Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    2

Exclamation Symptom: Brennende, tørr og sår tunge

Hei

Jeg har hatt problemer i munnen nå i ca 3 måneder. Fikk nettopp påvist lavt stoffskifte og har begynt på levaxin. Slappheten er nå borte men munnen blir ikke bedre. Legene sier at mine symptomer er ikke noe som er så vanligt ved lavt stoffskifte.De ber meg være tålmodige og tror dette skal løse seg over tid ved hjelp av Levaxin. Er det noen som har lignende symptomer samt lavt stoffskifte?

Mvh

Hansel
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Sv: Symptom: Brennende, tørr og sår tunge

Jeg kjenner dessverre ikke til brennende og sår tunge. Men det får meg til å tenke på om kanskje kan dreie seg om sopp, hvis det er mulig å få på tunga? Kanskje du burde be om å få en time hos øre-nese-hals spesialist? Kan være at en tannlege også har peiling. Finnes også tannbørster som man kan børste tunga med, det kan kanskje være noe å prøve?

Det eneste jeg opplevde med tunga da jeg fikk hypothyreose, var at den vokste i størrelse. Dvs. tungerota ble større og jeg fikk noe vanskeligheter med å snakke rent. Jeg fikk et "slurvete" språk. Dette var bare noen tanker jeg fikk sånn i natta...
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Toulouse (Frankrike) det meste av året, og Sarpsborg (Østfold) om sommeren
    Alder
    40
    Meldinger
    3

Hei.
    Jeg har også vært plaget med tørr, sår tunge, munn og svelg i flere år nå. Jeg synes riktignok ikke at det "brenner", men behagelig er det ikke! Jeg er også plaget relativt ofte med blemmer på rundt hele kanten av tunga. Synes tunga blir mer og mer formet etter tennene.
    Fikk påvist lavt stoffskifte i april/mai, og har nok vært syk endel år uten å vite det, så jeg tror det henger sammen med det lave stoffskiftet.
    Jeg har nok blitt ørlite grann bedre i løpet av de fire månedene jeg har tatt Euthyrox, men jeg håper jeg blir kvitt problemet etter hvert. Det at jeg er så tørr, gjør at jeg drikker veldig ofte... synes det hjelper litt i hvert fall! Har alltid med meg en vannflaske hvor enn jeg går
    Lykke til videre, jeg håper både du og jeg blir bedre med tiden!
    Mvh Ida
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei, hansel.....Jeg har hatt BRENNENDE tunge,gane, gum,lepper. Vi var iallfall et par-tre stykker som skrev noe om dette for et år eller så siden. Jeg er IKKE flink til å finne igjen ting, men kanskje innlegga vil komme fram hvis du søker på f.eks. brennende tuge.
    Jeg forbinder det med for lav dosering! Kan være der i ukesvis, for så å forsvinne.
    Men det er ubehagelig, for det kjennes virkelig ut som det"brenner". Og det er sårt og det svir....Jeg tror noen av oss får spes. sensitive slimhinner.Jeg blør også skikkelig fra tannkjøttet periodevis, men av erfaring roer dette seg også ved bedre dose. Men så dukker det opp igjen.(Jeg har ikke sykdom i tannkjøttet i følge tannlegen, og bra tenner.Jeg danner også masse polypper i tykktarmen, noe legene ikke skjønner hvorfor. JEG tror det også KAN komme fra hypoen. ).Slimhinnene blir påvirka!!
    Den såre halsen som både føles trang og ja, sår, kjenner jeg også igjen.
    Og ofte en skikkelig svie i og rundt kjertelområdet. Jeg blir fortsett "hås"/kremtende i stemmen, selv i dag , -etter flere år på med. Og veldig slimete "nedi der"!!!
    Til deg Ida C, ....den tunga di høres ut som den er for stor, bittmerkene.
    Stor tunge er ett av tegna som følger hypotyreose, ubehandlet, underbehandlet. Slik som Sonja også nevner. Det skal /bør forsvinne når og hvis du opplever en optimal behandling!
    (Skal/kan jeg ønske lykke til med franskstudier?!!).
    Sist endret av gunnda; 07-09-09 kl 10:23
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    2

Tusen takk for fine svar.

