Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Hypotyreose siden 1987
-
21-11-09, 21:07 #1
Hypotyreose siden 1987
Mitt navn er Anne og jeg er fra Danmark
Jeg har hypotyreose siden 1987 og fikk Eltroxin, som har fungert bra uten problemer, inntil GlaxoSmithKline Endring av tabletten, nå kalt "New Eltroxin"
Det startet i juli 2009 at jeg fikk en masse uforklarlige smerter i kroppen, da jeg begynte å ta "Ny Eltroxin", sammen med svimmelhet, kvalme, kraftige magesmerter, stort vekttap, hjertebank, ømme lymfekjertler i halsen, blå merker i hud, negler løsnet og ble Hvit ½ cm ned. Enorm tretthet, kalde hender og føtter, nummenhet i armer og hender, gallestein smerter, brystsmerter, rygg / lumbale smerter, blemmer i munnen med blemmer og hoven tunge. Overaktiv blære, nervøsitet, nedsatt hørsel.
Jeg har studert lengden og bredden, mange blodprøver, røntgen, studerte i mage / tarm duodenal etterforsket av ørelæge, undersøkte lunge spesialist.
Ingenting uvanlig å se overalt.
Jeg sluttet å ta "Ny Eltroxin" på 10.10.2009 og smerte og alle de andre symptomene forsvant.
Jeg ønsket å få Euthyrox, og startet dem på 28/10/2009. Det eneste jeg sliter med nå, er svimmelhet, og jeg er blevet lukt / kjemiske intollerant, det vi kaller MCS i Danmark.
Nå kan jeg ikke bruke sminke eller kremer, hvis der er konserveringsmidler, parabener, formaldehyd, farge eller parfyme i. Det er utrolig vanskelig å finne noe, hvori disse stoffene ikke finns.
Jeg vil gjerne vite om det finnes andre med liknende symptomer og gener? og Er det noen typer Metabolsk medisin er bedre enn Euthyrox?
Anne
-
23-11-09, 16:05 #2
Sv: Hypotyreose siden 1987
Hej AnneB

Du skriver ikke hvilken type hypothyreose du lider af. Hvis det er den autoimmune type, kan det sagtens udvikle sideløbbende intollerancer over for stofferne i nærmiljøet. Det er ikke morsomt, oven i alt det andet... Jeg kender folk, som handler kosmetik og plejemidlerne hos Pure Shop i København. Men der kan man også handle over postordre (så vidt jeg ved), selv om ved så omfattende overfølsomhed som din, er det nok bedst handle personligt for tester osv. Og jo, så vidt jeg husker, handler de også med produkter, der er fri for det du ikke kan tåle. De har også en meget fin gennemgang af uønskede stoffer: Tjek din kosmetik for skadelige stoffer
Det gør det. Du kan læse om det på forummet Armour Thyroid og Mangel på medisin.
Velkommen til AnneB
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-11-09, 16:45 #3
-
23-11-09, 17:51 #4
Hei Anne.
Jo, den terminologi......
Myxødem er et symptom som nu mere er en hudsykdom som årsakes av lavt stoffskifte.
Man oppdaget myxødem først - så langt senere, hva som var årsaken.
Og sånn er det jo - mange blir ved det gamle.
Myxødem ser man på huden ved at den er tørr og som deig å ta på - den er blek og kan ha et meget svakt gulligt skjær. Årsaken er at proteinutskiftingen i huden går for langsomt - på grunn av.....du vet.
Dr.Hashimoto oppdaget at skjoldkjertlen kunne få en betennelseslignende tilstand som gjorde den ute av stand til å produsere stoffskiftehormoner - og dette fører jo til.... som du vet.
Hashimotos er altså kjertelbetennelse (oppdages ved blodprøven anti-TPO)
Som er den alle hjyppigste årsak til tilstanden hypothyreose.
Legg merke til at hypothyreose ikke er en diagnose, men et syndrom (tilstand)
Hashimotos er en diagnose.
En annen, og mer faglig forklarende brukt betegnelse på Hashimotos, er Thyreoiditt.
endelse -itt betegner jo betennelsestilstander - altså en betennesle i thyreoidea.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-11-09, 09:02 #5
Hei n'Finn
Takk for ditt svar. Det overraskede meg, at jeg har hypotyreose, er det ikke, hvad Myxødem er? Jeg er ikke flink til lave metabolske rate, eller det vi kaller de forskjellige former av denne sykdommen, så derfor spør jeg kanskje dumt?
Mine tall hér, er fra sidst jeg tog "Ny Eltroxin" 5-10-2009
TSH 0,19
T 3 1,76
T 4 21
Da jeg fikk vite at årsaken til all smerten min, var "Ny Eltroxin" Jeg stoppet i Ny Eltroxin den 10.10.2009, og jeg nektet å ta mer av den medisinen, som så mye hadde lammet meg.
Det vil si, at jeg gikk 18 dager uten medisinering. Jeg ønsket å få Euthyrox i stedet.
På 28/10/2009 var
TSH 13.36
T3 1.4
T4, 7
16 dager etter, at jeg kom på Euthyrox på 13-11-2009 var tallene
TSH 10.10
T3 1114
T4 21
Jeg må ha målt stoffskiftet igjen den 26-11-2009.
Jeg har bedt om en henvisning til Endocrinology Institutt, fordi de vet hva de driver med! Egen lege bare ser på tallene, og hvis de er "normale", slik han er likegyldig til hvordan jeg har det
Hilsen fra
Sist endret av AnneB; 24-11-09 kl 09:04 Begrunnelse: stavning
-
24-11-09, 10:58 #6
Nono Anne - ingen spørsmål er dumme !
Vel - det er vel kanskje det ALLE spørsmål er ? Men så er det jo noe vi må finne oss i hvis vi skal kommer videre.
Og det skal vi jo !
Man skal også være pinlig nøyaktig med å oppgi alle blodprøvedata.
Det er en jungel derute av forskjellige målemetoder og referansegrenser.
Når det gjelder målinger for TSH er de nogenlunde standariserte - iallfall den måling med minst variasjon.
Mengdemåling av T4 og T3 er de verste.
De opptrer i blodet som bundet til et protein og kalles i den fasen for totalmålinger. Betegnes ofte feks. TT4 eller bare T4 (som er forvirrende)
De er ikke intressante for oss - det er derimot den mikroskopisk lille frie fraksjon.
De hormoner som har frigjort seg fra sitt bindeprotein er i en aktiv fase.
Disse betegnes feks. fT4 - fritt T4 (sløyfer man fritt forvirrer man!)
Dine mengdemålinger Berit, er jeg usikker på hva er og det blir vanskelig å si hvor høye de er nå de ikke tolkes opp mot labbens referansegrenser.
Det man sikkert kan si er ut fra din TSH. Den viser jo at stoffskiftet var "ok" og at du så har gått lenge med for lavt stoffskifte.
Men det jeg vil si, det er et dette ikke er prøver av stoffskiftet !
Blodet er kun en frakte og "lagerbygning" for stoffskiftehormoner. Systemet leverer varer til "bedriftene" (cellene). Hvis man vil vite hvor mye en bedrift produserer kan man ikke se det her.
Man lever i denne misforståelse at når det er mange stoffskiftehormoner i blodet, så er stoffskiftet også høyt. Hos friske mennesker kan man gjøre denne allegori, men man skal også være oppmerksom på at det er nettop det. Og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for at allegorien skal kunne brukes.
Og det dette betyr.....
Nevnte blodprøver har referanserammer som fremkommer etter analyser av FRISKE menneskers blod, med deres egne stoffskiftehormoner i behold.
Det finnes ikke blodprøver som kan fortelle noe om hvordan DU har det eller skal ha det, om du skal ha fT4=15 eller om den skal være 25 for at du har det godt.
Så glem dem !
Stol på deg selv Anne - det er du som er legens fasit........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-11-09, 11:19 #7
Hei n'Finn
Tak for dit uddybende svar.
Hilsen herfra
Lignende tråder
-
Woodstock 40 år siden!
Av Anisa i forumet Forum: Litt musikkSvar: 0Siste melding: 02-09-09, 21:51 -
Les på denne siden om ME
Av Tynn Tråd i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 18Siste melding: 01-02-07, 20:00
Svar med sitat

Bokmerker