Super godt råd fra Vigdis og Lisbet!

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
Jeg har nå brukt erfa i snart 2 måneder, noen ting har blitt bedre mens andre ting har blitt verre. Jeg plages med hjertebank og får ikke økt dosen med erfa. Jeg velger å gi det litt tid. Men istedet har jeg økt dosen med levaxin igjen for stoffskifte mitt er veldig lavt, det var på 12. Jeg regner med TSH var lav for jeg fikk beskjed om å holde meg på samme dose medisin. Jeg velger å gå min egen vei og dosere meg selv.
Jeg er- og har vært veldig deprimert og vekta har begynt å gå opp igjen og jeg har vondt og hovne ledd. Halve ansiktet mitt et hovent. MEN fyllesyken er borte.
Opplever dere andre hjertebank når dere gikk over til erfa?
Gikk det over til slutt?
Vil gjerne øke dosen med erfa, men litt for hjerte.
Jeg bruker nå 550 mcg levaxin og 420 mg erfa
Husker, at flere her har klaget over hjertebank (og andre symptomer) på "blandingen" Levaxin/Thyroid. Husker også, at flere der har blandet Levaxin og Thyroid sammen i starten, har senere fortrudt at de ikke med det samme startet 100% på Thyroid.

Levaxin fungerer "biokemisk" forskelligt fra Thyroid, og at blande disse to sammen, fungerer som når man blander vand og olie sammen, dvs. fungerer ikke.

Dette 12-tallet, er nok et tal for FT4. Det angiver ikke graden af "stofskifte". Kun FT3 afspejler stofskiftet og hvis der ikke er målt FT3, ved man intet om stofskiftet.

FT4 er altid lavt i behandling med Thyroid, og tilskud af Levaxin kan måske hæve FT4 men det vil ikke påvirke selve stofskiftet, fordi der findes INGEN T4-receptorer i kroppens celler, og før T4 bliver omdannet til T3 - har den ingen effekt på stofskiftet. I sammenligning mellem Levaxin og Thyroid, omdannes Thyroids T4 meget lettere til T3, end T4 fra Levaxin, når man sammenligner blodprøve-resultater mellem Levaxin-alene og Thyroid-alene.

Det er i det hele taget - utroligt, at lægerne blander syntetisk T4 ind i Thyroid-behandling, når det var den manglende virkning af syntetisk T4 der - i første omgang - har været årsagen til at Thyroid blev taget i brug. Desuden forslår 2x30 mg Thyroid lige så lidt som skrædder i helvedet, og effekten af denne lave Thyroid-dose vil blive svækket når Levaxin u-virksomhed dominerer i kroppens "hormon-maskine".

Janis. Jeg tror at du aktuelt er for plaget til at kunne udfordre din egen læge, så jeg kommer ikke med nogen råd til dig, andet end du må bruge dage med lidt mere overskud til at overveje hvad du vil gøre. Jeg kan kun sige det, at "blandingen" Levaxin/Thyroid fungerer kun hos meget unge og kun midlertidigt. På længere sigt fungerer det ikke.