Viser søkeresultater 91 til 100 av 112
-
18-06-08, 16:35 #91
Jeg er ikke så sikker på at det gjelder melkeprodukter.
Det som står er at det gjelder kalsiumprodukter, jerntabletter og visse syrenøytralisernde midler.
Man kan ikke trekke den sluttning at det også gjelder melk.
Dette fordi at det finnes mange typer kalsium - i tabletter brukes mineralske typer.
blant annet.
Det er litt vanskelig å få helt klarhet i dette - ikke så lett å finne kilder som er uomtvistlige.
Noen som vet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-08, 17:20 #92
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=374991
Les denne.
Her tar en lege en oppsumering og nevner melk flere ganger uten å si noe om begrensninger til Levaxinintak.
Men når det kommer til kalsinumtabletter er fingeren der med en gang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-08, 17:22 #93
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2008
- Meldinger
- 7
Jeg har ringt Nycomed idag og spurt om dette - når bør man ta Levaxin. Jeg fikk det svaret at man skulle ta dem til samme tid til hverdag. Hvis det var ost eller andre melkeprodukter i måltidet var det ok, bare at man spiste det samme hverdag når man tok pillen (det vil jo alltid være unntakelser en sjelden gang.........)
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-06-08, 19:43 #94
Föreläsning i Göteborg, anordnad av Västsvenska Patientföreningen För Sköldkörtelsjuka, den 20/11 2003
Föreläsare:
Ernst Nyström, Sahlgrenska.
Ann Stålman, Nycomed
Zinita Rust Juhlin, Merck
Vad kan då påverka upptaget av tyroxin?
# Järnpreparat
# Calciumpreparat. Här var Ernst Nyström noga med att påpeka att det gäller extra intag i form av tabletter och alltså inte mjölkprodukter. Att äta sin vanliga kost med dess naturliga calciuminnehåll påverkar inte upptaget.
# Magsyra-neutraliserande medel, t.ex Novalucol
# Mycket fibrer i kosten
# Gallsyrebindande preparat
UTDRAG FRA:
http://thyroid.se/
-
18-06-08, 21:56 #95
takk minnie - det var ditt innlegg jeg tenkte på, men ikke fant.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-08, 21:14 #96
ååok.....fiber og altså?
jeg spiser kun fullkorn - men det er jo det samme hver dag.
hm....men i norge har vi jo også et uvanlig høyt innhold av kalsiumprodukter da?
da lurer jeg litt på om det er forskjell på å innta "naturlig" kalsium vs et tillegg?
uansett kan man jo ikke ta levaxin sammen med multivitaminen(jern/kalsium), å det blir nok huskelapper på mobilen et par timer etter frokost uansett for min del
-
19-06-08, 21:24 #97
Jeg har ukedoseringsboksen på nattbordet og svelger den med det samme jeg våkner.
Med det temopet jeg har om morgenen er jeg ikke klar for frokost før det er gått over timen.
Jeg spiser hva som helst da, men hadde vel venta til jeg var ferdig med frokosten med å ta jern. (ta den med juice!)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-06-08, 14:59 #98
Interaksjonsdatabase finner man for omtrent alle medisiner på den private nettsiden www.legemiddelsiden.no og titt til venstre der når du har bladd opp levaxin.
Svaret på spørsmålet er akkurat som andre har sagt, at hvis man tar tabletten med melk så skal man gjøre samme hver dag. Man regulerer jo dosen etter det faktiske opptaket.
Så hvis noen på et lokalt møte i thyreoideaforbundet opplyser om at levaxin skal tas en time før frokost så vil opptaket teoretisk sett bli en del bedr og man kan bli overdosert. andre som er underdosert fra før vil bli riktig dosert.....hehe. Ã… fortelle noen om at de skal ta tablettene da eller da er medisinske råd og man skal ikke gjøre det sånn uten videre uten å fortelle hele historien om at man må gjøre samme hver dag samt at hvis man gjør forandringer i rutinen så må man ta ny blodprøve og evt. dosejustering etter seks uker. Altså hele den lange historien og hva som influerer opptaket , slik som kalktabletter og jerntabletter eller flytende jern eller Link eller novaluzid (en av dem har aluminium, det er den jeg mener)
kalktabletter blokkerer ganske godt for opptak av levaxin. fins noe på pubmed om det.
Sykepleiere på sykehus og institusjon gir alltid pasientene tablettene sine til frokost, sammen med ev. kalk og jern og de pleier ikke å sjekke om det kan blandes. Har sett det selv. de bare glante på meg når jeg sa at levaxin ikke måtte tas med jern. For dem er det omtrent utenkelig å gi levaxin en time før frokost (og da er det vaktskifte)
-
31-08-09, 11:34 #99
Når tar dere Levaxin ifht mat?
Hei. Lurer på om det er noen regel for hvor lenge det skal gå før man spiser etter å ha tatt dagsdosen.
Jeg tar 100 mcg om morgenen. MIn Endo sa at jeg kan spise frokost dersom jeg tar medisinen før jeg steller meg. Nå er det slik at jeg bruker 2 min på badet så jeg lurer på om det er lenge nok? Eller er det bedre å vente en time? Noen som vet?
Takknemlig for alle svar
Legen sier jeg har Graves
Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig
-
31-08-09, 11:47 #100
Sv: Når tar dere Levaxin ifht mat?
Jeg mener du kan spise mat, men visse medisiner og kosttilskudd må man være obs på.
Jern og kalsiumtabletter må tas minst 2-4 timer unna Levaxindosen.
Syrenøtraliserende også.
Melk inneholder kalsium, men ikke i den formen som er i piller, så melk er ok.
Så er det sikkert en fordel å ta de som du gjør, om morgenen. Mange hormoner slippes om morgenen og det kan være lurt og prøve å fortsette samspillet.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har jeg jern og B12 mangel?
Av Tornerose i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 15Siste melding: 26-08-10, 10:51 -
Nature Thyroid, kalk og jern
Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 19:30 -
Kvikk fiks for jern..?
Av Kevlin i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 13Siste melding: 26-03-10, 14:26 -
Jern...., kvalme?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 6Siste melding: 19-09-07, 20:39 -
Levaxin + kaffe, jern og kalk...
Av Heidi i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 18-02-07, 17:03
Svar med sitat
Bokmerker