Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
05-05-07, 00:12 #1
Er det noen som kan hjelpe? Jeg har vært dårlig nå i cirka 10 år.
Hei!
Jeg har vært dårlig nå i cirka 10 år. Har vært veldig trøtt og utmattet, og jeg sover ofte til 12-13-tiden på formiddagen. Måtte slutte i jobben i 2004 fordi jeg var så sliten. Ble senere gravid og fødte en gutt i mai 2005. Etter jul i år har jeg blitt enda verre og hver dag kjemper jeg for å klare å komme meg ut av sengen. Er slapp, skjelven, nummen, kvalm, trøtt, kald på hender og føtter og veldig tung i kroppen hele dagen. Har også hodepine. Blir litt bedre på kvelden. Nå for tiden blir jeg utredet ved Molde sykehus (nevrologisk avdeling), men de har ikke funnet noe å ta tak i ennå. Det er snakk om Kronisk utmattelsessyndrom, men jeg lurer på om stoffskiftet mitt er lavt. Håper noen kan hjelpe meg, for nå er jeg så lei av å ha det slik og ikke vite hva som gjør det.
Her er prøveresultatene mine fra oktober 2006:
T3 - 4,6 (Ref. 2,6-5,7)
T4 - 12 (Ref. 9-24)
TSH 0,59 (Ref. 0,35-4,70)
Ferritin 6 (Ref. 10-150) (Har gått på jerntabletter siden oktober -06.)
Har nettopp tatt nye prøver. Her er resultatene:
T3 - 4,1
T4 - 13
TSH - 0,7
Ferritin 23
Det ser ut som om jeg er innenfor det normale, men er ikke T4 og TSH veldig lave? Kan jeg bli bedre av medisin?Lise
-
05-05-07, 01:21 #2
Hei :-)
T4 er litt lav, men TSH ser bra ut. Men glem ikke at blodprøvesvar varierer fra pasient til pasient.
Det vil bli umulig for det å bekrefte om du lider av en stoffskiftelidelse om du ikke tar en thyreoidea-utredning (thyreoidea=skjoldbruskkjertelen). Om du har lavt stoffskifte, men ikke utslag på de vanlige blodprøvene så må du ta antistoffprøver, for de vil avgjøre om du har en slik sykdom eller ikke.
Jeg setter opp ei liste med blodprøver som utgjør en thyreoidea-utredning (standard på Haukeland) som du bør få tatt hos fastlegen din når du har time neste gang.
FT4
T4
T3
TBG
Thyroglobulin
Thyroglobulin antistoff
Thyr.perox.(TPO) antistoff
TSH receptor antistoff (TRAS)
Lykke til
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
05-05-07, 01:27 #3
Takk for svar! TPO var < 3. Vet du hva det betyr?
Lise
-
05-05-07, 01:29 #4
Hei Lise,
Synes stoffskifteprøvene dine virker normale (T4 er kanskje litt i underkant) , men ferritin- verdiene er veldig lave.
Kjenner alle symptomene igjen fra den gang jeg hadde jernmangel pga. store mens-blødninger, kanskje det er der problemet ditt ligger? Har du jernmangel, så kan det forveksles med lavt stoffskifte...
-
05-05-07, 01:32 #5
Jeg har også veldig kraftige blødninger. På prøvene virker det som om jeg har jernmangel, og det er vel også derfor legen min sier jeg må ta jerntabletter. Vet du hvor høye verdier jeg må ha for å føle meg pigg? Blir man virkelig så syk av å ha lite jern? Har tatt tabletter siden oktober i fjor, men føler meg ikke noe bedre...
Lise
-
05-05-07, 01:49 #6
Ja, man kan bi kjempedårlig av å ha lavt ferritin (jernmangel)!!
Hos meg så gikk dette over flere år og jeg ble slappere og slappere - før jeg nærmest kollapset. Hadde da ferritin på ca 2.... Legen satte igang med jernsprøyter. Bedringen kom over litt tid, og jeg tror at med din verdi på 23- så burde du få den opp for å føle deg i form! (Jeg er ikke lege, så dette er bare egne erfaringer!)
Bare kjente meg veldig igjen her ;-)
-
05-05-07, 01:52 #7
Ja den var jo ekstremt lav i oktober i fjor. Da var den bare på 6. Vet du hvor høy den må være for at jeg skal begynne å føle meg bra?
Lise
-
05-05-07, 02:03 #8
Referanseverdiene på mine prøver er fra 10 - 110. Men verdiene er jo så individuelle fra person til person. Jeg ligger på ca 45 nå og føler at det er fint. Du har 23 - og det høres lavt ut, syns jeg. Jeg tror ikke du har lavt stoffskfte - men jernmangel... (jeg er fremdeles ikke lege, da ;-))
-
05-05-07, 02:09 #9
Ok, tusen takk for svar. Jeg synes bare det er så rart at jeg bare blir verre og verre. Har tatt jerntabletter i 6 mnd nå, men har bare blitt dårligere. Merkelig! Skulle tro jeg heller ble friskere...
Lise
-
05-05-07, 02:23 #10
Skjønner at du bir frustrert, ja! Og du burde sikkert blitt bedre etter behandlingen - og ikke verre. På meg så tok det tid før formen kom tilbake, men jeg fikk jern-sprøyter (heste-kur) 3 gg. i uka ganske lenge før jeg var frisk.
Ville snakket med legen om det. Ønsker deg lykke til!
Lignende tråder
-
Noen som kan hjelpe??
Av Tinamina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 25-09-08, 01:23 -
Noen som har vært på foredrag med Louise Koren Dahll
Av Alice i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 4Siste melding: 24-02-08, 17:50 -
noen som har vært hos endo på sus?
Av cathrin i forumet Hos legenSvar: 5Siste melding: 20-05-07, 22:15 -
Noen som har vært til stoffskifteekspert ved Aleris?
Av marge i forumet Hos legenSvar: 7Siste melding: 27-02-07, 19:10 -
Noen som har vært gravide med lavt stoffskifte her????
Av linnmathea i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 30-10-06, 20:44
Svar med sitat
Bokmerker