Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Det vil jo komme an på om det er vekt eller enheter?
Etter det jeg har funnet (har ikke kildene dessverre) så er det:
Normal dagsproduksjon fra kjertelen regnes 80-100(110)µg t4 + (10-)20-30µg t3
Halløj smgj

Når "man" ved, at grisekirtlens T4/T3 ratio er 4,2 , går jeg ud fra at "man" mener forhold mellem mcg-T4 og mcg-T3, altså 4,2 gange mcg T4 til en gang mcg T3.

Når så den menneskelige kirtel producerer 80% i mcg af T4 og 20% i mcg af T3, er det at jeg spørger om hvad er ratioen T4/T3 i den menneske-produceret hormonmængde.

Jeg får det altså til 4, hvilket er kun 0,2 til forskel fra grisekirtlens, dvs. at menneskekirtlens hormonratio er kun 0,2 svagere end grisens, eller vendt om: grisekirtlens hormonratio er kun 0,2 stærkere end menneskets.

På nettet finder jeg porcine T3/T4 ratio = 1:4,2 og human T3/T4 ratio = 1:3,3. Dette stemmer ikke med at den menneskelige skjoldbruskkirtel producerer T3 og T4 i forhold 1:4 = 20% / 80%.

Dette stemmer heller ikke med T3/T4 ratio i kombinationspræparater Thyrolar (T3/T4 ratio = 4) og Novothyral (T3/T4 ratio = 5). Disse er industrielt fremstillede kombinationspræparater og indeholder både T3 og T4, så hvis den menneskelige T3/T4 ratio er 3,3 - hvorfor i alverden fremstiller farmaceutiske producenter disse kombinationer i ratio 4 (som grisens) eller 5 (svagere end grisens og menneskets), men ikke i den "rigtige" som påstås at være 3,3 ?

Når jeg så ser Bettie B. citerer fra Omdals artikel, at Optimal t4/t3-doseringsratio for mennesker er ifølge Omdal antagelig på minst 7-10 (ifølge ETA guidelines 13-20), da har jeg svært ved at gennemskue hvad Omdal mener med 7-10. Hvad står 7-10 for? Kan du forstå det?

Hvis 7-10 betyder, at doseringsratio T4/T3 for mennesker bør ligge mellem 7 og 10 - da kommer vi ned på meget underlige doseringstal, der slet ikke ligner det som selv den menneskelige kirtel producerer... og heller ikke grisens. Og er for T3-svage til overhovedet at virke "kombineret"... Hvad er den mand ude på?

Det bliver ikke nemt at hitte rede i, hvis nogen bestemmer sig for at lytte til Omdal. Jeg gør ikke.

I stedet kunne jeg godt tænke mig at spørge denne tal-rytter:

1. Hvad i alverden er der i vejen for at dosere syge mennesker efter deres symptomer?

2. Hvis det ikke er meningen med behandling, at symptomerne drives på flugt - hvad er så meningen?

3. Er det så i orden at symptomerne vedbliver, bare "behandlings-ratioen" fastholdes?

4. Hvis det er "i orden", hvad nytte er Omdal/læger til?