Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund

Har hatt stor glede og nytte av forumet her, men lenge siden jeg har vært innom her nå....
    Føler for å stille noen spørsmål og håper noen kan komme med innspill, det er jo så mange flinke her.
    Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund og har gått på Levaxin 125 mcg helt til januar. Da kom jeg via en venn av en venn i kontakt med en lege i Belgia og ble satt på Armour. Trappet ned Levaxin og trappet gradvis opp Armour og er nå oppe i 105mg. Jeg har også fått en del tilskudd av vitaminer og mineraler(omega 3, B-vit., sink, et eller annet som balanserer magen, østrogengel som skal smøres på armene og DHEA (noen som vet noe om dette?) og går på diett som ikke skal inneholde korn, melk, sukker, bare rent kjøtt og fisk, masse grønnsaker og frukt (ikke druer, banan og vannmelon)+drikke mye vann og ikke kaffe, te. Legen i Belgia sier at maten har alt å si, om ikke jeg følger dietten og den må vare livet ut, så vil jeg ikke bli bra. Ikke selv om jeg går på Armour. Jeg hadde store ubalanser i kroppen og dette måtte rettes opp før jeg ville bli bra. Han mente at jeg ville bli 100 % i form om jeg gjør som han sier. Det er dyrt og blodprøver ville han ikke at jeg skulle ta her i Norge for han stolte ikke på metodene som blir brukt.

De siste prøvene hos fastlegen min har vært bra(fire uker siden) og jeg har følt meg ganske bra, men trenger fortsatt å sove ett par timer om ettermidagen for å klare å konsentrere meg om skolen (hjelpepleier på 1 1/2 år) som jeg nå snart heldigvis er ferdig med. (har vært slitsomt å komme igjennom).
    Så tok jeg blodprøver for en uke siden og var hos fastlegen i dag og blodprøvene tyder på at det har endret seg, og det har jeg merket med at jeg har blitt mye mer sliten og trøtt, konsentrasjonen er helt bånn. Brainfog også.
    Jeg har vært på Rikshospitalet og operet for prolaps i nakken for 3 uker siden. Legen trodde det var det som var årsaken til endringen og ville ikke gjøre noe i første omgang. Blodtrykket mitt har blitt lavere og kolesterolet har økt.
    Prøvene jeg tok for fire uker siden og for en uke siden ser slik ut:

Anti-TPO 430 og nå 487 (mindre enn 60)
    FT3 4,2 og nå 4,2 (3,5-6,5)
    FT4 15,5 og nå 12,1 (10-22)
    TSH 0,96 og nå 3,05 (0,30-4,50)
    B12 468 og nå 426 (150-650)

Er det at jeg har gått over på Armour som skyldes dette tro og at jeg ikke har høy nok dose?
    Eller er det som han sier operasjonen som har gjort disse endringene?
    Noen som har noen formening om dette?
    Har forstått at med Armour så skal prøvesvarene tolkes litt anerledes, og hvor skal de omtrent ligge?

Ser at det er mange kloke hoder her og håper noen kan hjelpe meg litt, for jeg blir litt i tvil om legen i Belgia er noe å satse videre på, siden det koster flesk. Men hva gjør man ikke for å bli bedre eller bra?

Ble veldig langt, men håper noen vil lese og svare
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Noen opplever at prøvesvarene forandrer seg når de går over til Armour. Ofte blir prøvesvarene da lavere, men uten at pas føler seg dårligere.

En del bruker også Levaxin sammen med Armour.

Selv bruker jeg bare Armour og har fått et helt nytt liv etter at jeg begynte med det. jeg syns dosen din virker veldig lav jeg da.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

