Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    13

Standard trening er dyyyyrt

Jeg vil gjerne spørre om det er mulig å søke om støtte til treningsutgifter når man har lavt stoffskifte?

Skulle så gjerne ha trent pilates for å bygge opp kroppen og vedlikeholde den slik at jeg kan motvirke plager som overvekt,muskelverk og tretthet.

Før jeg ble syk trente jeg kampsport aktivt, men har ikke greid å komme igang igjen grunnet helse.

Desverre har jeg ikke råd til å koste på meg den 1000-lappen det koster pr.måned for denne treningen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Ja det er dyrt og trene :,( Jeg har ikke råd til og trene på sånt dyrt sted jeg så er bare på et sted som er lite og ikke koster alt for mye at jeg kan punge det ut en gang i mnd

Håper det er andre som vet mer om du kan få støtte og sånt for det vet ikke jeg så mye om :,(

Håper du får kommet det et sted som ikke er så dyrt og trene det du vil
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Mange treningssenter har introduksjonstilbud om høsten, sommeren osv. En venninne av meg som er overvektig kunne fått tilbud om støtte til trening som legen hennes da skulle ordnet med, men hun ville ikke, så kanskje du skal høre med legen din?

baremei Gjest

Standard

Man kan få rekvisisjon på fysioterapibehandling og/eller egentrening hos legen. Da inntil 40 behandlinger pr. år.

La oss si du får rekvisisjon på 12 behandlinger og skal ha en i uken. Så lenge behandlingen pågår kan man da trene så ofte man vil etter avtale med fysioterapeuten.

I tillegg kan man få inntil 80 behandlinger hvis rekvisisjonen er skrevet av spesialist.

Det var tallene sist jeg holdt meg orientert, om det har skjedd endringer siden da vet jeg ikke.

Man må betale egenandel pr. behandling, men ikke for treningen (tror jeg).

Har man f.eks. Bechterew (revmatisme) eller en av de andre diagnosene som kvalifiserer til det betaler man ingen egenandel (det var på nyhetene i kveld at egenandelen som den forrige regjeringen innførte for enkelte diagnoser nå fjernes igjen). Så nå kan jeg få gratis behandling og trening igjen, jeg også. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Ja, det er synd at myndighetene ikke er mer interessert i å få folk til å trene! Trening burde vært gratis, eller i alle fall ikke ha kostet mye.

Men her i landet har det alltid vært lagt opp til at det er den enkelte selv som må sørge for sin egen trening. Og det er synd, for mange faller utenfor, og da særlig de som har mest bruk for treningen.
    Joda, det er gratis å gå tur. Men det er ikke alle som kan gå tur, og disse må jo også ha et tilbud.

Jeg tør ikke tenke på hvor mange trygdekroner som kunne vært spart dersom alle hadde tilgang til billig og god trening. Men det er jo selvfølgelig et helt annet budsjett...

Hva med den der "grønn resept"-ordningen som ble innført? Er det i det hele tatt noen som har fått trening på "grønn resept"?

For eksempel dette med overvekt er jo veldig i vinden for tida og man skulle jo tro at vi ville fått støtte til trening. Da jeg startet firmaet mitt, prøvde jeg å få støtte og interesse til oppstarten fra både helsedepartementet, sosial- og helsedirektoratet, helseavdelingen i fylket, helseavdelingen i kommunen, - alle steder var det nei. Jeg prøvde også å komme meg inn under "Grønn resept"-ordningen, men også der var det nei.

Jeg søkte også Innovasjon Norge om støtte til oppstarten, men fikk blankt avslag. Jeg hadde avslaget i hånda fem dager etter at jeg hadde postet søknaden, så den hadde de ikke brukt lang tid på, nei! Tviler egentlig på at de hadde rukket å lese hele.

Mange overvektige (og selvfølgelig også andre) lever idag på trygd, enten helt eller delvis som følge av overvekten alene, eller som følge av sykdommer som igjen følger overvekt. Jeg er ganske sikker på at mange av disse kunne blitt mye bedre og kanskje greid å komme seg ut av trygdesituasjonen og ut i jobb igjen, bare de kunne fått trene! Dette hadde ikke bare betydd sparte utgifter i folketrygden, men også skattekroner inn i felleskassa igjen. Ã… få en trygdet ut i jobb betyr at vedkommende betaler skatt (forhåpentligvis), får en bedre økonomi og dermed økt kjøpekraft, noe som igjen betyr økt inntekt til staten i form av moms og avgiftskroner.

En annen ting er at helsekøene til sykehusene vil bli mindre.

Jeg kan fortelle at en av dem som har vært med på mine vanntrimkurs,har rapportert til meg at h*n var satt opp til en kneoperasjon. Operasjonen ble imidlertid avlyst, fordi h*n var blitt frisk! Som følge av trening hadde altså kroppen "reparert" kneet selv, og operasjon ble unødvendig.

En annen kunne fortelle at etter et halvt år med jevnlige gåturer hadde blodtrykket gått ned til normalt nivå og h*n kunne kutte ut blodtrykkstablettene.

En tredje hadde opplevd så mye dritt i livet at h*n satt mest hjemme. Spiste antidepressiva og mat og hadde flere selvmordsforsøk bak seg da vekta økte. Vedkommende er idag ikke 100% frisk, men har fått et nytt liv. Nå er vedkommende aktiv, har fått seg venner og ikke minst en interesse å fylle hverdagen med! Det er ikke umulig at vedkommende på sikt kommer seg ut i jobb igjen.

Trening hjelper altså ikke bare på den fysiske helsen, men i høyeste grad også på den psykiske! Dette må snart myndighetene se verdien av!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Nå har jeg lest litt om likemannsmidler, og trening inngår definitivt i begrepet likemannsarbeid.
    Jeg kjørte nå for et par minutter siden et google-søk og det dukker opp en del linker om trening og likemannsmidler.
    http://www.google.com/search?sourceid=n ... er+trening

Man må søke innen 1. september (ubønnhørlig).

Spør likemannsansvarlig lokalt i thyreoideaforbundet om noe kan ordnes, og dessuten må lokallagene begynne å tenke på likemannstiltak til neste år allerede nå, fordi 1. september kommer plutselig etter sommerferien.

Det kan være yoga, pilates-kurs, gågrupper, svømming, og mye annet.

Man må snoke litt rundt på www.stoffskifte.org (linkene til likemannstiltak skulle vært på framsiden synes jeg, slik som andre foreninger og forbund har)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Hva med den der "grønn resept"-ordningen som ble innført? Er det i det hele tatt noen som har fått trening på "grønn resept"?
    "Grønn resept" må ses som et alternativ til annen resept. Grønn resept betyr ikke at du skal få trening gratis, men at legen foreslår et treningsopplegg. Det er det som er den grønne resepten.
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Og trening er fryktelig dyrt!!!!

Og ettersom jeg har lagret alle dere under "faste nye venner" skal jeg slenge med en liten historie, ang trening.

Jeg trente for mange år siden, og siden de hadde barnepass var det midt i blinken for meg. Kunne bare levere eldstemann( pre-minstemann tid) på barnepassen og gå og trene. Den siste dagen jeg var der var da datteren kom traskende inn v treningsapparatene for damen som passet de hadde tatt seg en pause Og for å komme inn til meg måtte hun gå forbi utgangsdøra som sto oppe og det er bilvei, rett ut døra.

Etter å hatt kraftig utestemme i resepsjonen kom vi aldri tilbake. Og min treningsepoke var absolutt over.

Håper alle dere andre har bedre erfaring med deres treningsstudioer!!!

madonna Gjest

Standard

Det er ganske ironisk syns jeg at ved kraftig overvekt kan trygdekontoret dekke opphold ved rehabiliteringssenter i 4 uker. Da betaler vi en egenandel på 120kr døgnet, resten dekker trygdekontoret. Dette er en god slump penger!!! Men i hjemkommunen kan de ikke hjelpe oss, de kan ikke dekke kostholdskurs og heller ikke trening..

Selvfølgelig er jo trening investering i egen helse, men problemet er vel kanskje ikke bestandig velger den prioriteringen når vi i tillegg har sykdom og dårligere råd pga dette. Jeg har hatt denne samtalen hos mitt lokale trygdekontor; jeg ringte de for å vite hva slags hjelp de kunne tilby.. ikke veldig oppmuntrende, men vi hadde en bra samtale tross alt.

Jeg kommer nok til å velge en tur på ett slikt senter for å få starten jeg trenger, men nå skal jeg ta ansvar for meg selv også. Jeg følger da allerede ett kursopplegg og SKAL koste på meg trening ved et senter. Koster rundt 200 -500 kr i mnd og man kan da trene alle dagene i uken. For meg så er det umulig å trene fast f.eks hver tirsdag; kanskje er jeg i dårlig form den dagen- men da kan jeg ta neste dag! Alt jeg vet er at ingen andre tar med seg kroppen min å trener den enn meg

Jeg tror trygdekontorene har en stor jobb når det gjelder tilbudene til overvektige og ikke minst holdningsendring hos sine ansatte. Det er utrolig tøft å ringe for å høre om hjelp, man føler seg som en skikkelig taper- for sin egen vekt skal man jo lissom greie å kontrollere.

Lignende tråder

1. Levaxindose og trening
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 27-07-08, 15:23
  2. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 17:02
  3. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7