Side 6 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 107
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Stadig bedre form

Ny visitt hos fastlegen, og det samme:
    TSH 1,4 (0,5 - 4) (januar: 1,4)
    FT4 17,1 (11 - 23) (januar: 17,1)
    FT3 4,3 (3,5 - 6,5 ) (januar: 4,9)
    Anti-TPO <38 (<100) (januar: <28)
    Ferritinet hadde gått opp til 50 (januar 38) (15 - 200).

Altså ingen reell endring i blodprøvene, men formen er stadig litt bedre. Det ble faktisk kommentert av legen at han mente jeg også så bedre ut! Dosen økes forsiktig. Planen er å få FT4 opp til 23 (og det har legen sagt helt siden vi starta prøvemedisinering).

Enzymer er kjøpt. Jeg vet ikke om det er en tilfeldighet, om det er tilskudd av HCl eller at jeg har vært glutenfri i 2-3 uker, men de siste dagene (siden jeg starta med HCl-tilskudd) har jeg følt meg litt piggere, klarere og litt mer energi. Har i alle fall ikke mer halsbrann/sure oppstøt eller ubehag i magen lengre, så det er tydelig at det har hjulpet å øke magesyra litt! Og så har vi fått innstallert et vannrensesystem på kjøkkenet, med kullfilter og osmosefilter - vannet blir helt rent (og uten den tidvise klorlukta). Har tenkt på det en god stund (noen år), og endelig fikk vi ut finger'n...

Prøver å fylle hodet med noe annet en hypothyreose, men det er ikke lett. Det kan umulig være sunt å være for opphengt i dette heller, men samtidig ha en rasjonell tilnærming til sykdommen og lese på det som er nødvendig og interessant å vite. For min egen del tror jeg at jeg aldri kan få lest nok, men jo mer jeg leser, jo flere antatt hypothyreote venner og kjente ser jeg rundt meg (og det gjelder å trå varsomt). Balansekunst!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!

Hei!
    Godt å høre at det går bedre. Og at blodprøver ikke har noen linjær sammenheng med form er ikke noe nytt. Godt at du har en lege som innser det.
    Det jeg tenkte på var at jeg nettopp leste at det var funnet en sammenheng mellom lav d-vitaminstatus og magesyreproblematikk (mener det var på mercola-siten), så om du sliter så kan det være greit å få testet seg om du ikke allerede har gjort det.
    Lav d-vitaminstatus følger ofte et dårlig stoffskifte.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg benytter anledningen til å gratulere meg selv! Det er nå omtrent 6 mnd siden jeg oppsøkte legen, og han har hele tiden hatt som hovedhypotese at det er noe "post-viralt" som feiler meg. Jeg er selvsagt ikke enig, og legen må nok forkaste sin hypotese også.

Jeg gratulerer meg selv: jeg har nå passert grensa for å oppnå diagnosen for ME, både tidsmessig og utredningsmessig. Takket være min egen innsats og vitebegjærlighet, har jeg unngått å bli feildiagnostisert med ME selv om stoffskifteprøvene mine er så flotte... Jeg HAR IKKE ME! Det er bortenfor en hver tvil at Levaxin fungerer. Håper det ikke går enda 6 mnd før jeg får rett diagnose... Jeg har nemlig planer om å gå over til NDT, og det er trolig en lang og møysommelig prosess, spesielt dersom jeg velger å kjøre prosessen hos fastlegen. Mitt naive håp er at fastlegen også lærer noe i prosessen, og dermed kan hjelpe andre i samme situasjon! Uansett skal jeg være hovedperson for min egen helse.

Med ønske om en god helg!