jeg synes det var rart at TSHen din har gått opp. Trodde den gikk ned når man gikk over til Armour. Men jeg er ingen ekspert på dette her. Bruker bare Levaxin selv
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Din FT4 er lav, kanskje et tilskud av levaxin hadde gjort susen. Ellers blir eg litt skeptisk når eg leser at legen din ikke "stoler" på andre sine blodprøver.
    Cat, godt å høre at Armouren gjorde susen. Eg har flyttet til Bergen og kunne desverre ikke ta med legen vår i lomma :( Håper min nye er like grei.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det skjer et fenomen som heter NTI når man er syk elelr har hatt en operasjon eller noe. Da blir først ft4 og ft3 og TSH lave, så når tilstanden er over, merker kroppen at ft4 og ft3 er lave, og øker TSH , så går ft4 og ft3 opp pga økt TSH, så går alt ned igjen, osv og etter noen uker er alt normalt igjen hos friske.
    Jegmener du har bare hatt noe sånt og er i den fasen når kroppen har opdaget at ft4 er lavt. (som det jo er)
    Jeg hadde ft3 under referansområdet når jeg tilfeldigvis tok en blodprøve når jag hadde litt influensa...tok levaxin og liothyronin fra før menn ft3 var allikevel lavt.
    Du har vørt hoe sen lege som har studert hos Dr. Hertoge? Det tyske forumet holder en oversikt over slike leger, de er veldig ettersøkte. Her i Skandinavia har vi vel inngen som har fullført en slik utdanning.

Kanskje du vil øke levaxin med bittelitt i et par uker? jeg vet ikke hvor lang tid kroppen trenger mer hormon etter en slik operasjon. Ringe den beldigske legen/faxe ham? Jeg vet fra de andre forums at noen pasienter gjør det i slike tilfeller.

Blodprøvene er de samme ved Amour, du har jo fulgt med på ft3 fra før som er det eneste forskjellige man må gjøre når man følger blodprøver på Armour Thyroid. Med levaxin rekker det å følge ft4--hvis man er bra på levaxin alene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Tusen takk for svar!!

Jeg tar bare Armour nå, 105mg, skal til den belgiske legen igjen i juli og skulle ha den dosen til da. Skulle ta blodprøver i juni (fikk med utstyr fra han) og sende de ned for analysering. Men som det blir sagt kan jeg jo ringe eller faxe for å forhøre meg litt. Jeg har kanskje ikke optimal dose av Armour enda? . Menskal vente litt og ta blodprøver her hos fastlegen for å sjekke om det skjer noe, for da er det kanskje som hansa at operasjonen har gjort at stoffskiftet endrer seg. Og det vil normalisere seg etter hvert....får håpe det, orker ikke tanken på å bli veldig dårlig igjen.

Vet ikke om han har studert hos Dr. Hertoge...men han har egen erfaring med Hashimotos og har blitt helt fin selv ved Armour og endring av kosthold. Har spesialisert seg på stoffskiftet. Han driver en egen klinikk i nærheten av Brussel.

Hvor finner jeg opplysninger om Dr. Hertoge? Prøvde å søke på nettet men fikk ikke opp noe.

Skal FT3 og 4 ligge i øverste del av ref. og TSH være nærmere 0 ved bruk av Armour? Har DHEA noe med binyrene å gjøre?

Takk igjen
    Væren

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Etter din beskrivelse er din lege definitivt en Hertoghe-lege. de har din egen organisasjon, husker ikke hva den heter...kan prøve å fylle inn i morgen.

Dine gamle prøver, er de på Armour alene?, det er litt sent på kvelden....

Ja, ft4 er helt vanlig at blir lavt På Armour, noen må ta t4 i tillegg for å få ft4 opp, noen trenger ikke ft4 i øvre halvdel.
    Man merker det selv.
    Og noen har det bra med en TSH på rundt 1 på Armour, mange blir lave på TSH, og jeg vet om en som har det helt greit med 1 grain (60mg) Armour og en TSH på 1,5. Det er forskjellig.

Jeg personlig ville trengt t4 i tillegg og ville endt opp med lav TSH tror jeg men har ikke prøvd alt mulig ennå....

Finner du legen din på Susannes liste her?
    http://www.geocities.com/thyroide/ på siden om Belgia

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Hei igjen

og ja, jeg fant han på denne listen. Han heter Dr. Peter Albrecht, men har en annen adresse enn det som står der, har flyttet til Groenhoven Clinic, Malderen. Var hos han første gang i januar, men klarte ikke helt å følge dietten jeg fikk og han var ikke særlig fornøyd med det. Var der igjen nå i mars og har siden fulgt dietten. Det verste er at jeg ikke kan spise kornprodukter, må spise riskaker...(isopor )...men det har gått greit, spiser masse fisk og kjøtt, masse frukt og grønt, er glad i salater så det går greit, men man savner jo litt pølser, kjøttkaker, pasta, ost, sjokolade, vanlig brød o.l.

Ja, jeg bruker bare Armour nå, 105mg, trappet ned Levaxinen, samtidig som jeg trappet opp Armour. Men har lyst til å prøve økning, men vet ikke helt om jeg tørr det, siden kanskje operasjonen har gjort at det har blitt forandringer. Tror jeg venter noen uker til jeg får tatt nye blodprøver.

Jeg spurte om DHEA? Er det noe med binyrene? Noen som kan noe om det?

Ha en fin dag
    Væren

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det står mye m DHEA på nettet, og det er noe binyrene lager mye av men man vet ikke til hva. Legne ignorere det stort sett. Man har prøvd å gi tilskudd til mennesker med Addison. I utlandet gir man tilskudd til noen pasienter, men ofte kan man rett og slett kjøpe det i helsekosten.

Susanne burde oppdatere listen sin, altså. Jeg vet om ham, han vikarierer noen ganger for Thierry eller Therese når de er bortreist.
    Hvor lang ventetid har han?

Jeg selv spiser uten brød og sånt av meg selv, ble så dårlig av melk og gluten.

Det med melk og korn er, at de inneholder stoffer som setter ned stoffskiftet eller opptaket.
    Det fins også flere lister på nettet på goitrogenig foods, slik som soya, hirse, brokkoli og sånne ting. Det med korn og melk kommer i tillegg. Og i det hele tatt forteller mange pasienterat de først ble bedre når de kuttet drastisk ned på karbohydrater.
    Leste om en lege som spesialiserer seg på gallesten og sånt at han git pasienter resept på stoffskiftehormoner mer på symptomene enn på prøver alene, og han sa også at ved operasjoner trenger man mer. Må finne det igjen hvis jeg har tid.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Jeg vet ikke hvor lang ventetid han har, men vennen av min venn bestilte time til meg i oktober. Hun skulle dit i januar og da fikk jeg time samtidig henne og jeg ble med på turen. Som sagt så skal jeg prøve å følge dette nå et års tid for å se om dette funker for meg, for etter hvert så holder det med å komme til han en gang i året, men den første tiden så går det ca 3 måneder mellom hver gang alt ettersom hvordan dette går. Spennende, og jeg har egentlig store forhåpninger om at jeg skal bli bra. Det blir ganske dyrt, men er verdt det hvir jeg kan leve "normal". Han tar 200 euro for en konsultasjon, men den er ganske omstendelig og jeg var inne ca 1, 5 timer. Han tar seg tid til deg og er veldig opptatt av at du skal bli bra og det var han jelt sikker på, bare jeg fulgte det jeg skulle.
    Blodprøvene første gang + 24 timers urinprøve fikk jeg egen regning for fra de som analyserte prøvene og hold deg fast, det kostet 540 euro + meidisiner og tilskudd 450 euro som skulle vare i 3 måneder. Er heldig som har denne muligheten, men det er det jo ikke alle som har.....

Har også vært på Balderklinikken noen ganger, men der fælte jeg at jeg ikke fikk den oppfølgingen jeg trengte og at legen der var litt fraværende....følte at han lurte på hva jeg egentlig gjorde der....var også der noen ganger, men kuttet det ut etterhvert. Gikk også på diett der, men der kunne jeg spise brød med spelt, men ellers ganske lik den jeg har nå, men skulle prøve meg etter tre uker diett og ta ett og ett produkt tilbake i kostholdet for å se hvordan det gikk.

Er ikke Armour bra nok alene? Den inneholder jo alle T - ene og skal vel være nok, bare man har den rette dosen. Ser at noen bruker Levaxin ved siden av, men er det egentlig nødvendig og hvordan er det å blande syntetisk og naturlig produsete produkter? Vi er jo forskjellige, men ganske interesant at det er så ulikt for oss.

Klem til alle!!
    Væren

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn