Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 60
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Hypotyreose uten anti-tpo fra jan. 09

Hei!

Jeg fikk påvist hypotyreose for tre uker siden (Anti-tpo 25 og TSH 6,4, legen sa ingenting om ft3, ft4 og det andre, så jeg regner med det var normalt; ultralyden av halsen var normal), og har siden gått på 0,25 microgram Levaxin. Legen virket litt usikker på om det var hypotyreose jeg hadde, men ville teste med Levaxin. Jeg har så langt ikke følt meg noe bedre.

Ukene før jeg startet på Levaxin hadde jeg noen episoder med svettetokter om natten. Jeg våknet av at jeg badet i svette, men ble kald med en gang jeg våknet. Etterpå hadde jeg en god/avslappet følelse i kroppen, og sov godt videre. Det føles akkurat som febertokter, bare at jeg ikke har feber. De siste dagene har jeg vært helt utslitt (hadde eksamen på fredag og var på byen samme kveld), og i natt kom svettetokten igjen. I dag føler jeg meg mye bedre. Har jo søkt mye på nettet, og kan ikke finne noen sammenheng med hypotyreosen, men det har kommet på samme tid som de andre symptomene. Det kan ikke være overgangsalderen heller, for jeg er bare 20 år. Er det noen andre som har opplevd dette eller vet hva det kan komme av?

Hildemor Gjest

Standard Sv: "Svettetokter" og hypotyreose

Jeg kjenner meg igjen.

Disse svettetoktene opplever jeg en gang i mnd og det er i uken før menstruasjon. Det kan være en eller 2 netter og så er det borte til neste mnd.

Om dette skyldes det hormonelle bare relatert til mens eller om det er fordi jeg også nå har lavt stoffskifte, det vet jeg ikke. Men jeg husker ikke at jeg hadde det slik før. Imidlertid er det mye rart jeg sikkert kjenner bedre på nå når jeg har denne sykdommen, enn før hvor fokuset var helt andre steder.

Du kan jo prøve å legge merke til om det kommer på samme tid i syklusen din, da kan det som hos meg være relatert til det. Ellers opplever jeg også slike svettetokter hvis jeg får i meg for mye Levaxin og tipper over i hyper, men det kan jo ikke være grunnen hos deg i og med at du opplevde dette før du startet med Levaxin. Du kan selvsagt ha et stoffskifte som svinger seg på egenhånd da, men det er vanskelig å finne ut av om er grunnen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

En skal vel altid lure litt når stoffskiftet er lavt og man ikke har antistoffer.

100% av de som får lavt stoffskifte (hypothyreose) får dette fordi kjertelen slutter å produsere stoffskfitehormoner.
    90% av dem igjen er det fordi kjertelen ødelegges av en bestemt betennelse. En så kalt autoimmun reaksjon. Det er denne som slår ut på ant-TPO prøven.
    Anti-TPO er negativ, og det betyr at du ikke har denne betennelsen i kjertelen (thyreoiditt = hashimotos)

De 10% som gjenstår får det fordi de må operere ut kjertelen av div. årsaker, eller at det er feil med styringen av kjertelen.
    Så er det vel også en diversepost, men det jeg vil frem til, er at den er ikke stor !

Den målte TSH-verdi er høy.
    Det skal den bli når det er lite stoffskiftehormoner i blodet. Disse er ikke målt hos deg ? De heter fT4 og fT3.
    En kan gå ut fra at de er lave - men man vet jo ikke før man måler da......

Det er flere årsaker til lavt stoffskifte. Bla. lavt antall bindeproteiner. Det er mest TBG stoffskiftehormonene binder seg til, og er det for lite bindeprotein blir det lite hormoner i blodet. Bindingen funker som et lager for T4 og med lite slike blir det et lavt antall stoffskifehormoner i blodet - og en høy TSH.

Men jeg tenker høyt med det vesle som er igjen - det er flere muligheter.
    Hvis ikke disse har TBG å binde seg til vil det ikke hjelpe å tilføre mere hormoner.
    Hvis ikke du får noen rask bedring med å prøve stoffskiftehormoner ville jeg sagt det til legen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Takk for at dere tar dere tid til å svare!

Nå har jeg i hvert fall fått bekreftet dette med anti-TPO-en som jeg var usikker på. Legen mente at anti-TPO var noe forhøyet hos meg, og det var derfor hun sendte meg på ultralyd. Men etter hva jeg har lest selv, så er 25 innenfor normalområdet.