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det jeg tenkte på var at jeg nettopp leste at det var funnet en sammenheng mellom lav d-vitaminstatus og magesyreproblematikk (mener det var på mercola-siten), så om du sliter så kan det være greit å få testet seg om du ikke allerede har gjort det.
    Lav d-vitaminstatus følger ofte et dårlig stoffskifte.
    Ja, det er nok ikke så unaturlig at næringsopptaket (og dermed vitamin- og mineralstatus) er dårligere med lite magesyre. Heldigvis har jeg bra D-vitaminnivå, takket være vedlikeholdsdose på 1-2000 iu pr dag. Det er nok snarere ferritinet som har blitt lavere pga lite magesyre, men det tar seg nok opp etter hvert!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Jeg benytter anledningen til å gratulere meg selv! Det er nå omtrent 6 mnd siden jeg oppsøkte legen, og han har hele tiden hatt som hovedhypotese at det er noe "post-viralt" som feiler meg. Jeg er selvsagt ikke enig, og legen må nok forkaste sin hypotese også.

Jeg gratulerer meg selv: jeg har nå passert grensa for å oppnå diagnosen for ME, både tidsmessig og utredningsmessig. Takket være min egen innsats og vitebegjærlighet, har jeg unngått å bli feildiagnostisert med ME selv om stoffskifteprøvene mine er så flotte... Jeg HAR IKKE ME! Det er bortenfor en hver tvil at Levaxin fungerer. Håper det ikke går enda 6 mnd før jeg får rett diagnose... Jeg har nemlig planer om å gå over til NDT, og det er trolig en lang og møysommelig prosess, spesielt dersom jeg velger å kjøre prosessen hos fastlegen. Mitt naive håp er at fastlegen også lærer noe i prosessen, og dermed kan hjelpe andre i samme situasjon! Uansett skal jeg være hovedperson for min egen helse.
    What can I say, Bellis? Havde flere patienter været lige som du, kunne lægestanden ikke få et ben til jorden og kunne stikke sin "gold standard" for behandling af lavt stofskifte - dybt ind i det unævnelige.... Please Bellis, lad dig klone!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg tror, at du er helt fantastisk begavet med personlige egenskaber til at kunne finde vejen gennem den medicinske jungle, medicinsk vildnis som thyro-endokrinologi er blevet i vores lande. Du vil (helt sikkert!) lykkes med at opnå bedring. Det er mennesker som du, som skærmer mig mod at miste troen på mine hypothyroide medpatienter. Jeg er SÅ gevaldig imponeret af dig og den måde du tænker på... ikke kun på dig selv men også på andre. Havde det været flere som du, var vi nået meget længere end tilfældet er... bare så du ved det.

Tak Bellis.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    What can I say, Bellis? Havde flere patienter været lige som du, kunne lægestanden ikke få et ben til jorden og kunne stikke sin "gold standard" for behandling af lavt stofskifte - dybt ind i det unævnelige.... Please Bellis, lad dig klone!!!
    Hahaha! Du er god! Jeg har jo allerede to små kloner i huset. Med tiden vil kanskje legen også påvirkes av min innsats.

...jeg lurer på hvor mye samfunnet har tjent på at jeg har unngått å bli feildiagnostisert... Som takk burde jeg få NDT på blå resept!

Uansett: jeg tar meg et glass rødvin i kveld!

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2

Post Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!

Jeg har fulgt med spesielt intresse ditt historikk her, da jeg er evig utslitt og fryser (og kan krysse mangle flere symptomer også), men "har helt greit blodverdier". Du gir meg håp at det er ikke "noen ganger kvinner bare fryser og er sliten" (fastlegen min) og "det er bare sånt livet er" (samboer min).
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Nunt Vis post
    Jeg har fulgt med spesielt intresse ditt historikk her, da jeg er evig utslitt og fryser (og kan krysse mangle flere symptomer også), men "har helt greit blodverdier". Du gir meg håp at det er ikke "noen ganger kvinner bare fryser og er sliten" (fastlegen min) og "det er bare sånt livet er" (samboer min).
    Har du fått testet jern, b-vitaminer, d-vitaminer og jod?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Har du fått testet jern, b-vitaminer, d-vitaminer og jod?
    Fikk bare nå et par uke siden tatt dette opp med fastlege, da det rett og slett gikk over grensen på hva kan være normalt. Ble tatt en lang liste av blodprøver, og fikk også henvisning til MR pga. familjehistorikk med MS. Fastlegen ba meg å bestille tid etter at jeg hadde vært på MR, men fikk ikke tid før april, så lurer på hvis jeg skal ringe for prøvesvarene uansett. Så på vent her...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Nunt Vis post
    Det var leit å høre. Følg magefølelsen din, og gi deg ikke før du har svaret, uansett hva det måtte være!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Tilbake på antistoffsporet

Jeg skal ta nye blodprøver denne uka, og tilbake til legen neste uke. Jeg har fortsatt ingen store forhåpninger om utslag noe sted. Men jeg tenker stadig på at jeg føler at dette faktisk er autoimmun type, og lader kanonene før jeg skal til legen. Jeg vil bare "stresse" legen litt for å få han til å tenke litt. Kan noen av dere igjen tenke litt sammen med meg?

Nå leser jeg altså på legehåndboka (fordi dette er spiselig for legen, og vi kan ha en fruktbar samtale):
    1. Tyroidea autoantistoffer - NEL - Nevrologiske prosedyrer
    "Feilkilder: Antistoffproduksjonen kan være begrenset til lymfocytter inne i thyreoideakjertelen, og påvises da ikke i prøvene"

2. Anti-TPO - NEL - Nevrologiske prosedyrer
    "Patologi: Ved autoimmune thyreoideasykdommer har mange av pasientene antistoffer mot tyreoideaperoxidase (anti-TPO). Pasientene har ofte også antistoffer mot tyreoglobulin, men disse finnes sjeldnere, og det er derfor vanligst å kun måle anti-TPO"
    "Vurdering av unormalt prøvesvar: Ved Hashimoto-tyreoiditt og idiopatisk primært myksødem hos over 90%"

Betyr ikke dette at
    1. Man kan ha autoimmun type uten påvisning av antistoffer? (Og da er det vel bare det kliniske bildet som vil gi rett diagnose? Ingen andre tester?)
    2. "...har mange av pasientene antistoffer..." MEN ikke alle?
    og "...over 90%", men ikke 100%, altså igjen noen som ikke har utslag?

Hva med meg? Er jeg en av de uheldige få uten utslag på antistoff? Jeg har fortsatt ikke funnet noe dokumentasjon som sier svart på hvitt at "man kan ha Hashimoto's/Ord's mm UTEN antistoffer". Det ville vel fått en halv verden av mennesker til å gå av skaftet og tro de var stoffskiftesyke. Og kanskje de faktisk er det også.... (jfr Broda Barnes)

Formen svinger fortsatt som en ukontrollert rodeookse. Forrige uke var jeg igjen en morgen litt hyper, og litt øm i halsen. Utpå ettermiddagen ble jeg iskald, gretten, utslitt og direkte vondt i halsen (for å nevne noe). Våknet midt på natten med en herlig snue. Nøs ca 13 ganger og snørra rant. Og så ble nesa tett, og jeg sovna omtrent fjorten minutter før yngste barnet var våken og klar for å starte dagen. Og slik fortsatte det de neste tre nettene, men ble gradvis bedre de neste dagene. Føles som allergi med halskløe, forkjølelse med halsvondt og starten på influensa samtidig. Men allikevel ikke helt det samme. Leddene verker også når det står på som verst. Og så presser det på i anklene, spesielt tidlig morgen.

Det skal sies at dette kom tre dager etter jeg innførte gluten igjen (etter 4 uker uten gluten), men jeg har hatt disse svingningene flere ganger før. Jeg hadde forøvrig ingen sterke plager da jeg reinnførte gluten, men magen reagerte allikevel. Ikke mye, men merkbart. Kan også ha reagert på gjær i det jeg spiste, for i helga spiste jeg surdeigsbrød (uten gjær), og det var snillere for tarmen. Glutenet er også snillere i surdeigsbrød.

Jeg fortsetter min søken etter svar....

Side 6 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-07-12, 23:02
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 13-04-10, 23:37
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  4. Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
    Av Joohoo i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 07-05-09, 13:38
  5. "Flotte og normale blodprøver"
    Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 04-03-09, 15:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder