Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
For det første - i forhold til Iodoral 25 mg/dag betyder resultatet af din jod-i-døgnurin-prøven, at du har de facto jodmangel. Hvis du ikke havde jodmangel, havde resultatet af prøven ligget helt op på omtrent 150 (med dagligt Iodoral-indtag på 25 mg = 25.000 mcg).
Hei.
Du må ha misforstått. Jodprøven tok jeg FØR jeg begynte å ta tilskudd av jod. Om jeg hadde tatt tilskudd og samtidig fått det lave tallet, hadde jeg ikke vært i tvil om mangel.
Det som er spennende er hva neste døgnurinprøve viser, hvis jeg noen gang ber om det igjen.

Grunnen til at jeg trapper ned er fordi Iodoral ikke lenger produseres. Jeg fikk det hos iherb, tross tullete norske tollregler. Men Iodoral får jeg altså ikke lenger tak i, så jeg måtte lete etter erstatning. Det tok litt tid å finne ut av det. Jeg har i mellomtiden bestemt meg for å fortsette med jod, omtrent på det nivået jeg tar nå. Nå må jeg kjøpe det et annet sted (LugoTab heter det tilsvarende produktet), men tør ikke sende det direkte. Jeg tar en omvei med posten via bekjente i USA og satser på at det går bra....

Det er rart med denne jod-skrekken. Jeg vet det er et viktig grunnstoff, men skrekken setter dype spor og sitter i lenge, helt uten rasjonell forklaring. Jeg har imidlertid kommet lang forbi "fett-skrekken" hva gjelder mat.

Jeg er for øvrig fornøyd med at jeg ikke opplevde en "detoxreaksjon" eller tilsvarende da jeg startet på jod. Det kan bety flere ting, men jeg tolker det uansett i positiv retning!