Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    7

Standard Fine blodprøver til tross for mange symptomer

Hei!

Jeg er ny her på forumet og er glad jeg endelig har funnet et sted hvor man kan lese om andres erfaringer med lavt stoffskifte. Jeg fikk konstantert dette for ca. 6 år siden og har siden brukt Levaxin. I følge min fastlege ligger blodprøvene der de skal gjøre og det har jeg slått meg til ro med selv om jeg fortsatt har veldig mange symptomer på lavt stoffskifte.

Jeg sliter blant annet med muskelsmerter og at armene dovner opp, angst og depresjon, føler meg aldri utvilt, søvnproblemer, konsentrasjon og hukommelsesproblemer, humørsvingninger, hes stemme, vektøkning.

I den senere tid har jeg slitt veldig med psyken. Har fått panikkangstanfall som setter meg helt ut. Kan også dette være et symptom på lavt stoffskifte???

De siste blodprøvene mine ligger på TSH på 1,2 (ref.omr. 0,2 - 4.0) og FT4 på 14,5 (ref.omr. 11 - 23). Har noen noen synspunkter på disse verdiene? Er det andre blodprøver som også bør tas?

Lurer nå på om tiden er inne til å komme meg til en lege som har mer greie på stoffskifte og som ikke minst av alt har tid til å høre på hvordan jeg har det og ikke bare se på blodprøver. Har hørt at Volvat i Oslo har en avdeling for dette samt Aker. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg om hvor jeg bør henvende meg. Bor rett utenfor Oslo.

Jeg er veldig takknemlig for svar!!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fine blodprøver til tross for mange symptomer

T3, som Levaxin ikke inneholder, er psykens stoffskiftedronning. Mange kropper, som min egen, klarer ikke konvertere T4 (Levaxin) til T3, som kroppen skal, i følge teorien til legene. Kanskje mangler du T3. Kanskje er du for lavt dosert. Mange leger liker ikke gi T3, min gamle lege mente jeg ville bli skjelven, få angst. Derfor ville han ikke gi meg det. Han tok feil!

For meg var det å få T3 en tilbakevendelse til et fullverdig og aktivt liv etter mange år med lav ork og psykiske problemer. Mitt valg ble i form av naturlig tyroksin fra grisen. Det finnes også syntetisk T3 som tas sammen med T4. Kort: Jeg har ikke psykiske problemer lengre. Jeg mistenker at disse problemene kom som en føge av underdosering av T4, og mangel på T3.

Ikke gi deg, les og utdann deg i egen sykdom, og argumenter for et bedre liv!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    4

Hei Sisi!
    Har du tatt noen flere blodprøver enn dette? For eksempel FT3 og antistoffer? Hva lå TSH på da dere startet behandlingen? Har du diabetes?

TSH-verdien er vel brukbar, men det er mange som mener at den med fordel kan presses enda lenger ned hos hypo-pasienter. T4-verdien tyder jo ikke akkurat på at du blir overmedisinert. Personlig heller jeg vel til at man bør legge mer vekt på pasientens symptomer enn disse blodprøvene, men ikke alle leger er enige i det.

Har du blitt utredet for søvnforstyrrelser? Flere av symptomene dine kan definitivt skyldes det. Obstruktiv apne er den mest vanlige og forekommer ofte i sammenheng med overvekt, men man trenger slett ikke være overvektig for få søvnapne. Kan du si noe mer om hva søvnproblemene består av?

Hva med kortisol? Gjort noen målinger der?
    Diabetes type 2 siden 2001. 3 x 500 mg Glucophage og 3 x 15 mg Actos.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Som de andre har skrevet er FT3 en viktig faktor i det å ha det best mulig med denne sykdommen. Derfor bør denne måles for å se om du konverterer FT4 til FT3. Jeg tror du kunne ha nytte av litt økning av Levaxindosen, du kan ta det opp med legen. Noen har det simpelthen best med når FT4 og FT3 ligger litt i øvre skjiktet av referanseområdet. Men se til å få målt FT3

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    7

Standard Ft3 og Selen

Hei!

Nå har jeg fått svar på blodprøven FT3 som aldri fastlegen min har brydd seg om. Har vært hos en ny lege som skal ha god greie på stoffskifte. Det viser seg at FT3 prøven min er lav (4 med ref.område 3,6 - 6). Hun ville ha den opp og fikk beskjed om å ta organisk selen i et halvt år for å se om det hjelper.

Har noen erfaring med at selen får opp verdien på FT3 og hvor lang tid tok det. Når jeg hører at vi skal prøve i et halvt år blir jeg veldig utolmodig. Jeg vil bli kvitt de psykiske reaksjonene mine nå (har hatt mye panikkangst den siste tiden). Det er slå slitsomt å gå slik samt at jeg er så veldig trøtt, sliten og lei alt sammen.

Eller foreslår dere noen annen behandling?

Håper noen kan si noe om dette. Da blir jeg veldig takknemlig!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Ft3 og Selen

Hei...jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte det legen din sier, men selen brukes i første omgang for å prøve å få ned antistoffene. Så er selen bra for binyrene , og de har jo en viktig oppgave i stoffskiftesammenheng, så indirekte har legen din rett iallfall.
    Så er det jo slik at nok t3-dannelse er avhengig av NOK t4, så personlig syns jeg det er noe "rart" at du ikke skal øke dosen din av t4 for å se om du klarer konvertere mere til t3.
    Men kanskje du allerede har så høy dose at det ikke er mere å hente der?
    Da har i tilfelle legen din mulighet/og bør..gi deg ren t3(Liothyronin).
    Det gis ofte i 5 mg to ganger daglig.
    Andre kommer sikkert med bedre og mere utfyllende forklaring, men dette var kanskje litt "hjelp" på vegen....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    7

Hei igjen!

Glemte å si at blodprøven min på FT4 viser 17 (10-20). Legen mente den var ok.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

En ser på T4 som et pro-hormon, et hormon som ikke brukes før kroppen har laget T3 av det, og i den prosessen inngår selen som en del av enzymet som man mener er hovedansvarlig i denne leverprosessen.

Jeg kan ikke huske å ha sett dette omtalt her på forumet før.
    Mange som behandles for lavt stoffskifte, og som spiser syntetiske hormoner, har vansker med at det lages nok T3 av den og noen får hjelp av å spise syntetisk T3 i tillegg. Ikke alle får det.

Det jeg syns var spesielt i dette, er at det har ikke vært noen som ikke behandles med dette problemet.
    Og det kan jo tilføre visdom til problemet.
    Så det er veldig fint om du vil ta deg tid til å følge opp saken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Selen-tråde fra 2005: Selen og Eksamen
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    7

Standard Fastlegen mener jeg er overdosert

Hei!

Nå har jeg tatt nye blodprøver for å kontrollere stoffskiftet. Jeg synes de var nogenlunde bra med følgende verdier:
    TSH < 0,02 (0,3 - 4,5)
    FT3 4,6 (3,5 - 6,5)
    FT4 18,7 (9 - 20)

Egentlig kunne jeg ønske å prøve ut om jeg har det bedre med FT3 (37%) høyere opp i referanseområdet slik som FT4 (88%). Sliter fortsatt med panikkangst og det plager meg veldig i jobben.Er alltid redd for at angsten skal dukke opp. I tillegg er jeg fortsatt sliten og trøtt og sovner nesten hver kveld på sofaen. Og stress takler jeg ikke - blir sliten og sur og oppfarende. Kunne det være aktuelt å prøve Lio. med disse blodprøvene?

Men fastlegen bryr seg kun om TSH og mente at jeg var overdosert og må redusere dosen med en gang og ta nye blodprøver om 4 uker. FT3-verdien har han aldri brydd seg om å måle. Denne verdien hadde ingen betydning forklarte han meg når jeg spurte hvorfor denne aldri var blitt målt. Måtte forlange dette nå selv. Og han har aldri hatt tid til å høre på hvordan jeg har det. Det er kun verdiene han er interessert i.

Jeg økte dosen i høst etter å ha ligget på TSH på 1,5 og FT4 på 14 og følte meg ikke bra med masse angst, sliten og trøtt konstant. Merket at jeg ble bedre etter dette selv om jeg fortsatt har mange symptomer. Var på Volvat i den forbindelse og hun var enig i at verdiene FT3 og FT4 måtte opp.

Hva skal jeg si til fastlegen for at han skal skjønne at det er FT3 og FT4 som er avgjørende for om jeg har det bra. Er det noen artikler dere kan henvise til som jeg kan ta med meg? Har ikke noen lyst til å gå ned på dose igjen og bli verre.

Hadde håper å slippe å dra på Volvat hver gang jeg skulle sjekke stoffskifte. Men sjansene for å prøve Lio. er vel størst der.

Håper på tilbakemeldinger fra dere. Bør jeg prøve ut Lio. nå med de verdiene og symptomene jeg har. Hva skal jeg si til fastlegen for å overbevise han.

Bør jeg

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  4. Knutestruma - Fine blodprøver
    Av Angelina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 22-10-07, 19:19
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg