Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Tråd: trening!
-
13-08-07, 22:01 #1
trening!
ser det er flere som trener her inne og siden vi alle sliter med samme problemene tenker jeg dette er stedet å lufte mine tanker
jeg er 27 år. jeg har trent 2-3 ganger i uka siden 2003, uten at jeg merker veldig progresjon. at jeg ikke går ned i vekt har jeg jo skjønt det er en annen grunn til, men har ikke merkbart bedre kondis heller ... er det pga sykd? føler meg i god form, altså, men inbiller meg at et friskt menneske ville være ennå bedre ... kommer også fort opp i høy puls, noe som bekrefter mine mistanker..
jeg trener nå styrke/aerobic + aerobic hver sin gang, pluss at jeg iblant trener et eller annet eller løper. litt i startfasen med løpinga ... men har jo et lite barn og leker mye med henne, samt at hun elsker å løpe rundt, er mye aktiv med henne. går mye i hverdagen
hvordan har dere opplevd dette?
takker for innspill
- denne smileyen ser forresten skikkelig grotesk ut ...
-
13-08-07, 22:28 #2
Hei!
Jeg har det, til min store fortvilelse, akkurat på samme måte. Før gikk jeg knapt en søndagstur. Nå har jeg hatt en aktiv hund i snart to år som jo krever sin gåtur hver dag. Har hele tiden vært bevisst på kostholdet og har begynt å trene 2-3 ganger pr uke, styrke og kondis på treningssenter. Merker som du sier svært liten forskjell, pulsen løper av gårde etter ett halvt min løping.. Føler det ofte som jeg ikke har trent på år og dag, noe som ikke er tilfelle.. Hadde vært veldig interessant om noen vet grunnen, og enda bedre, om noen vet om noe om hjelper
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-08-07, 22:33 #3
jo, har igrunnen merka at pulsen ikke funker med jogging selv om jeg egentlig ikke er sliten....har bare ikke tenkt på det.
men man forbrenner en god del ved å ta spinning og liknende istedet, og da kan man jo ta et noget roligere tempo. jeg er bare glad jeg endelig klarer å trene lengre perioder enn før
selv har jeg mer problemer med uholdenhet, går jeg over en times tid blir jeg ganske dårlig i formen resten av dagen.
så løsningen er bare at jeg holder meg til en time, og i et middels pluss tempo.
-
14-08-07, 00:01 #4
Jeg er hjemmetrimmer og gjør lett styrketrening. Men noen ganger må jeg gi opp, som nå i dag. Hver bevegelse blir for tung, blir også fortere andpusten. Til tross for at jeg sykler og gjør litt gym, merker jeg lite. Blir fort sliten ved anstrengelser.
-
14-08-07, 05:19 #5
Jeg fatter ikke at dere klarer å trene i det hele tatt! Jeg verker i muskelaturen hver eneste dag og er så slapp at noe overskudd til trening finnes ikke. Jeg er fornøyd om jeg klarer å handle og lage middag i hverdagen og jeg er kjempeglad dersom jeg klarer å ta husvasken jeg.
Hvordan klarer dere å trene? Det lurer jeg på!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
14-08-07, 09:16 #6
nå ble jeg "glad" - ikke for at dere har det på samme måte, misforstå meg rett, men siden vi opplever det samme er det nok sykd som gjør det.
problemet mitt med spinning er at jeg syns det er så kjedelig ... :( skulle ønske jeg likte det, for det sies å være effektivt.
man skal jo helst holde seg på 65% puls for optimal fettforbrenning, men jeg fyker opp i 80-85% før jeg vet ordet av det ...
shanita: jeg er avhengig av å trene for å fungere i hverdagen i det hele tatt. blir superslapp om jeg ikke gjør det, føler meg som du beskriver det og blir fort deprimert. men du har flere diagnoser og, jeg har "bare" stoffskiftet.. er du riktig medisinert/dosert?
-
14-08-07, 09:59 #7
Hei mammantileir
Opprinnelig skrevet av mammantileir
Noen gode (etter min smak) tips til spinningrening. Få tak i en sykkel. Du kan sikkert få kjøpt brukt og rimelig. Sett deg ut i frisk luft (om du er velsignet med det der du bor da), fyll MP3`ern med god musikk som du liker og som det er litt trøkk i...
Bruk pulsklokke og følg med på pulsen. Blir den for høy så reduserer du tempoet og motstanden....da justerer du pulsen selv. Vet du max pulsen din...sånn ca? Spør fordi du skriver at du kommer opp i 80% - 85%...
Jeg kan sitte i opptil 2 timer slik jeg, og kjeder meg ikke et øyeblikk, bare nyter det. Veksler mellom lav- og høyintensitet. Ved høyere intensitet blir øktene kortere...gir seg selv.
Jeg er også avhengig av å trene, og føler meg så takknemlig for at jeg er i form til det. Jeg tror noe av "hemmeligheten" er at jeg har trent veldig mye i mange mange år...så jeg går vel litt på autopilot, eller så er det all treningen jeg har bak meg som rett og slett gjør at jeg opprettholdt energien da hypothyreosen slo til....?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
14-08-07, 10:32 #8
Jeg er og avhengig av trening for å fungere.
Men det varierer selvsagt på formen hvor mye jeg klarer. Det viktigste er god hvile i mellom. Hard trening to dager på rad fungerer som regel dårlig. Kanskje ikke akkurat den dagen, men iallefall neste dag
Jeg klarer ikke å trene hjemme. Har hatt både spinningsykkel og elipsemaskin. Fine å henge klær på
Må komme meg ut, ha en tid å forholde meg til og se andre mennesker. Gjerne gruppetimer.
Og pulsklokke er et must. Ikke bare for motivasjonen. Spinning uten pulsklokke er jo dødkjedelig. Men også for å kunne planlegge en treningsøkt.
Om man ikke har trent på lenge eller er utrent, kan de første ukene være tunge. Men kommer man igjennom det, så går det som regel bedre. Selvsagt viktig med korte økter og å gjøre noe man synes er morsomt selv og.
-
14-08-07, 11:06 #9
"Noen gode (etter min smak) tips til spinningrening."
Så lykke til med greninga Yvette...... (hihi)- har du lest tråden om tastefeil ? Ikke bare at vi taster feil, men korrekturen svikter også.
Men trening var det.....
Det er egentlig forskjell på trening og trim. Mange nyanserer ikke mellom disse, og det er kanskje ikke så viktig i daglg tale heller.
Trening er øvelser som gir en definert ytelsesøkning.
Trim er en fellesbetegnelse på fysisk aktivitet og har snarere et trivselsmål enn et ytelsesmål. Ofte er det en glidende overgang mellom begrepene og trim gir også økning i ytelse, men denne er ikke det viktigste med trimmen.
De fleste av oss trimmer jo, men bruker begrepet trener. Begrepet trening brukes lett om å trene på øvelser i tekniske disipliner.
Men det vi vel snakker mest om er kondisjonstrening, altså å trene opp det kardiovaskulære system til å yte mer. Sørge for å kunne forsyne muskulaturen med mer oxygen enn pr. dags dato.
Denne treningestypen foregår over tid. Det tar lang tid å bygge opp større og mer effektivt hjerte og forsyningsårer (capilærer) til muskulatur som trenger mer næring.
Og her er vi vel ved en av sideeffektene som er nyttige for oss, så jeg vil dvele litt ved den nå.
Næringen musklene forsynes med er glykose som kroppen lager av maten vi spiser. Den plasseres i vesentlig grad i musklene - klar til bruk på et øyeblikks varsel. Og en liten reserve i leveren.
Når disse lagerene begynner å minke, så setter leveren igang med å lage mer og sende ut til forbrukerene. Og den lager det av det som er lettest tilgjengelig av tre energiresurser som kroppen rår over, i rekkefølgen : 1.karbohydrat 2.fett 3.proteiner.
Først når karbolageret er halvert starter fettforbrenningen og det kan ta borti en time det, avhengig av øvelsen.
Det siste forskning har gitt oss, er at intervalldelt meget høy intensitet setter igang fettforbrenningen tidligere enn hvis man trener rolig i lang tid.
Det snur jo opp ned på det jeg jeg har lært som en fastspikret sannhet.
Jeg hørte alltid at det var de lange rolige turene hvor leveren fikk god tid på å omdanne fett til glykose som var mest effektive fettforbrenningen.
Jeg, og mange med meg har vel undret seg over at dette ikke stemmer - vi har opplevd at trim ikke fører til en vektnedgang. Så kanskje har de rett ?
En effektiv fetttforbrenningesøkt blir kanskje seende ut omtrent så : 30-45min oppvarming på lav puls 130-140 - så et antall harde intervaller på over 90% av maxpuls - så 10 min cooldown.
Dette høres jo mer ut som en kvalitetsøkt, men så sier forskningen altså. Arbeidsintervallene skal ikke være over 5min. og de må jo tilpasses, så start med 1min 85% og øk etterhver.
Så dette er altså ikke noe man velter seg ut av sofaen med å hiver seg utpå. En bør nok følge et noen måneder langt startprogram først.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-08-07, 13:03 #10
Trening
Jeg trena innebandy og styrke fra jeg var 18 år og til jeg fikk stoffskifte i 2004. Jeg la om kostholdet, og har rast fra 95 kg til 76 kg nå (186 h).
Jeg får vanvittig hodepine om jeg går en tur på 30 min, eller prøver å begynne med fysisk aktivitet. Om folk her klare å trene, så må dere jo ha fått sykdommen stabil siden dere i hele tatt klarer det?
Lignende tråder
-
Levaxindose og trening
Av Elly i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 10Siste melding: 27-07-08, 15:23 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
trening er dyyyyrt
Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 8Siste melding: 12-05-06, 08:56 -
Øke stoffskiftet ved trening
Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 22-04-06, 23:10
Svar med sitat
Bokmerker