Danmark officielt ikke har nogen behandling. Altså bortset fra smertestillende, som ikke virker, kombineret med antidepressiva, som forværrer det lave stofskifte, og psykoterapi, som fortæller kvinderne, at det er nu nok noget i hovedet som ikke er helt vel, for alle undersøgelser viser jo sådan set i.a., intet abnormt.

I 'Stop The Thyroid madness' fandt jeg en liste med symptomer ved lavt stofskifte. Jeg konstaterede, at jeg havde af 48 af 65 symptomer.
Ved den 1. konsultation hos Hertoghe så han med det samme, at jeg var hypothyroid. Befriende, endelig at blive set, og at der var noget at se efter. Det hjælper jo gevaldigt, når lægen ved ,hvor han skal lede !

Så¨har det hjulpet mig meget at læse på forummet. jeg havde nogle problermer med at komme ind, men endelig er det lykkedes.
Endnu en gang tak for de venlige tilbagemeldinger.

Jeg er ny i erkendelsen af lavt stoftskifte. Nu hvor jeg er blevet klar over, at det er det der er galt, så er jeg i hvert fald ikke nybegynder m.h.t. konsekvenserne.
Faktisk tror jeg problemerne begyndte efter mit sidste barns fødsel for nu 30 år siden. De sidste 10 år har jeg da også haft alvorlige problemer, men desværre først for nylig fået diagnosen.(altså, hvad får de læger deres penge for??)
I en anden tråd læste jeg om trætte binyrer som konsekvens af lavt stofskifte i mindst 7 år. Jeg er godt klar over, at binyrerne skal fungere for at kunne få glæde af dessicated thyroid. Er der andre organer, som lider megen skade ? Med hvilke konsekvenser ? Eller er der nu bare skader over det hele ?

Mvh

Vibeke