Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 40
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Dansker i Frankrig
    Alder
    71
    Meldinger
    41

Standard Lavt stofskifte i formentlig årtier

Hej Alle.

Jeg skriver fordi jeg er vældig meget i tvivl. Har jeg mon hypothyroidisme ?

Jeg er meget dårlig, har så mange smerter, at jeg ikke kan gå, har hævede, smertende ankler, har smerter i armene. Smerterne er i både muskler og sener og i benene føles det også som om de er i knoglerne.
    Jeg er konstant helt udmattet. Sover meget dårligt, ca 4 timer pr. nat og sådan har det været i 30 år. Jeg har hukommelesproblemer, har svært ved at beslutte og koncentrere mig. Jeg har mistet meget hår, men det er stoppet med B-vitamin. Men jeg plejer at tabe hår i store mængder flere gange årligt.
    Jeg er opsvulmet i ansigtet. Har vejet for meget, men det går bedre nu, da jeg kun spiser frugt og grønt nu, og vitaminpiller.
    Nogle dag sveder jeg for meget, men det er ved at forminske sig. Er konstant inflammeret i kroppen, er konstant utilpas. Smerterne i skinneben og fødder er ulidelige.

Jeg har fået diagnosen fibromyalgi for 7 år siden. Har fået det gradvis værre.Kan nu næsten ingenting og har hjælp i huset 4 timer hver dag. Er i perioder meget depressiv og har mange negative tanker.

Nu har jeg læst at en læge - John Lowe - mener at kunne helbrede fibromyalgi, som han ser som hypothyroidose (er lidt usikker på, hvad det hedder) med hormoner.

Er der mon nogen der kan genkende dette og tænker, at det er typisk for sygdommen. Hvor starter jeg, når så mange skriver om umulige læger. Hvad skal jeg bede få undersøgt,? Hvad skal jeg holde fast i for at kunne få Armour ?
    Jeg ved godt at forummet ikke er til diagnostik, men jeg håber alligevel, at kunne få hjælp.
    Mange hilsner VibekeJ

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stofskifte i formentlig årtier

Behandlerapparatet har jo lenge oversett lavt stoffskifte som en alvorlig sykdom, og man tror fremdeles at det bare er å spise kunstig T4 så er men å regne som helbredet.
    Og diagnostikken er sånn inrettet at men fokuserer på sykdom i kjertelen (Thyreoiditt) som eneste grunn til lavt stoffskifte (hypothyreose)

Stoffskifteapparatet er altomfattende og det finnes mange muligheter for feil.
    Derfor er det nærliggende å anta at sykdom med nærliggende symptomer har en stoffskiftesammenheng.
    Feks ME eller fibromyalgi.
    Og så snakker man egentlig om feildiagnoser - lite kjente stoffskiftesykdommer kan være plassert i feil diagnose.

Du burde jo kunne få din lege til å ta de mest alminnelige blodprøver fopr å avsløre stoffskiftesykdom ?

Så kan du kanskje komme videre derfra ?

Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Dansker i Frankrig
    Alder
    71
    Meldinger
    41

Standard Kan ikke stå

Hej igen.

Det er længe siden jeg har været på. Der er sket lidt siden. Har været en tur i Bruxelles i sidste uge hos Thierry Hertoghe. Han kunne med det samme se en række symptomer på hypothyroidisme. Det var skønt, at der endelig var en læge, der kunne se, at noget ikke var som det skulle være.
    Jeg er blevet set af 35 læger som kunne konstatere, at alt er normalt. Det kunne ligesom ikke bruges til så meget. Har nu fået taget en masse blodprøver før næste konsultation. Det er desværre først sidst i november.

Er meget spændt.

Jeg lider af fibromyalgi, og har for 5 uger siden fået konstateret for lavt stofskifte. Er endnu ikke i behandling, det kommer jeg om 2 uger. Jeg tæller timerne.

På nettet og i bøger har jeg læst om personer med for lavt stofskifte, som ikke kan stå. Hvad skyldes det ? Er det muskler eller sener, eller måske begge dele som taber styrke ? Er det påvirkningen af bindevævet generelt, som ses ved sygdommen, eller ?

Jeg kan desværre hverken gå eller stå, men håber, håber meget der kan blive ændret på det, når jeg kommer i behandling. Ellers ved jeg ikke, hvordan jeg skal klare at fortsætte mit liv. Mine arme er også helt ødelagte af fibromyalgi, så jeg kan liige skrive dette.

Er der nogen, der kender til gode opmuntrende historier om mennesker, der er blevet fit for figth. (jeg kender godt Karinas, den bringer så meget håb)

Varme knus til Jer alle.

VibekeJ

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kan ikke stå

Det er helt sikkert mange som håper både for deg og med deg.
    Så er det jo en mulighet for at det er det lave stoffskiftet som er årsaket til det hele - eller deler av din tilstand.
    Og da er det jo absolutt håp.
    Men det tar tid .....
    Lykke til VibekeJ
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Hei, stoffskiftehormon trengs i cellene, for å lage rna, og det lager stoffene som cellene pleier å lage.
    Uten thyreiodeahormon, fungerer ikke cellene.
    Derfor kan noen veldig syke ha det slik at de ikke kan stå oppreist. Hele kroppen helt til cellenivå fungerer for lite.

Har du velig høy TSH og veldig lav ft4 og ft3?
    Men jeg vet om noen som var alvorlig hypo med en ft4 på 17 (10-20 var ref.området da)

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Jeg har samme sykdom som deg,(i meget sterk grad iflg journal)og til jul, fikk jeg en veldig god bok, fra min kjære datter

Boken heter Fibromyalgi, årsak og behandling. Den er skrevet av Ulla Maria Andeberg og Eva Bojner Horwitz. Den ble utgitt på cappelen damm forlag i o8. Forfatterene legger vekt på den nyeste forskningen, som viser at lidelsen svært ofte skyldes sterss over lengre tidsrom. Men viser også til biologiske endringer i kroppen. Gir masse trøst og gode råd om hvordan man skal få en bedre hverdag. Håper du får tak i boken, evt via et bibliotek, ikke gi opp, heldigvis en hel del man kan gjøre Inntil videre, hvil deg, forsøk og gjøre det hyggelig og bekvemt for deg selv, og drikk ingefær te! Den er smertelindrende, og smaker helt nydelig, jeg er hektet Du skjærer bare noen tynne skiver fra en ingefær rot, la den trekke i varmt/kokende vann i ca 10 min, søtes etter ønske, og så nyt
    Sist endret av usikker; 12-11-09 kl 23:56 Begrunnelse: Skrivefeil

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har ikke lest ferdig boka "Safe uses with cortisol" (har lånt den til min lege). Men legen som har skrevet den har behandlet en rekke sykdommer med hydrokotison i doser som tilsvarer det kroppen lager hver dag (20-40mg). med stårlende reslutat. Boka fåes ikke kjøpt på Amazon, men fra forrlaget. og den er slett ikkev anskelig å lese, ikke overvettes mye latin! http://www.ccthomas.com/details.cfm?...=9780398075002

Så kanskje kan det være noen svar i den boka? 43 $ i paperback
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Hei

Ut i fra min egen erfaring, tror jeg at stoffskiftet kan ha skylda for mange av dine plager. Selv har jeg opplevd at hele kroppen har stivnet (bindevev og muskler), fingre dovner og sirkulasjonen i føttene er svært dårlige. I en periode føltes det som om jeg hadde lungebetennelse og halsbetennelse på en gang pga. av dette. Og kroppen har kokt (skjelvinger inne i kroppen) når stoffskiftet har falt pga feilmedisinering.

Nå er hele kroppen i ferd med å kvitte seg med alle spenningene av seg selv.Fra å være rund over skuldrene har jeg blitt rak og jeg er mykere i hoftene enn jeg har vært på 15 år. Så det finnes håp.

Vil på det varmeste anbefale ostepati og qigong etter Biyunmetoden, som har vært til stor hjelp for meg. Du bør også sjekke ut om du har glutenintoleanse, som også kan føre til kraftige spenninger i kroppen. Mange med lavt stoffskifte har det. Og hvis du har den autoimmunevarianten Hasimotos må du ikke nøye deg med en lege som sier at alt er ok så lenge du ligger innenfor normalgrensen. Det er det ikke. Din T4 må da trolig helt opp til 23 - 24.

Lykke til

Vår

Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Dansker i Frankrig
    Alder
    71
    Meldinger
    41

Kære Alle.

Tak for Jeres svar og for opmuntringen. Jeg er meget bange og har næsten givet op. Mit problem er, at dette ikke kun er fibromyalgi. Der er sket en skade på indersiden af skinnebenene, så der er sår mellem muskeltilhæftning og knoglen.Jeg var på rå føde i 4 måneder og oplevede her at være smertefri en enkelt dag p.gr.a. den øgede energitilførsel.Virkningen holdt sig desværre ikke. Mit sidste håb er så at cortisol/thyroideahormon kan skabe den energi igen. Om det kan hele det væv der har taget skade, det er så spørgsmålet.

Jeg kender endnu ikke mit TSH og T3 og T4. Jeg skal til Hertoghe om 11 dage og får så resultatet af tests.

Jeg har også troet i mange år, at fibromyalgi var en psykosomatisk lidelse, og at der ikke var nogen egentlig behandling, men en masse gode råd. Har arbejdet som rådgiver i dansk Fibromyalgiforening og formidlet disse råd. Det var lidt underligt, for jeg var selv meget mere syg en dem, der ringede til mig.

Jeg er nu af den overbevisning, at Fibromyalgi godt nok er en WHOklassificeret diagnose, men at det er en symptombeskrivelse, hvor den egentlige årsag er en kombination af binyretræthed og lavt stofskifte.

Det er en ret ny erkendelse for mig godt hjulpet på vej af Karinas historie, som førte mig videre til Dr. John Lowe og hans kæmpe telefonbog af et værk. Her argumenterer han på mere end 1200 dobbeltspaltede sider for et paradigmeskift inden for fibromyalgi. Han argumenterer på overbevisende vis for, at fibromyalgi skyldes for lavt stofskifte. Han behandler med succes sygdommen med dessicated thyroid. Sygdommen, som jo ihvert fald i Danmark officielt ikke har nogen behandling. Altså bortset fra smertestillende, som ikke virker, kombineret med antidepressiva, som forværrer det lave stofskifte, og psykoterapi, som fortæller kvinderne, at det er nu nok noget i hovedet som ikke er helt vel, for alle undersøgelser viser jo sådan set i.a., intet abnormt.

I 'Stop The Thyroid madness' fandt jeg en liste med symptomer ved lavt stofskifte. Jeg konstaterede, at jeg havde af 48 af 65 symptomer.
    Ved den 1. konsultation hos Hertoghe så han med det samme, at jeg var hypothyroid. Befriende, endelig at blive set, og at der var noget at se efter. Det hjælper jo gevaldigt, når lægen ved ,hvor han skal lede !

Så¨har det hjulpet mig meget at læse på forummet. jeg havde nogle problermer med at komme ind, men endelig er det lykkedes.
    Endnu en gang tak for de venlige tilbagemeldinger.

Jeg er ny i erkendelsen af lavt stoftskifte. Nu hvor jeg er blevet klar over, at det er det der er galt, så er jeg i hvert fald ikke nybegynder m.h.t. konsekvenserne.
    Faktisk tror jeg problemerne begyndte efter mit sidste barns fødsel for nu 30 år siden. De sidste 10 år har jeg da også haft alvorlige problemer, men desværre først for nylig fået diagnosen.(altså, hvad får de læger deres penge for??)
    I en anden tråd læste jeg om trætte binyrer som konsekvens af lavt stofskifte i mindst 7 år. Jeg er godt klar over, at binyrerne skal fungere for at kunne få glæde af dessicated thyroid. Er der andre organer, som lider megen skade ? Med hvilke konsekvenser ? Eller er der nu bare skader over det hele ?

Mvh

Vibeke

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stofskifte i formentlig årtier

Lavt stofskifte er jo så omseg gripende.
    Det fører feks til at man får høyt kolesterol - er det da kolesterolet eller stoffskiftet som gir konsekvensene ?
    osv.
    Hva kan en grad lavere kropstemperatur føre til ?

En total endret hormonbalanse og i-responsibilitet er jo også konskvensgivende. Kanskje særlig for kvnner ?
    Celler skal jo også helst skiftes ut i et visst tempo, og dette forlenges jo.
    Hjertet belastes ekstra - men det er vel hjernen så virkelig får det ?
    Og der er det ikke så godt å finne spesifike målinger.

Jeg kan feks. ikke taste korrekt - jeg retter i lang tid efter jeg har skrevet - og selv da finner jeg ikke alle feil.

Så er det alle de samfunnsmessige og sosiale konsekvenser.................
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  2. Lavt stofskifte grundet Hashimotos
    Av kat1982 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 29-01-09, 00:14
  3. lavt stofskifte/bivirkninger
    Av solskin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-08, 23:35
  4. Har min søn på 16 år også lavt stofskifte????
    Av ninus i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-07, 22:05
  5. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder