Viser søkeresultater 81 til 90 av 107
-
09-09-14, 19:57 #81
Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!
Ja, da er høsten her. I år har jeg plukka både sopp og tyttebær, i motsetning til i fjor!

Formen har steget ujevnt, og jeg ble friskmeldt før ferien. Friskmeldt, men ikke frisk.
I følge legen har jeg ikke jodmangel (2,2, ref 0,8-8,6). Jeg kjøpte Iodoral, startet forsiktig i juli og økte til 25 mg pr dag. Nå er boksen snart tom, og jeg trapper ned. Har ikke merket noe fra eller til. Jeg vurderer om jeg skal fortsette eller ikke. Har også fått tak i magevennlig jerntilskudd, men ulempen er at det er elementært jern. Jeg har ikke fått sjekka ferritinet siden jeg starta på det. Jernmetning ble sjekka før sommeren, og ligger på 32%. Årelang "hilsing" på mat og følelse av ufordøyd mat er borte vekk med saltsyretilskudd - det hjelper nok på opptaket med tiden! Menstruasjonen er nå akkurat innenfor "normalen", og dette vil nok også hjelpe til på ferritinet.
Alt i alt føler jeg meg bedre, men visse ting henger igjen. Sist nevnte jeg ødemer for fastlegen. De øker i omfang, og jeg ønsker henvisning til fysioterapeut med kompetanse på dette. Har en følelse at fastlegen stritter litt i mot, som vanlig, men til slutt får jeg nok viljen min. Det begynner å bli irriterende at jeg hele tiden må passe på at jeg får undersøkt diverse som trengs (som utvidet på jern, alle antistoffene, døgnurin jod mm). Jeg burde virkelig få ut fingeren og bestille en time privat (da blir det hos Lynx i første omgang) - legen der er sikkert ikke uinteressert i å grave litt dypere. Jeg burde også få sjekka B12, folat mm.
Formen står ikke i stil til prøvesvarene. Eller, jo. De står i stil til meg - og min kropp produserer ikke blodprøver som står i stil til den statistiske "fasiten".
Jeg har aldri følt meg overdosert. Fastlegen er heldigvis ikke fullstendig opphengt i TSH, men behandler etter fritt-T4. Jeg foretrekker å bli behandlet ut fra symptomer, men de har han aldri vært spesielt interessert i å høre så mye om. Jeg har selv sørget for at han får vite om symptomene (og fått kopi av symptomliste inn i journalen). Han fikk nesten piggsveis da jeg fortalte at jeg tar saltsyre.
(Han forsto det da jeg forklarte sammenhengene). Har ikke fortalt at jeg tar jod - lurer på hva slags sveis han hadde fått da!
Jeg tar nå 125 mcg Levaxin. Målet er fortsatt NDT (på blå), dersom jeg ikke finner (og eliminerer) årsaken. Håpet svinner.
Beklager tabellen - jeg sliter med å forstå forumets kode-tabell, så jeg limte inn fra excel (egentlig OpenOffice regneark).
Dato TSH (0,2-4,0), FT4 (11-23), FT3 (3,5-6,5), Anti-TPO (<100), TRAS (<1), Ferritin (15-200), Merknad
Aug 2013 1,5 16,6
Sept 2013 1,4 16,1 <28 <0,8
Okt 2013 1,4 14,9
Nov 2013 1,6 15,7 <28
Des 2013 1,4 16,8 <28 <0,8 Oppstart Levaxin
Jan 2014 1,4 17,1 4,9 28 38
Feb 2014 1,4 17,1 4,3 38 50
Mars 2014 0,42 20,8 4,6 <28 0,9 52
April 2014 0,37 23,4 5,9 <28 <0,8 36
Mai 2014 0,16 18,2 5 ,0 <28 33
Juni 2014 0,06 21,0 5,4 <28 0,9 32
August 2014 0,18 17,9 4,3 31
Ferritin (10-200), Hb (11,5-15), E-MCH (28-35), E-MCV (80-100), S-jern (9-34), S-TIBC (49-83)
26 14,2 30 90 18 56
Jernmetning: 32%
-
09-09-14, 20:29 #82
Det er bra du sørger for at fastlegen får variert frisyren sin!

Det jeg ville si er at ødemer var "typisk levaxin" for meg. Mitt homeopatiske tilskudd på 25µg 2 av 3 dager (i tillegg til daglige 125mg erfa) går fint, men vannet slapp virkelig da jeg fikk begynne på Erfa. Jeg tror det er "noe" med levaxin som gjør at mange av oss (nei, ikke alle der heller) samler vann på den.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
10-09-14, 08:17 #83
Der fiksa jeg tabellen!

Dato TSH (0,2-4,0 FT4 (11-23) FT3 (3,5-6,5) anti-TPO (<100) TRAS (<1) ferritin (15-200) Mrk aug 2013 1,5 16,6 sept 2013 1,4 16,1 <28 <0,8 okt 2013 1,4 14,9 nov 2013 1,6 15,7 <28 des 2013 1,4 16,8 <28 <0,8 Oppstart Levaxin (bedring dag 2) jan 2014 1,4 17,1 4,9 <28 0,9 38 øker til 37,5 mcg - stadig bedring feb 2014 1,4 17,1 4,3 38 52 øker til 50 mcg - stadig bedring mars 2014 0,42 20,8 4,6 <28 <0,8 36 øker til 75 mcg - stadig bedring april 2014 0,37 23,4 5,9 <28 <0,8 36 øker til 87,5 mcg - stadig bedring mai 2014 0,16 18,2 5,0 <28 33 øker til 100 mcg - stadig bedring juni 2014 0,06 21,0 5,4 <28 0,9 32 100 mcg - friskmeldt. Oppstart jod i juli aug 2014 0,18 17,9 4,3 31 øker til 125 mcg. Fortsatt mer å gå på symptommessig. Jobber stadig med ferritinet......
Det jeg nå skal gjøre er å sjekke blodprøvetidspunktene opp mot dag i menstruasjonssyklusen. Det aner meg at hormonene ikke danser synkront....
-
17-09-14, 12:57 #84
Hej Bellis
Hvis jeg stod i tilsvarende situation, ville jeg end ikke drømme om - hverken at trappe ned endnu, eller ophøre med jod. Af flere grunde.
For det første - i forhold til Iodoral 25 mg/dag betyder resultatet af din jod-i-døgnurin-prøven, at du har de facto jodmangel. Hvis du ikke havde jodmangel, havde resultatet af prøven ligget helt op på omtrent 150 (med dagligt Iodoral-indtag på 25 mg = 25.000 mcg).
Dit jod-tal er på kun 2,2 og hvis det undrer dig hvorfor det er så lidt, når din Iodoral-dose er så høj - da er svaret at jo længere en menneskekrop skulle tilpasse sig til at leve med utilstrækkeligt jod, jo længere tid går der - med tilskud af jod - før kroppens væv er "mættet" og er ikke længere "bange for" at begynde at udskille næsten alt overskud igen. Der kan gå helt op til 2 år, før "jod-mætningen" er fuldbragt og kroppen har tilpasset sig et jod-status, der ikke længere kræver biokemisk tilpasning til "overlevelse-trods-mangel".
Når folk sædvanligvis tænker "jod", tænker de kun på dannelsen af thyreoideahormoner og tror, at ved jodmangel er det kun thyreoideahormoner, som jodmangel går ud over. Men det er ret meget mere omfattende end "kun" hormoner.
Foruden at spille rolle i forskellige biokemiske funktioner i kroppens andre væv end skjoldbruskkirtlens, spiller jod også en afgørende rolle i deiodinase-enzymer der er ansvarlige for omdannelsen af T4 til T3 i kroppens forskellige væv, der med forskellig intensitet - væv-typerne imellem - er afhængige af tilstedeværelsen af jod, for at deiodinase' rne overhovedet kan fungere. Og hvad endnu vigtigere er - allerede meget tidligt i forløbet hvor jodmangel efterhånden udvikles, starter svækkelsen af deiodinase-effektivitet.
Jeg har flere gode kilder bag denne advarsel, men særlig en artikel The Effects of Iodine Deficiency on Thyroid Hormone Deiodination fra 2005, nøjagtig beskriver det som sker fra allerede meget tidlige stadier af jodmangel... Det er en virkelig øjenåbner, selv for skeptikere... medmindre de er forstokkede.
Hvad angår din egen jod-prøve - først når man begynder at ramme loftet i referenceområdet og har passeret 8-9, er man på rette vej. Jeg går ind i mine gemmer, finder artiklen og skriver om den på forummet - hvis jeg kan nå det i dag. Jeg er sikker på, at det vil interessere dig.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-09-14, 13:09 #85
Hei.
Du må ha misforstått. Jodprøven tok jeg FØR jeg begynte å ta tilskudd av jod. Om jeg hadde tatt tilskudd og samtidig fått det lave tallet, hadde jeg ikke vært i tvil om mangel.
Det som er spennende er hva neste døgnurinprøve viser, hvis jeg noen gang ber om det igjen.
Grunnen til at jeg trapper ned er fordi Iodoral ikke lenger produseres. Jeg fikk det hos iherb, tross tullete norske tollregler. Men Iodoral får jeg altså ikke lenger tak i, så jeg måtte lete etter erstatning. Det tok litt tid å finne ut av det. Jeg har i mellomtiden bestemt meg for å fortsette med jod, omtrent på det nivået jeg tar nå. Nå må jeg kjøpe det et annet sted (LugoTab heter det tilsvarende produktet), men tør ikke sende det direkte. Jeg tar en omvei med posten via bekjente i USA og satser på at det går bra....
Det er rart med denne jod-skrekken. Jeg vet det er et viktig grunnstoff, men skrekken setter dype spor og sitter i lenge, helt uten rasjonell forklaring. Jeg har imidlertid kommet lang forbi "fett-skrekken" hva gjelder mat.
Jeg er for øvrig fornøyd med at jeg ikke opplevde en "detoxreaksjon" eller tilsvarende da jeg startet på jod. Det kan bety flere ting, men jeg tolker det uansett i positiv retning!
-
17-09-14, 13:14 #86
Jo, det har jeg nok... heldigvis misforstået, that is... Pyyyha, hvor god nyhed det er, Bellis.
Men artiklen vil jeg alligevel skrive om. Den har ligget her og samlet støv bare aaalt for længe.
Snakkes
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-09-14, 13:33 #87
De skriver (i UK) at THIS PRODUCT IS NOW OUT OF STOCK UNTIL OCTOBER - Please look at related products at the bottom of the page as possible alternatives http://www.seeknatural.co.uk/product-1204.html og på Iherb er den "Out of Stock"... Jeg selv bruger Lugol's 3% = 1250 mcg/dråbe. Aktuelt bruger 6 dråber/dag. http://www.bobbyshealthyshop.co.uk/s...ils.php?ID=193 (fås i flere styrker og størrelser også.
Hvorfor vil du hellere have tabletter?• Tak for at du læste mit indlæg.
-
17-09-14, 13:39 #88
Tabletter.... tja... Smaken kanskje? At det er enklere å svelge en tablett? Jeg tror kanskje det ble sånn pga min tiltaksløshet og at det ikke var Lugols på iherb. Var enklere å bestille tabletter enn å finne et annet sted å bestille Lugols fra...

Jeg ser fordelen med Lugols - den kan også brukes på huden (som en ekstra sjekk på jodnivået i kroppen), og mot andre ting også.
-
17-09-14, 14:24 #89
Takk for nyttig informasjon om jod, Anisa
Jod ser ut til å være det mørke fastland for alle leger, inklusive holistiske. Jeg hadde 29.3 på en prøve døgnurin for ett års tid siden, og legen likte det ikke. Han mente at dette overskuddet (over den fastsatte grensen satt av myndighetene) forsvant med urinen. Han kunne slett ikke se poenget med tilskudd av jod. Etter det har jod igjen sunket til 3.4. Du inspirerer meg til å fortsette mer iherdig enn jeg har gjort i det siste. Nå har jeg tatt det helt uregelmessig. Tallenes tale er jo ganske klare. Og dette til tross for at jeg spiser ganske mye fisk.
Veldig fin oppklaring med at maksimaltallet skal være 150. Jeg regner med at disse tallene for jod fra laboratorienes side er å sammenlikne med C-vitamin, hvor grensen ligger for å få skjørbuk?
Jeg blander Lugol i saften av en halv sitron. For meg er smaken fæl! Det er bare å svelge uten å puste, så går det bra. Sitron eller en skvett juice maskerer smaken. Lugol er jo mye, mye billigere i bruk enn tablettene. Jeg bruker Lugol 5 mg, 10 dråper tilsvarer en tablett på 50 mg. En flaske varer lenge
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-09-14, 09:37 #90
Har bestilt time hos privat lege
Nå har jeg bestilt time hos privat lege. Endelig.... Jeg orker ikke mer av å stadig måtte lese meg opp for å ha noe å slå i bordet med hos fastlegen. Han både vet og innrømmer at han ikke kan nok, og allikevel har jeg latt meg behandle av fastlegen. Fram til nå har jeg følt at jeg klarte det selv i tilstrekkelig grad.
Men siden jeg ikke har utslag på noen prøver (bortsett fra husstøvmidd og litt lav ferritin), og samtidig føler meg 1000 ganger bedre med 125 mcg Levaxin pr dag, så er tiden inne for å gå privat videre. Jeg kunne nok klart å lese meg videre opp, men orker ikke bruke så mye energi på å overtale og forklare for fastlegen.
Jeg har nå bestilt time hos Lynx i Fredrikstad. Har hørt mye bra om legen der, og det var en god avgjørelse. ...jeg måtte alliere meg med 2-3 andre personer for å sørge for at jeg faktisk gjennomførte timebestilling, og jeg klarte det uten at de behøvde mase på meg.
Jeg har lyst å få sjekket:
- hypofysen
- binyrene
- diverse vitaminer/mineraler og annet legen foreslår for å få et godt bilde av tilstanden
Jeg kommer til å være helt åpen om at jeg vil over på NDT.
Han har mange stoffskiftepasienter, og jeg føler jeg kan stole på ham, og samtidig også få til en fruktbar diskusjon, i motsetning til hvordan det er hos fastlegen.
I tillegg er jeg smått i gang med å lese om mindfullness. Og strikking. Jeg har virkelig savnet å strikke, og det er så deilig når hender og hode klarer å jobbe sammen igjen! Før sommeren kjøpte jeg også en elsykkel - det kan virkelig anbefales! Jeg har konstant medvind og flate bakker, og de dagene jeg orker å sykle til jobb, så gjør jeg mer enn gjerne det!
Lignende tråder
-
"Flotte" blodprøver - men hva med stjernene m.m.?
Av iCat i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 07-07-12, 23:02 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 13-04-10, 23:37 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 14:27 -
Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
Av Joohoo i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 07-05-09, 13:38 -
"Flotte og normale blodprøver"
Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 04-03-09, 15:27
Svar med sitat

Bokmerker