Når det gjelder fT4 og fT3, så visste jeg for lite om lavt stoffskifte da jeg var hos legen, og spurte derfor ikke om dette. Men siden hun aldri nevnte noen av disse, men TSH og anti-TPO, og virket usikker, antar jeg at disse var normale. Jeg er ganske sikker på at jeg har tatt prøver av disse også. Kom i første omgang til legen i januar fordi jeg trodde jeg hadde fått cøliaki, og har tatt en god del prøver etter dette, og regner med at hun har tatt med de "obligatoriske" stoffskifteprøvene, i hvert fall andre gangen jeg var inne for å ta prøver av stoffskiftet. Jeg har lest litt om dette med subklinisk hypotyreose, men synes jeg har for sterke symptomer til at det bare kan være dette (sover 13 timer hver natt, er helt i ørska om dagen, treg i hodet, mageproblemer og litt til).

Nå skal det sies at formen varierer mye fra dag til dag. Den første uken med Levaxin hadde jeg to dager jeg følte meg helt frisk, og var overlykkelig for at det virket, men så gikk det dårlig igjen.

Nå blir jeg bare mer forvirret. Har egentlig tenkt det er Hashimotos jeg har, men nå er det vel noe annet. Jeg skal heldigvis til en spesialist om et par uker, så det blir spennende å se hva han har å si. Er det noen som har tips til noe jeg skal spørre om?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Symptomene du nevner er jo stoffskiftesymptomer, men vanskeligheten er jo at disse er vanlige - i små doser! Leger har for lett for å tro at pasienten overdriver og kaller disse for "diffuse".
    Jeg tror det kan hjelpe å klargjøre styrke og mengdeomfang av disse i møtet med behandlermiljøet.
    Faren er at man blir puttet i den psykiske sekken hvis miljøet tror man overdriver. Man er hensatt between a rock and a hard place og det krever mye av en syk person !

I en utreding som konsentrerer seg om kjertelfunksjonen vil antistoffene stå helt sentralt. Dette er de eneste man kjenner som kan ødelegge kjertelens evne til å produsere.
    Andre årsaker er som nevnt meget sjeldne og en utredning må gå svært dypt for å fange opp disse.

Vet ikke om du har sett her : http://www.furst.no/bb/index6.html
    Finn det du leter etter i venstre side og klikk på den.
    For anti-TPO står det :
    Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.

I klar tekst betyr det at testen ikke er helt å stole på før man får et skikkelig utslag. Jeg har sett flere som anbefaler en "gråsone" helt opp til flere hundre.
    Et høyt utslag kan være flere tusen.

Du bør også få greie på de andre blodprøvene - de er viktige deler i puslespillet. Viktige for deg å vite om når du skal stille spørsmål.
    Dem får du pr. telefon til sekretæren.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Da har jeg fått oppgitt verdiene fra siste prøve, og de var:

TSH: 6,3
    Anti-TPO: Under 25
    FT3: 4,6
    FT4: 13
    Tras: Normal (under 1,0 eller hva hun sa)

Etter hva jeg ser på Fürst sine sider, er alle, bortsett fra TSH, innenfor normalområdet. Kan jeg ha lavt stoffskifte fordet? Er ganske forvirret her nå. Har lest masse om hypotyreose etter at jeg fikk vite at jeg hadde det, og symptomene mine passer veldig bra til dette.

Uansett, i dag føler jeg meg helt topp, i hvert fall foreløpig, og våknet etter "bare" 10 timer med søvn.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ikke så lett å vurdere slike prøver sånn i begynnelsen iallfall.
    Stoffskiftet foregår jo ute i alle kroppens celler, og der kan man ikke måle.
    Det som kalles stoffskifteprøver, er mengdeprøver av stoffskftehormoner i blodet. Disse er i blodet bare fordi blodet er kroppens transportsystem, og prohormonet til stoffskiftehormonet lagres på blodproteiner, såkalte bindeproteiner.

Kroppens eneste stoffskiftehormon heter T3. Den aktive formen heter fritt T3.
    Dette får kroppen fra to kilder.
    1. 80% kommer fra prohormonet T4.
    2. 20% fra kjertelen
    Når ikke kjertelen virker kommer alt fra Levaxin, som kun inneholder T4.
    Det er kun den frie delen av T4 som blir til stoffskiftehormoner. Disse behandles i en prosess som heter de-jodinasen. Den foregår i lever og nyrer, og fjerner - som navnet tyder på - ett bestemt av T4'res jodatomer slik at det blir 3 igjen. Da har molekylet en form som passer i cellenes membraner og kan komme innii cellene og åpne for oxygentilgangen - slik at forbrenningen kan starte.
    Noen celletyper har også mulighet til å slippe inn fT4 og det omgjøres da til fT3 der.

TSH er heller ikke et stofskiftehormon - det har ingenting med stoffskiftet å gjøre. Det lages i hjernen på bakgrunn av info fra følsomhetsorganet hypotalamus. Det føler hvor mye fT4 og fT3 det er i blodet.
    Og det fortsetter - tilsynelatende - sin virksomhet også selv om kjertelen er borte, eller ødelagt.

Din TSH er høy, og det betyr at din hjerne (hypofysen) syns at dine verdier for fT4 og fT3 er for lave.

Det er de også !
    fT4=13 er helt i nedre del av normalområdet. Det er ikke normalt at man går med så lav verdi lenge. Det får akkurat de konsekvenser du opplever.

Normalområder.
    Disse lages på hver enkelt lab, og er derfor forskjellige. Det er viktig at prøven vurderes opp mot de som gjelder for den lab som har utført analysen.
    Man undersøker rett og slett et stort nok antall personer som antas friske, og setter normalområdet 2,5% fra topp og bunn sitt statistiske gjennomsnitt.
    Man kunne valgt 5% og fått helt andre verdier.

Det er normalt at stoffskiftet svinger.
    I perioder vil alle ha 13 - og ha det fint, men det skal ikke bli værende så lavt.
    Men.
    Når det er sagt, vet man ikke hvorfor kjertelen ikke produserer nok - den er jo ikke syk.
    Derfor helelr jeg til at man iallfall må undersøke mengden bindeprotein (TBG) og skaffe en masse annen info fra generelle blodprøver.
    Ett sted må man jo begynne.....

Kan bare anbefale at du leser deg skikkelig opp på dette - ellers blir du bare overkjørt av bransjesjargongen.....

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg leser og leser, men men det blir mye det samme, og ikke alt jeg finner svar på.

Jeg går til Volvat, og tidligere prøver jeg har sendt inn selv, har jeg sendt til Fürst, så jeg antar det er fürst, hvis ikke de gjør noe selv? Det er jeg litt usikker på.
    Når det gjelder referanseområdet på anti-TPO, så lurer jeg på om kanskje Volvat har en egen grense på 25, og i så fall analyserer de disse prøvene selv? Dette kan jeg ikke så mye om, men første gangen jeg tok stoffskifteprøver, var anti-TPO 25 og legen sa som sagt at dette var noe for høyt (og grunnen til at hun sendte meg på ultralyd). På siste prøven fikk jeg svar at anti-TPO var <25 og Tras <1,0, så på meg virket det som dette var deres referanseområder, men Tras <1,0 er jo samme som Fürst har, så da bruker de kanskje Fürst likevel. Jeg vet ikke. Kan det være at hypotyreosen er i et så tidlig stadium at skjoldbruskkjertelen ikke viser noe tegn til skade? Hun som tok ultralyd sa at det var noen cystiske områder som også kunne være forkalkninger, og at det var noe ujevnt vev, men legen min mente dette var normalt.

Nå har jeg lest litt om dette med bindeprotein, og sånn jeg har skjønt det, så er det bare 100 personer i Norge som har dette problemer, så sannsynligheten er vel ganske liten for at det er dette som galt.

Har også tatt diverse prøver, fordi grunnen til at jeg dro til legen var fordi jeg trodde jeg hadde cøliaki, noe jeg ikke hadde, og har tatt test både for melkeallergi, jodprøve, vitaminprøver og div. mageprøver. Eneste var at jernet var noe lavt, men det er jo helt normalt for en jente på min alder.

Nei, nå er det bare å lese litt videre her. Ser frem til å møte spesialisten etter påske og høre hva han har å si.

Håper dere ikke får en så aller verst kveld heller;)

Nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er nok liten sjanse for en rekke tilstander, men de er der.
    Tallnes tale peker vel på at du har ikke det som 90% har da.......
    Visshet er jo alltid noe trygt, og det trenger en.
    Håper du får det snart.

Visse plodprøver har lavere nedre grense når stoffskiftet er lavt.
    Bla. Ferritin som flere hevder bør være over 70 og B12 over 350.
    Er disse lavere kan de være symptomgivende når stoffskiftet er lavt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

[QUOTEEr det noen andre som har opplevd dette eller vet hva det kan komme av?[/QUOTE]
    Hei du!

Kan ikke svare på hva det kommer av, men svettetokter på nattetid har jeg relativt mye av. Det kommer i perioder, og mest i perioder der jeg er ganske dårlig. Jeg fryser ofte på dagen, men på natta kommer svetten. Jeg var også litt i stuss om dette var et vanlig symptom på hypothyreose, men jeg fant til slutt ut (etter litt googling) at jeg ikke var den eneste (også at det ikke bare er kvinner som har det). Vi klarer vel ikke helt å regulere temperaturen, verken en ene eller den andre veien.. Hei fra Rufus

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. EN DAG UTEN MEDISINER KAN DET MERKES?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 06-04-07, 15:59
  2. UTEN DUSJ
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-07, 22:37
  3. Speltbrød uten gjær
    Av Hilma i forumet Helbred og kosthold
    Siste melding: 19-03-07, 20:54
  4. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Siste melding: 15-06-05, 17:44
  5. brun uten sol
    Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 19:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn