Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
18-03-10, 19:54 #1
Nature Thyroid, kalk og jern
Er usikker på dette med Nature Thyroid sammen med kalk og jern. Er det sammen "reglene" som ved Levaxin?
-
18-03-10, 22:09 #2
Sv: Nature Thyroid, kalk og jern
Tarmoptak av Levaxin er i beste fall 80%. Tyroidene er mer ukritisk til innholdet.
Jern danner uløslige forbindelser med T4, så det skulle bli det samme.
I kalktabletter er kalken bundet til karbonat, og dette er uheldig for opptaket av T4 og gjelder begge tablett-typer.
Kalken i mat (feks melk) er ikke bundet til karbonat.
T3 er upåvirkelig av tarminnholdet og tas alltid opp 100% - også om det tas til mat.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-03-10, 23:13 #3
Så da trenger jeg ikke ta hensyn til Culturaen jeg drikker :o)?
-
22-03-10, 18:02 #4
Ser at jeg svarte nokså upresist på denne og vil forsøke å skjerpe meg.....
Culturaen kan du bare drikke Bille
Tarmoptak av Levaxin er i beste fall 80% - det litt uklart for meg hva den direkte årsaken er, men kan skyldes at molekylet T4 er stort og komplisert.
Slik er det jo i enda større grad med B12 - det molekylet er stort og komplisert og kommer ikke gjennom tarmperforeringen før dosen er meget stor.
Tyroidene er mer ukritisk til innholdet. Det kan skyldes at disse bruker albumin som bindingsbærer. Levaxin bruker vel fremdeles Natrium ?
Jern danner uløslige forbindelser med T4 og vil derfor ikke bli tatt opp i det heletatt - hverken jern eller T4.
I kalktabletter er kalken bundet til karbonat, og dette er uheldig for opptaket av T4 og gjelder både Levaxin og Tyroid.
Kalken i mat (feks melk) er ikke bundet til karbonat og skal ikke influere på opptaket av stoffskiftehormoner.
Anisa skriver mye mer om det i denne tråden : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9795
For å bidra til den allmenne forvirring har Anisa funnet denne : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9777
Min viten har jeg bare herfra - en som for lenge siden linket til en Svensk uttalelse. Vet ikke om den finnes her nå ?
Så leser jeg jo på pakningsvedlegget at man ikke skal ta Levaxin sammen med jern og kalsium - TILSKUDD.
På nettet finnes en million svar som sidestiller mat og tilskudd. Det kan man etter min mening ikke gjøre.
Det er lite kalsium i melk og fra melk er det ikke mulig å ta opp mer enn ca. 30% (tar sjansen og stoler på husken....)
Mens kalsium i feks grønnkål tar kroppen opp nesten 100%.
I så fall kan vel ikke melken være verst ?Sist endret av Hansen; 22-03-10 kl 18:49
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-03-10, 18:13 #5
Men når dere snakker om opptak, så er det tarmen dere mener? Jeg lar thyroid smelte under tunga. Da spiller det ingen rolle hva du spiser samtidig. Ikke sant?
-
22-03-10, 19:20 #6
Vil ikke stole på det Rufus.
Men det er av mange ansett som beste måten. Forstålig om entenker på at spytt er bra for fordøyelsen.
Jeg fant : http://thyroid.se/content.php?ArtID=139&CatID=10
Og det er vel den eneste jeg har klart å finne, som er enig med meg.
ehh - omvent er mer korrekt.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-03-10, 19:30 #7
Jeg lot Levaxinen smelte under tungen i 2-3mnd. Da gikk ft4 opp fra 24 til 33. Siden ft4 var blitt så høy, ville legen at jeg reduserte dosen. Han trodde ikke det store spranget hadde noe med at jeg smeltet tabletten under tungen. Så nå tar jeg den på vanlig måte. Forøvrig fikk jeg ingen symptomer på en så høy verdi, tror jeg da.
Lignende tråder
-
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Jern...., kvalme?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 6Siste melding: 19-09-07, 20:39 -
Levaxin + kaffe, jern og kalk...
Av Heidi i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 18-02-07, 17:03
Svar med sitat
Bokmerker