Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
Jeg har tidligere tenkt på jod, og spurte fastlegen om dette i høst. Han ville ikke måle dette da. Jeg skal spørre igjen, men regner med at jeg ikke kommer noen vei med ham.

Uansett, min "tilstand" har ikke kommet over natten. Jeg har trolig hatt dette siden puberteten. Først svakt og ikke direkte merkbart, og etter hvert blitt mer synlig før det toppet seg i høst. Det ligger også på morssiden, uten at noen av de har fått påvist lavt stoffskifte (men om det noen gang faktisk er undersøkt, vet jeg heller ikke). Om stoffskiftet er synderen eller symptomet, vet jeg ikke. Derfor vil jeg grave videre.
Ny legetime i dag, og nå fikk jeg jommen henvisning til sykehuslabben med "jod, døgnurin". Da slipper jeg å bruke tid og penger på å gå privat, for dette var min plan B! Jeg har fortsatt en tanke om at dette kan være reversibelt, selv om det altså ligger noe uoppdaget grums på morssiden...

Ellers er formen fortsatt ujevnt oppadgående. Ingen antistoffer (anti-TG ikke tatt sist). Nå ligger jeg høyt i referanseområdet (fT4 ørlite over faktisk), og TSH er så vidt innenfor med 0,37. Legen ville holde medisindosen (Levaxin 75 mcg) der en stund til for å se hva kroppen svarer med. Selv er jeg ikke så opptatt av prøvesvarene, og legen er ikke helt hysterisk han heller. Samtidig vet jeg at mange opplever å finne "optimal dosering" og holde den en stund før man føler seg frisk. Vi får se. Jeg smører meg med mer tålmodighet og er en lagspiller, kun for å med tiden kunne oppnå NDT på blå resept (dersom det blir nødvendig).

Ferritinet var fortsatt ikke noe å skryte av 36 (15-200), uten at legen gidder nevne det. Men jeg merker uansett bedring med tilførsel av saltsyretabletter for å øke magesyrenivået. Til gjengjeld burde jeg vært flinkere med maten. Har ikke akkurat vært særlig lavkarbo i det siste, men gjør en endring til det bedre igjen nå.

På sikt skal jeg igjen be om UL av kjertelen. Må undersøke hvor lang tid det bør gå mellom hver gang. Jeg fikk kjertelen undersøkt med UL i høst, altså ca 8 mnd siden (hvis jeg husker rett....). Det kan også tenkes at jeg er en av de 5 % som har betennelse, men ikke utslag på antistoffer. Jeg har sagt det før: jeg har symptomer som tyder på det (svinger mellom høyt og lavt, men mest lavt).