Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Har min søn på 16 år også lavt stofskifte????

Hej

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med min søns tal. Jeg synes, at hans tal ligner mine til forveksling før jeg fik Eltroxin. Jeg er bekymret, men orker næsten ikke at presse på i systemet for at få ham testet yderligere. Bare tanken om den energi der skal til - SUK! Men han er træt, mangel på energi, hukommelses- og koncentrationsbesvær, hårtab og bliver let forkølet.

TSH: 4,3 (lægens 0,2-5, hospitalets 0,4-4,0, USA 0,3-3,0)
    T4 frit: 14,8 (10-22)

B12 Cobalamin: 185 (150-9999)
    Jern: 14 (10-35)

Hvad siger I til disse tal???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Ninus.
    Det er funksjonsprøver du viser her, de viser hvordan systemet fungerer og sier egentlig kun at kjertelen i øyeblikket skal ha høy stimulans for å oppfylle de produksjonskrav hypotalamus setter.
    En slik status kan man også få når man er litt sløy av andre ting, men arvelighet er jo noe man må være obs på.

Hvorfor det er sånn kan disse prøver ikke si noe om.
    Man har ikke så mange prøver som kan vise kjertelens helsetilstand, men antistoffprøver kan jo avklare noen spørsmål, og bør nok tas. Arveligheten gjør det også fordelaktig å ta en screening - det kan jo komme til nytte......
    Funksjonsprøvene har så vide grenser at man godt kan ha stoffskiftefeil selv om prøveresultatene er innenfor.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Hej n'Finn,

Så du mener ikke, at jeg behøver at være urolig?

Jeg ved, at arveligheden spiller en rolle. Min mor havde også lavt stofskifte og fik Eltroxin.

Skal jeg se tiden an og få ham testet igen om 4-6 måneder?

Jeg kan tilføje at hans temperatur er 36,4 grader.

Hvilke specifikke prøver skal han have udover antistoffer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Ninus

Se om kan få legen til å ta disse prøvene, så burde det komme tydelig frem om du bør bekymre deg eller ikke..

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff

Lykke til
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hej ninus - "Så du mener ikke, at jeg behøver at være urolig? "
    Det mener jeg ikke - jeg vil ikke bedømme saken.
    Det jeg sier er kun at de forelagte prøver ikke i seg selv viser noe patologisk, men netop på grunn av arvelighetsfaktoren er det grunn til å ta en grundig blodprøvestatus. Særlig antistoffer, for disse sier noe om kjertelens helsetilstand.
    TSH er jo påvei til å være for høy. Nu vet jeg jo ikke hans alder, men barn har jo en høyere TSH enn voksne.

Det kan senere hen vise seg fornuftig at man har tidligere prøver å sammenligne med.
    Så kan jo disse komme til å gi klarhet i dagens forhold også.

Lav cobalamin gir jo også tretthet og kan gi symtomer fra nervesystemet om den er ennu lavere.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    79

Standard

Finn; hun sier at sønnen er 16 år....

min sønn er 12 og fikk Levaxin av legen for ca ett år siden. Han ble en ann gutt etter det. Han slo og ut på mye allergier, og disse er blitt bedre. Jeg mener at min mor og har dette, men hun vil ikke testes for hun har lite plager, og syns hun er for gammel.
    Så at arvelighet spiller en rolle er helt klart.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har ikke fått med meg alderen...... beklager.
    Arvelighet har mye å si også i familien min.
    Kanskje jeg hadde sluppet å gå så lenge med symptomer hvis man bare hadde sjekket litt i de familiene........

Jeg mener det kunne avklart endel for meg å hatt en prøve fra da jeg var 16 - også selv om den var iorden.

Jeg har sett at TSH=6 aksepteres til 12år, men har også sett 20år som en grense for voksen TSH.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Han har jo tydelig symptom som passer med lavt stoffskifte. TSH er etter mitt syn forhøyet. Han bør absolutt settes på en prøvebehandling et halvt års tid met t3 og t4, for å se om han opplever symptom lindring.j
    Hadde de bare gjort det med meg da jeg var 16 år.Da hadde jeg sluppet å ligge her strak ut med et ødelagt liv bak meg.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Tak for svarene!

Jeg giver min søn almindelige vitaminer, inkl. jern, B12 og selen. Han blev forkølet nogle dage efter prøverne, så jeg har besluttet at lade ham teste igen om et par måneder, og så samtidig få flere prøver taget samtidig. Vitaminerne hjælper allerede lidt!

Jeg er glad for at han er blevet testet, så kan jeg gøre noget ved det! Det er også rart at vide, at der er en grund til, at han ingenting orker. I øjeblikket sover han nogle timer, så snart han kommer hjem fra skole.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn