Viser søkeresultater 1 til 10 av 107
Threaded View
-
14-12-13, 20:24 #11
Prøvebehandling = funker. Og noen tanker
Nå har jeg brukt 25 mcg Levaxin i nesten to uker, og kjenner virkelig at det funker! Det har tatt "brodden" av symptomene, og jeg fungerer mye bedre. Jeg ble ikke utslitt av Luciafeiring i går morges, med stinn brakke og masse inntrykk og lyder. Virker også som jeg konverterer bra til T3, for det kognitive er også relativt mye bedre. Men fortsatt er det MYE igjen! De siste dagene har jeg følt at den positive utviklinga har stagnert noe, men så venter jeg mensen hvert øyeblikk, og har hatt mye svingninger (fra mer hypo til hyper og tilbake) siden onsdag kveld...
Nye blodprøver mandag morgen. Ny legetime på fredag.
Det blir så kjapt etter oppstart pga ny sykmelding og juleferie. Jeg føler kroppen skriker etter å øke dosen, og kommer til å si dette til legen. På STTM står det at oppstartsperioden bør være max 2 uker, men ingen referanser så vidt jeg kunne se (så jeg har ikke noe konkret å slå i bordet med hos legen). Legen forholder seg trolig til 4-6-ukers opptrappingsmodell. Så da har jeg et spørsmål: gjelder dette kun fordi blodprøvene skal rekke å følge med, eller er det fordi kroppen faktisk behøver denne tiden? Har selvfølgelig fått med meg at opptrapping skal skje forsiktigere og saktere jo nærmere optimal dose. (Legen har nevnt et par ganger at han som regel får pasientene opp til/mot overdosering og så trapper ned til optimal dose. Han styrer dermed ikke blindt etter blodprøvene)
Felleskatalogen sier:
- Initialdosen bør være lav 25-50 μg pr. døgn... ...Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose. For rask økning av dosen initialt er vanlig årsak til overdoseringssymptomer.
- Halveringstid: Tyroksin elimineres langsomt fra kroppen med en halveringstid på 6-7 dager ved eutyreoid tilstand, forlenget halveringstid ved hypotyreose
Hvor lang tid er "forlenget halveringstid"....!!??!
Jeg VIL øke! 
Felleskatalogen (og andre) sier inntak før frokost, men STTM anbefaler kveldstid pga etteraping av naturlig døgnvariasjon. Men er ikke TSH høyest tidlig morgen (4-5-tiden) og utskilling av hormoner foregår også da (og dermed ihht Felleskatalogens anbefaling)?
Lignende tråder
-
"Flotte" blodprøver - men hva med stjernene m.m.?
Av iCat i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 07-07-12, 23:02 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 13-04-10, 23:37 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 14:27 -
Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
Av Joohoo i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 07-05-09, 13:38 -
"Flotte og normale blodprøver"
Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 04-03-09, 15:27

Svar med sitat

Bokmerker