Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard Kalsium og Levaxin

Jeg har fått med meg at man ikke skal innta kalsiumpreparater før etter ca 2 timer etter at man har spist Levaxin. Hvor forsiktige skal man da være? Jeg tør hverken spise en yoghurt eller ta kalktabletten min før senere på dagen, mens jeg vet andre som jeg kjenner ikke er så "hysteriske". Så hva gjør dere i forhold til dette? Er det store mengder kalsium det skal være snakk om før det får innvirkning på medisin, eller er en youghurt nok til å påvirke dosen?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Kalsium og Levaxin

Kalsium i melkeprodukter kan du ta sammen med Levaxin, men du skal hverken ta jern- eller kalktabletter sammen med med. din da disse danner kjemiske forbindelser som ødeleger opptaket av tyroksinen din.
    men organisk, i mat, skjer ikke dette!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kalsium og Levaxin

Halløj Monja

Jeg tror, du finde en hel masse af oplysninger i tråden: Hva ta Levaxin sammen med?, hvor der er over hundrede nyttige indlæg, mener jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kalsium og Levaxin

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Kalsium i melkeprodukter kan du ta sammen med Levaxin, men du skal hverken ta jern- eller kalktabletter sammen med med. din da disse danner kjemiske forbindelser som ødeleger opptaket av tyroksinen din.
    men organisk, i mat, skjer ikke dette!!
    Hej Gunnda

Det er der faktisk delte meninger om, mht. calcium-holdige fødevarer:
    Visse fødevarer forstyrrer optagelsen af T4

• T4 bør indtages på samme tid hver morgen 1 time før morgenmaden.
    • Tilskud af jern eller multivitaminer, der indeholder jern skal indtages mindst 3 timer efter indtagelsen af thyroidmedicin, idet jern konkurrerer med thyroxin om optagelsen.
    • Tilskud af calcium og fødevarer indeholdende calcium samt calcium-berigede fødevarer skal indtages mindst 3 timer efter indtagelsen af thyroidmedicin, idet jern konkurrerer med thyroxin om optagelsen.
    • Sojasauce nedsætter optagelsen af thyroxin. Hvis du vælger at spise sojaprodukter, gør det ikke før der er gået 3 timer efter indtagelsen af thyroid-medicin.
    • Urten citronmelisse (Lemon Balm) kan forstyrre optagelsen af thyroxin og bør undgås. Man bør kontrollere alle urteteer man drikker regelmæssigt for at udelukke dem, der er tilsat citronmelisse.
    Kilde: Complementary Medicine Practice (div.referencer nederst på sitet)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Tusen takk for tilleggsopplysninger/korrigering.
    Håper inderlig folk får med seg dette, slik at jeg ikke blir skyld i at medisinen deres ikke virker!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Bare en liten korrigering til, så alt blir helt riktig.
    "Tilskud af calcium og fødevarer indeholdende calcium samt calcium-berigede fødevarer skal indtages mindst 3 timer efter indtagelsen af thyroidmedicin, idet jern konkurrerer med thyroxin om optagelsen"

Her skal det det stå kalsium, ikke sant?
    Stemmer at jo at jern gjør det også, men det står over.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Lignende tråder

1. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 18
    Siste melding: 26-11-11, 11:44
  2. Smerter og kalsium
    Av NoraH i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 3
    Siste melding: 14-01-10, 16:09
  3. Kalsium i mat. Forslag??
    Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 8
    Siste melding: 17-04-08, 22:27
  4. For høy kalsium
    Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-07, 22:33

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn