Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Tråd: Noen som kan hjelpe?
-
27-10-07, 20:44 #1
Noen som kan hjelpe?
Var hos legen som tok blodprøver av mange ting, lurte på om noen kan hjelpe å tyde dem litt?
TSH: 0,9
T4: 12
T3: 4,2
Ser disse normale ut for dere her inne?
håper noen kan hjelpe meg
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-10-07, 22:18 #2
Hei stine - er du ny her så velkommen da
Mange lurer på det du lurer på - du er ikke alene .....
Prøvene dine er innefor de grensene som defineres som normalt.
Men jeg syns det er viktigere å spørre deg om du har det fint - enn å lure på om blodprøvene kunne vært litt anderledes.
Det er flere problemer med å tolke blodprøver.
Grenseverdiene framkommer av blod fra antatt friske personer.
Og det er ikke vi.
Det er også slik at blodprøvene reagerer på hormoner som er tilstede i blodet, og det er ikke sikkert de når frem til bestemmelses-stedet og begynenr å virke.
Det er også sånn at når vi bruker Levaxin så erstatter vi alle kjertelens produkter med bare ett av dem. Det gjør at blodprøvene endres i forhold til friske personer.
Jeg syns vi må spørre oss selv hvor lenge vi skal gå på den bløffen der.
Bruken likner etter mitt syn på det samme lureriet som den gangen geologene måtte ha "kvista" å skylde på hvis det ikke var vatn der det ble påvist å være.
Nå skal det sies at blodprøvene passer for noen - og noen tror de passer for dem, men gjør det ikke - som meg. Jeg må ha TSH=0 fT3=10 fT4=17 og hadde det aldeles jævlig innefor de normerte grenseverdiene.
Jeg begynte sakte å øke dosen og fikk det både verre og bedre før jeg var oppe på en for høy dose i noen måneder. Nå er jeg litt under den, og har det fint.
Hvor lenge vet jeg ikke, men håper.
Jeg ville spurt legen om å forsøke en høyere dose.
Allerhelst få aksept av legen til å forsøke deg fram om du får det bedre på en høyere dose.
Hvis denne ikke er med på det, så hadde jeg forsøkt på egen hånd.
Jeg hadde ikke latt min helse være avhengig av en annen - lege eller ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-07, 22:24 #3
Hei Stine
Er du på medisiner eller er dette de første stoffskfite prøvene som blir tatt av deg.
Og ikke minst...hva slags symptomer sliter du med?Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
28-10-07, 09:31 #4
Takk for svar folkens

Min historie er lang og tung, er mye deprimert. Og har problemer meg ledd og muskel smerter.
Er blitt diagnostisert med MS, men føler jeg har noe i kroppen min som virkelig ikke stemmer om dere forstår. Tror heller ikke at dette er MS`n. Fryser hele tiden, sover alt for masse, er sliten stort sett hele tiden. Og sliter med å leve rett og slett.
Dette er mine første prøver ja, legene sier at det ikke er noe galt, men føler på en måte at det er jeg som kjenner kroppen min best.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-10-07, 09:59 #5
Stine,
Det er som Finn sier ikke noe umiddelbart galt med dine prøver. Nå vet ikke jeg hvor du har tatt disse prøvene og hvilken normalverdier de opererer med.
Det eneste jeg kunne kanskje reagere på er din T4. Den er i nedre del av hva som er normalt og sammen med an lav normal TSH, så kan det KANSKJE skyldes sekundære stoffskifte problemer.
Les mer på http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency ... 000324.htm
Vet akkurat hvor frustrerende det er å ikke finne ut av helseproblemene en sliter med. Er i samme båt selv, sammen med mange andre her. Håper at du har noen du kan støtte deg til når ting blir for tungt. Hvis ikke så er du velkommen til å sende meg en PM her dersom du har behov for å prate litt.
Lykke til!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
28-10-07, 11:08 #6
Vel, en liten rettelse : jeg sier at prøvene dine er innenfor de grenser man har satt for normalitet.
Det kan godt være at du har lavt stoffskifte for det - prøvene kan ikke alltid vise det.
Prøvene viser at det er noen stoffskiftehormoner som svever rundt i blodet - de behøver ikke gjøre noe for det. Blodet er bare en transportetappe fra produsent til forbruker.
Ã… bruke blodprøver til å bestemme stoffskiftet blir som å stille seg opp på en jernbanestasjon å telle hvor mange som er i arbeidklær på pendlertoget inn til byen en morgen.
Selv om det er mange iført arbeidstøy kan man ikek uten videre anslå at det blir gjort mye arbeid den dagen. Man antar at en i arbeidstøy kommer seg inn døra på jobben og vil gjøre noe, men det er ikke sikkert at han har med seg nøkkelen engang ......
Man legger en basse forutsettninger til grunn når man tolker dagens stoffskifteprøver. Disse behøver ikke være tilstede - og da blir det feil.
Det blir en sovepute for ikke å gjøre noe.
Symptomene dine, og sykehistorien (anamnesen) er forenlige med lavt stoffskifte. fT4 er antagelig litt under mitten i området, og hvis du har vært vant til å ha den i det øvre området, så er dette lavt stoffskifte - for deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-07, 11:38 #7
Stine, med en slik ft4 ville jeg vært ganske hypo (=lavt stoffskifte-symptomer).
Vi har hatt flere mennesker innom her med masse symptomer og en slik ft4.
Prøvene dine er egentlig typisk for en med lavt stoffskeifte, mend et fins noen som har det greit slik.
Jeg ville ikke hatt det greit. har hatt slik ft4.
Din TSH stemmer ikke med den lave ft4. Da har man store problemer med diagnosen.
ft4 er selve stoffskiftehormonet, og ft3 det aktive hormonet men man er mest på ft4. I begynnende lavt stoffskifte, så er faktisk ft3 typisk forhøyet, derfor frarådes det å teste det ved første test for hyporhyreose fordi det forvirrer mer enn det hjelper.
TSH er hypofyse-styringshormonet, som skirker til thyroidea å lage mer t4 og t3. Hos deg er det fryktelig nær 1, som er normalt.
Men det ins noe som heter NTI, non-thyroid Illness. Det kan være at man er innlagt på sykehuset eller har influensa eller hvasomhelst.
Da får normale mennesker lav TSH og lav ft4 og lav ft3.
Jeg hadde ft3 under referanseområdet en gang jeg tilfeldigvis to prøver og jeg hadee litt influensa. Jeg forklarte legen etterpå at det var typisk NTI. Jeg følte meg bra etterpå så det var bare noe forbigående.
Så dine prøver kan også se ut som å være tatt under en sykdom som er forbigående.
Det er cytokiner som mblant annet forårsaker sliek blodprøvesvar. Når du har ME eller MS eller ME eller noe, kan man jo anta at noen cytokiner er ute og går......og lager slike blodprøvesvar.
Løsningen er å ta fler prøver over tid, altså å gjenta prøvene etter fire uker eller noe sånt. TSH er langspm til å reagere, forresten.
Har også sett en graf på hva som skjer ved en typisk NTI hvor de har plottet inn TSH og ft4 over tid. neste ting som skjer ved e normal NTI 8altså en sykdom som går fort over) er at TSH stiger i respons til den lave ft4. Så stiger ft4 i respons til TSH. Så går TSH ned fordi ft4 er blott ganske høy. Og TSH går da ned. Det gynger så opp og ned i til 6-8 uker.
Det kan g9så være at din TSH er konstant lav og ikke gjør jobben sin. Heter sentral hypothyreose.
kan vi få referanseområdene til ft4 og ft3 hos lbaben din, står gjerne på nettsiden. Trenger dem for å se hvor mange % innenfor de er. I gamle dager var ft4 bestandig 10-20 og ft3 hadde også faste tall. Nå er det forskjelleig for hver lab omtrent.
-
28-10-07, 11:40 #8
Noen som vet hva eventuelt han Oftebro gjør som vanlig fastleger ikke gjør?
Min far lurer på dette, da jeg egentlig har vært syk hele livet mitt. Ble syk aller første gangen da jeg var 11år, også da jeg fikk førse menstrasjon.
Ut og inn av sykehuset i mange år. Så fikk jeg en forbedring i et par år, men etter jeg fikk første barn har jeg blitt satt ut igjen.
Er nå 25år, og venter mitt 2 barn.
Trenger at noen kan hjelpe meg ang hva jeg skal gjøre med saken. For min psyke og min helse angår hele min familie her.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-10-07, 12:01 #9
Jeg har sett andre MS-pasient på stoffskifteforumene, og de har skrevet at mange avs ymptomene ble bedre atter at de fikk begynne med stoffskiftemedisiner. En hater Edna Kyrie i england. MS-en har blitt verre igjen , men hun har vært utroloig mye bedre i mellomtiden på stoffskiftemedisin. det går an å maile henne . HUn måtte til Dr. gordon Skinner tror jeg og han har hatt en sak mot seg fra none endokirnologer i england. Ingen pasienter har hatt noen klager på ham. Vi har ingen slik praksis r i Norge, og fastlegen din kan gi deg en prøve på levaxin for å få ft4 opp i øvre normalområde, slik set står i haug sin artikkel. Altså ikke oversoering, men en sånn dosering som resten av oss får.
Men, hva er referanseområdene på de tallene som du oppgir?
Hvordan ser prøven dine ut over tid? Har de vært like?
Legene pleier å ta flere prøver over tid, selv med en høy TSH og lav ft4.
Du skriver at du er gravid, og da er det viktig at fosteret ikke får for lite t4. Jeg synes din ft4 er relativt lav (men jeg vet ikkereferansområdet).
Hvis det er 10-22 som er typisk, er 16 midten og det er bedre å ha ft4 fra 16-21 sånn helt generelt uten å uttale seg om deg.
Jeg kommer her med svar som gjenspeiler hva pasientene sier, erfaringer altså.
endokrinologene er også obs på thyroidea og svangerskap, og det er kommet noen nye internasjonale retningslinjer og man gir nå fortere thyroxintilskudd og man øker dosen straks ved svangerskap hos dem som allerede tar levaxin.
Egentlig burde kanskje legen din søkt om en kommentar fra en endokrinologisk poliklinikk fordi du er gravid og har lav ft4 og mulig en feil ved hypofysen slik at TSH ikke kan stoles på. Men du kan være uheldig og endokrinologen krever ft4 under referanseområdet og TSH samtidig godt under referanseområdet for å starte behandling. Hender det også.
Ta dette opp med gen din, helst, og se hva han sier.
Og, som pasient kan du ha en del å bestemme om behandlingen oså.
-
28-10-07, 12:19 #10
Mine prøver er tatt ved Volvat..
Svar med sitat
Bokmerker