Uforklarlig tretthet.
Jeg har også vært på Aker og undersøkt binyrefunksjonen.
Synacten test foregår ved en innsprøytning av det styringshormonet som setter fart i produksjonen der.
Så måler men effekten etter et kvarter.

Men forut for det viste blodprøver at jeg hadde lav morgenkortisol og høy kveldskortisol. Altså omvendt av det normale.
Det forklarte man med at labben hadde forbyttet prøvene - og tok testen omigjen en mnd. senere. Da var de også "forbyttet".

Synactentesten var ok, og man gjorde ingenting med det faktum at døgnvariasjonen på kortisol var motsatt.

Uforklarlig tretthet.
Jo - den fikk jeg i mange år, og hver gang jeg orket å fremstille meg for undersøkelse, og uansett hvilken det var.
Jeg var ikke istand til å tenke over dette da, noe som sikkert skyldes at behandlingen jeg fikk virket for dårlig.
Kankje ville det vært bedre om jeg hadde hatt med meg noen.......

Så hvorfor u-forklarlig ?
Forklarlige fenomener er beskrevet i læreboka. Det er ikke de uforklarlige - selv om de finnes.
Det som i klar tekst sies, er at det ikke kan skyldes noe innen mitt fagfelt, fordi det står i boka at når blodverdiene er bra, så er pasienten det også.

På stoffskiftefronten kalles tilstanden kalles euthyreot.
Det betyr at alle blodprøver av stoffskiftehormoner er innenfor de grensene man i gjennomsnitt finner i en antatt frisk befolkningsgruppe.
Liknende finnes i alle fagfelt.

Faller du bare litt utenfor, eller har målte blodverdier som for deg kan være feil, men at verdien ligger innenfor et definert normalområde ligger du dårlig an.....