Det er greit å vite at noen har lignende symptomer knyttet opp mot stoffskiftet.

Jeg er blitt behandlet for sopp iflg øre,nese halslege er ikke dette aktuelt

Jeg var for første gang på lenge fin i munnen noen dager etter at jeg begynte med levaxin. Får håpe på at dette snur når jeg får tilpasset doseringen.

mvh
    Hansel
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Leste faktisk om dette i går, fordi jeg selv har fått sår munn og munnviker. Skjønte at dette kunne komme av mange forskjellige ting, og har ikke lest noe om at det kan ha noe med stoffskiftet å gjøre. Kan jo være tilfeldig at du fikk det samtidig med stoffskifteproblemene?

Mangel på vitamin B12 og folat kan føre til sår tunge/slimhinner. Mange med lavt stoffskifte har jo mangel på b-vitamin, så kanskje det kan være dette? Det er alltid lurt å sjekke vitamin- og mineralstatusen, spesielt når man har hypotyreose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg har også hatt sår i munnvikene, såkaldte rhagader. (søk på ordet)
    Mine gikk bort når jeg gikk over til Armour.
    Flere sa det var mangel på enten vitaminer eller mineraler, men det virka ikke på meg. Jeg hadde det mange år og det varierte i styrke.
    Tannlegetime på det verste var vondt !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Jeg har hatt samme symptomer som deg, tungen får flekker som er veldig såre og mørke. Etterhvert har jeg funnet ut, (selv) at jeg bør sjekke B12, den har da vært nedi 110. Jeg har fått Trio B, da har det etterhvert forsvunnet. Kankje lurt å sjekke B12?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Høy ACTH er jo kjent for å lage mørke flekker. Også i munnen.
    Hvis det er dette som årsaker de flekkene du har, så har du i tilfelle binyreproblemer.
    Og da bør du også ha andre symptomer som kan peke i den retning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    6

Wink Sv: Symptom: Brennende, tørr og sår tunge

Hej alle

Jeg har også brændende og svidende øm tunge med blærer langs tungekanten.

Lægen har teset for vitamin mangler, men jeg mangler intet. Problemet er opstået efter af der blev ændret på tilsætningsstofferne af Ny Eltroxin. De har fjernet majsstivelen og erstattet det med mikrokrystallinsk cellulose, det rene gift for hjernen

Nu er jeg blevet duft og kemikalie overfølsom, det vil sige, Multiple chemical sensitivity også kaldet MCS. Det er forfærdeligt, det begrænser mig i det sociale liv. Alle har jo dufte på, selvom de ikke bruger parfume direkte på kroppen, så dufter deres deodorant, hårspray, hårshampoo, crem, tøj, make up af parfume. Og så er der rengøringsmidler, bil os og meget mere, det er en udfordring at at handle ind.

Jeg tåler heller ikke klor, formaldehyd, eddike, og mange almindelige fødevarer, da jeg også har latex allergi, så de frugter og grøntsager hvor proteinet ligner dem i latex kan jeg ikke spise uden at det brænder ligesom hvis man spiser hot chili. Slimhinderne i munden er meget ømme og med små blærer på.

Der findes endnu ikke nogen behandling af MCS, men Videncenter i Danmark arbejder på at finde en løsning.

Måske kan du/i bruge mine oplysninger, det håber jeg. Rigtig god bedring til jer alle fra Anne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Brennende føtter!!
    Av Snusmumrik i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 10
    Siste melding: 13-08-10, 17:14
  2. Brun tunge og nummen i leppe/tunge
    Av 1751 i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-08, 13:40
  3. Tunge, munn problemer?
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner