Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
Tråd: For rask doseøkning?
-
11-08-08, 17:19 #11baremei Gjest
Jeg har økt for fort ved et par anledninger, og det straffer seg ganske hardt, og det har ikke vært bare å senke dosen noen dager. Formen har blitt dårlig og det har tatt lang tid å stable seg på beina igjen, faktisk opptil flere måneder, og så hanr jeg kunnet øke.
Maks økning har vært 25mcg levaxin eller 1/4 grain armour hver 3. måned, av og til halvparten av det også på det verste.
Det er ikke alltid like lett å oppdage at man er overdosert, og jeg må støtte meg til blodprøver med jevne mellomrom for å avgjøre dosen. Jeg har også like symptomer på både for mye og for lite, eneste unntaket er at jeg mister mye hår og øyevipper med for lite. Ellers er høy puls, sprø mage, slitenhet, muskelverk osv osv helt likt.
Så følg med på kroppen, og vær føre var.
-
11-08-08, 19:44 #12Hildemor Gjest
Gjør det du føler for du Elly
Vi er så ulike når det kommer til bedringspotensiale, symptomer, hvordan vi takler sykdommen og doseringsbehov. Noen trenger også å prøve andre alternativer for å komme i form.
Ingen av oss kan si hva som er best for deg å gjøre. Du må lære deg å kjenne din kropp og på hvilke verdier den fungerer best. Dette tar litt tid - selv om du føler at du ikke har tid til å vente på å bli bra. Men det må du nok uansett - i likhet med oss andre med denne sykdommen. Stoffskifte er ikke noe som man endrer over natten. Du vil som tidligere nevnt oppdage om du tipper over i hyper, som er minst like ubehagelig som hypo - i mine øyne og av erfaring værre faktisk. Men dette oppleves sikkert også forskjellig. Men det er ikke sikkert du kommer i den situasjonen. Lykke til med doseringen
Og jeg krysser fingre for at du raskt vil føle deg optimalt igjen
-
13-08-08, 11:07 #13
Jeg fortsetter med 125 mcg. Nå har jeg tatt det i 3 uker, så da er jeg kanskje halvveis reddet etter denne økningnen? Men forstår at det ikke er noe fasit på dette, og at vi er og reagerer forskjellig på behandlingen.
Merker at jeg svetter mer, men det er kanskje natulig at man gjør når stoffskiftet øker? Betyr vel ikke at jeg er overdosert..?
Men blir jo lett til at man kjenner etter hele tiden. Symptomer som jeg har tolket som hypo, lurer jeg nå på om kan være sympt. på det motsatte. En slags murring/donking i halsen tolker jeg av og til nå som hjertebank. Men det er jo noe som jeg har hatt før også. Føles som om det er noe som jobber veldig intenst der. Er hjertebank noe man tydelig kjenner, og som ikke kan mistolkes som noe annet? Kan man kjenne at hjertet hopper over et slag eller at det tar et ekstra ved å kjenne på pulsen?
Utviklet seg til å bli noen spml, var ikke planlagt!
Elly
-
13-08-08, 11:57 #14
Re: For rask doseøkning?
Den som har gått lenge med lavt stoffskifte har på en måte vent seg til situasjonen.
Feks : Da svetter men lite og når man kommer inn i en situasjon med normal svetting kjennes det ut som man svetter mye.
Svetting er bra.
Det tyder på at forbrenningen funker. Når vi spiser karbohydrater, lagrer kroppen 4 gram vann pr. gram karbohydrat.
Når kanbohydratet forbrenner, frigjøres vannet igjen og kroppen bruker det der det trengs.
I en situasjon hvor kroppen er tilvendt en lav kroppstemoeratur, vil dette vannet styres mot svette for kroppen vil sette inn kjølingen litt for tidlig.
Det retter seg nok, men er jo også et symptom som oppstår ved overdosering.
Hjertebank er også et slikt symptom, men mange får litt hjertebank ved doseøkninger som bare varer få dager. Et friskt hjerte tåler mye mer enn dette, men varer det lenger bør dosen reduseres.
Jeg kjenner hjertebanken i hjerteregionen, men den kan visstnok kjennes i halsen av noen. Kan det være kjertelmurring du kjenner i halsen ?
Man kan få hjertebank av for lav dose også. Banken kommer av ar hjertet må ta for store "slurker" for å sirkulere blodet i den hastighet kroppen krever.
Når dosen blir for høy krever kroppen så høy sirkulasjon at dette ikke kan leveres uten at "slurkene" hjertet tar blir så store at det banker.
På for lav dose blir hjertefrekvensen så lav at hjertet må ta for store slurker for å opprettholde kroppens krav til sirkulasjon.
Prøv å telle hvilepulsen, den følger dosen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-08, 14:41 #15
Takk n'Finn, som svarer så utfyllende og ordentlig! Har du en pedagogisk bakgrunn?! Takk til alle andre som svarer og for at dette forumet finnes!
Det er godt å vite at det er flere som er/har vært i samme situasjon, og at man blir trodd på det man gjennomgår. For det er jo en sykdom med symptomer som lett kan forveksles av andre med at man er lat, giddalaus og svak som ikke tåler å bli utsatt for noe press.
Kanskje det er kjertelen som murrer?! Kan kjennes sånn ut. Betyr det at den jobber med å produsere?
Elly
-
13-08-08, 15:54 #16
Nope - er ikke særlig pedagogisk trur jeg. Er teknisk utdannet, så ikke noen helsekunnskap å skilte med heller.
Ja, de som vi jo skulle ha full tillit til har forsåvidt skutt seg selv i foten.
Mange her, jeg og, har vært hypokondermistenkt og forsøkt psyko/somalisert, og blitt pusha div. nevrologika.
Jeg sier ikke at "lykkepiller" ikke kan være nødvendige i perioder - det kan de - men det er jo ikke noen løsning.
Det er ikke altid så lett å bytte lege.
Jeg har gjort avtale med legen min om at det ligger klart et blodprøveskjema hos sekretæren og at jeg bare kan henvende meg dit når jeg skal ta blodprøver.
Det er mellom 8 og 12 ukens 4 første dager.
Det kan være lurt av deg å inngå en slik avtale og følge den opp selv hver 3-4uke.
Da får du litt erfaring med hvordan dosen fungerer også.
Jeg tok prøver ofte før. Nå tar jeg aldri - har lært å tolke meg selv
(ingen andre kan det hihi)
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-08, 14:37 #17
Nå er det tre uker siden jeg økte dosen fra 100 til 125. Gått helt surr i tiden i sommer, tiden har gått veldig sakte.. I går, og hvertfall idag har jeg merket at jeg er mer rastløs og urolig i kroppen enn jeg har vært tidligere. Samtidig som jeg kjennes ut som om jeg har hovnet opp i halsen(og/eller tunga?). Dette er vel noe som skjer når stoffskiftet er lavt? Husker jeg hadde dette før sommeren, men har gått tilbake fram til nå. Kan det hende at TSH verdien har blitt så lav at det kun er det jeg tar i tbl-form som kroppen forbuker, og at jeg da har for lite?
Pulsen ligger rundt 60 (ikke målt på morningen..), og det er den jeg har holdt meg til. Men det jeg sånn egentlig lurer på er om jeg kan ta skade av å ligge litt høyt i t4 en liten stund, (hvis det er det jeg nå gjør) sånn rent fysisk. Skal ta bl.pr om noen uker, og hvis dette nytilkommende ubehaget ikke forverres, kan jeg fint holde ut til jeg får pr.svar. Kan vel være vanskelig å skille mellom symptomer på høyt og lavt for noen? Jeg vet ikke hvordan det kjennes ut å ha høyt, så har ikke noe å sammenlikne med. Hadde indre uro i tiden før jeg fant ut hva som feilte meg også.
Syns ikke dette er så lett
-
21-08-08, 15:56 #18
Det er ikke skadelig å ligge for høyt i en avgrenset periode. Jeg hadde positive erfaringer - noe ble liksom "satt igang" i den perioden, og som fortsatte når jeg satte ned dosen igjen. Nå - i ettertid tror jeg det kunne hjulpet med en periode med høye D-vitamindoser. Jeg har satt ned dosen 25% etter D-vitaminkuren, men det gjenstår å se hvor lenge det varer. Kan hende må jeg øke igjen etter en tid - kan hende skal jeg ha mer D-vitamin ?
Det er vanskelig å skille mellom høyt og lavt.
Men det hjelper jo å ha hatt for høyt en gang da, og jeg syns alle bør prøve en periode med litt høy dose - slik at man lærer seg hvordan det er og ved hvilken dose det skjer.
Jeg brukte 4G og satte i gang med 30µg D3-doser - det medførte hjertebank etter få dager. Jeg gjennkjente dette som for høy dose med en gang, hoppet over en dag og halverte dosen.
Fordi jeg kjente igjen de innledende symptomene og reagerte på dem slapp jeg å gå med hjertebank.
Erfaringer er nyttige - også de man helst ikke skal oppleve.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker