Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
27-03-10, 01:22 #1
Omregning af Levaxin (Eltroxin) til Thyroid

Mere: How To Switch From Levothyroxine To Thyroid
Det er ikke nødvendigt at veje micrograms/grain på guldvægt mht. hverken egen dosering, eller de små forskelle mellem Erfa Thyroid og andre Thyroid-produkter. De har ingen signifikant betydning for den enkelte, selv om mange forsøger at regne sig frem til nøjagtige T4/T3-ratio ved overgangen til Thyroid'er. Erfas egne anvisninger findes her: nederst i "Table II Thyroid". Men ellers er en supernøjagtig omregning umulig fordi vi alle konverterer T4 til T3 med individuelle variationer, alt efter hvor længe vi var syge, eller hvor gamle vi er, om vi er mænd eller kvinder, om vi har andre sygdomme, om vi har større eller mindre muskelmasse, eller om vores fordøjelse er super eller kunne blive bedre... etc. etc.
Forest Labs (producent af Armour) angiver ret store intervaller for Thyroid's "dækning" af levothyroxin-doseringer:
1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
1/2 grain Thyroid erstatter mellem 37 - 50 mcg Levothyroxin natrium
1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium
1 1/2 grain Thyroid erstatter mellem 111 - 150 mcg Levothyroxin natrium
2 grain Thyroid erstatter mellem 148 - 200 mcg Levothyroxin natrium
3 grain Thyroid erstatter mellem 222 - 300 mcg Levothyroxin natrium
4 grain Thyroid erstatter mellem 296 - 400 mcg Levothyroxin natrium
5 grain Thyroid erstatter mellem 370 - 500 mcg Levothyroxin natrium
Og selv om f.eks. jeg selv brugte kun 100 mcg Eltroxin - bruger jeg nu Thyroid der svarer til 148 - 200 mcg gammel Eltroxin om sommeren, og 222 - 300 mcg gammel Eltroxin om vinteren. Uden skygge af overdoseringssymptomer jeg sandsynligvis ville opleve hvis jeg brugte f.eks. 300 mcg Eltroxin. Thyroid opfører sig fysiologisk anderledes end syntetisk T4 og hvad man har godt af, af den første, kan man måske ikke omsætte symptomfrit af den sidste.
Der er ikke nogen anden vej, end med udgangspunkt i producenternes anvisninger for "mellem mindst og mest" - at prøve sig frem, indtil man finder sin egen, personlig dosering + lærer at småjustere undervejs mht. årstider, influenza, stressede perioder på job, i familien eller i skole osv.
Det er ikke muligt at opstille 100% nøjagtig, universel formel for konvertering af sit hidtidige dosering af syntetisk T4, til dosering af Thyroid USP. Man må nøjes med omtrentlige guidelines og resten må man erfare sig til hen ad vejen, uanset at man måtte opleve evt. ubehagelige symptomer i processen. Det må man tage med. Det er netop symptomerne (eller udeblivelse af symptomer), der fortæller om vi er på rette vej, eller om der bør justeres op eller ned, eller slet ikke.
God nat
P.S. Forresten ingen grund til at fortvivle eller lade sig forvirre af, at nogle måleenheder angives i µg, mens andre angives i mcg.
µg og mcg er det samme: 1 µg = 1 mcg.
F.eks. 16 µg T3 = 16 mcg T3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-03-11, 20:27 #2
Omregning Armour
Hei!
Da Liothyroninen av en eller annen grunn virker dårligere og dårligere, og jeg må ha høy dose, har jeg bestemt meg for å prøve å bytte igjen. Jeg skal da prøve Armour.
Hvor mye T3 og T4 er det i Armour?
Mener å ha lest et sted at Armour er sterkere enn Erfa?
-
15-09-11, 08:59 #3
Sv: Omregning af Levothyroxin til Thyroid
Jeg synes næsten at denne (min egen) tråd bidrager mere til forvirring, end til vejledning, fordi overskriften er totalt misvisende: Omregning af levaxin til Thyroid. Den er misvisende, fordi man kan i virkeligheden ikke omregne Levaxin til Thyroid, simpelt hen fordi analog-hormonet i Levaxin og thyreoideahormoner i Thyroid er ikke ens. Det første er et kemisk stof indrettet på først at blive omdannet i leveren til T4-like, mens i Thyroid er ægte hormoner T4 og T3 allerede fuldt dannede og, til om med også er (transport)proteinbundet. Alt dette betyder at hverken mængden eller virkningen i forhold til tiden efter indtagelsen kan direkte sammenlignes.
Jeg vil derfor hellere kopiere mit eget (senere) svar til Tcelinet, for et råde bod på forvirringen og for at berolige de usikre Thyroid-debutanter, der har svært ved at omstille sig væk fra "blodprøve-tyranni" når de skal starte i behandling med Thyroid.
Den "normale" startdose af Thyroid er 2 grain eller 2 tabletter à 60 mg, men jeg tror, at det bliver snarere 3 grain du må sigte hen imod, dog ikke før du har testet 2 grain i et par uger eller tre først.
Når du er o behandling med Thyroid, skal du glemme alt om TSH (som bliver ekstremt lavt) og skal fremover kun kære dig om FT4 (som bliver obligatorisk lavt hvis Thyroid virker som det skal) og FT3 (som skal ligge øverst i ref.området). Du bør heller ikke (som så mange begår fejl i) begynde at omregne Levaxin's indhold af T4-like til Thyroids indhold af ægte T4. T4 i Thyroid er proteinbundet og det betyder at T4 skal først frigives til blodet og derfor virker langsommere, end når T4-i-rent-stof indtages direkte i form af en tablet Levaxin.
Nøjagtig det samme gælder for det T3 du også får nu med i tabletten af Thyroid. Ukyndige lægers hovedargument mod Thyroid-mediciner er, at grisenes skjoldbruskkirtler indeholder mere T3 end menneskers og det skulle være et argument MOD at ordinere "grise-Thyroid" for at undgå T3-overdose. Det er rent ud sagt - bullshit! T3 i "grise-Thyroid" er også proteinbundet og før den (T3) kan bruges i kroppens celler, skal også den først frigives fra proteinbindingen, hvilket "tager tid" og dermed forsinker virkningen, hvorimod det syntetiske T3-analog fra Liothyronin-tabletten går direkte ind i kroppens celler og ikke alene virker det syntetiske T3-analog med det samme, men også kommer ud af kroppen (halveres) meget hurtigere end T3 fra Thyroid-tabletten.
Konklusionen er, at lægernes "frygt" og betænkeligheder rette mod Thyroid-mediciner i anledning af en påstået overdose med T3 er ikke alene ubegrundet, men også direkte malplaceret, fordi i så fald er det det de syntetiske T4 og T3, der "pang-virker" meget mere end Thyroid nogensinde vil. Dette gør de syntetiske T4's og T3's manglende transportprotein-binding gør det meget vanskeligere at dosere korrekt. Så vær ikke bange for Thyroid, men stille og roligt gå i gang med at arbejde mod at finde den rette dosering.
Om du er på vej i den rigtige retning vil udeblivelse af symptomer fortælle dig. Du bør dog være opmærksom på, at efter en lang Levaxin-periode, kan du komme til at opleve nye "symptomer" som ikke er symptomer, men et tegn på at det "levende" T3 gør sit job, hvor der før ikke var T3 nok.
F.eks. kan kropstemperaturen stige fra for lav til normal, og der er en del patienter der oplever denne regulering som "hedeture" - fordi det var så længe siden at de havde normal temperatur, at de har glemt hvordan det føles. Det samme gælder hjertefrekvensen, hvor patienterne så længe havde levet med lav puls og for lavt blodtryk, at selv mindre stigninger i begge kan frygtsomme patienter opleve som hjertebank og "stress".
Der er masser af den slags "symptomer" på tilbagevenden af funktioner som følge af at kroppen ikke længere skal undvære T3, og det er nemt at lade sig skræmme af det - ikke mindst med stor "hjælp" fra deres læger, der ser at TSH falder under 0,5 (det SKAL den gøre under behandling med Thyroid) og de råber vagt i geværet: HYPERTHYREOSE! Hvorefter de skræmte patienter får besked på at reducere dosen og.... får det værre.
Det er derfor meget vigtigt, IKKE at dosere op og ned hyppigt, og hele tiden, men at opretholde dosen længe nok til at kroppen har en chance til at vænne sig til at fungere igen. Det kan tage 1 måned, men det kan også tage 3 eller 6 måneder - afhængig af, hvor meget genopretning kroppen trænger til, i forhold til den tid, man totalt har været syg.
Man skal også lære at skelne mellem de "psykiske" og de kropslige tegn på "overdose". De "psykiske" kommer som følge af usikkerhed-på-thyroid - som regel forårsaget af lægernes uvidende advarsler. Er man bange for Thyroid, skal man ikke gå i gang med denne behandling. Derimod hvis de "fysiske" tegn på "overdose" varer over 3-4 uger og bekræftes af blodprøveresultater hvor FT4 og FT3 ligger over den øverste grænse for "normalområde" - der bør man først afprøve at indtage sin Thyroid i midten af et måltid mad, og hvis heller ikke det hjælper, kan man begynde at reducere dosen. Man skal være HELT sikker på det man gør, fordi...
...for kroppen er en midlertidig overdose langt mindre "farlig" end en række af kortsigtede op- og nedjusteringer af medicindose. Kroppen kan meget bedre håndtere en midlertidig overdose (hvis det skulle være tilfælde) end den kan klare, hele tiden at blive pisket til at tilpasse sig hyppige udsving i medicindosering. Op og ned, eller op igen, så ned, så op, ned, ned, op og op... og så fremdeles.
Det var så "den afdeling", nye i Thyroid-behandling oplever oftest: Thyroid virker og de bliver bange for de "nye" oplevelser af egen krop. Men hvad med hvis du når op på 3 grain og opretholder dosen i få uger uden at du få det bedre "nok", selv om blodprøve er "fine" eller TSH er så lavt at lægen råber "hypethyreose" eller "overdosering"?
Det vil ikke være en god ide straks at opjustere dosen fra 3 grain til f.eks. 4 grain, eller 5. Hvis 3 grain ikke virker godt nok og du fortsat har symptomer, du ellers havde håber at kunne slippe for efter overgangen til Thyroid - der er tiden til at begynde at tage sin Thyroid til natten. Først hvis heller ikke det hjælper nok og man fortsat har symptomer på lavt stofskifte (det ville forbavse mig meget), da er tiden inde til at justere op med ½ grain og holde dosen i 3-4 uger, fortsat til natten.
Det er min store interesse at udforske den vidensretning der hedder kronofarmakologi, som svenskerne kalder på dagligdagssprog: "tidsinställd medicin", dvs. hvornår indtagelse af lægemidlerne passer kroppen bedst at udnytte mest. Jeg ved at "Addison's læger", "Addison's medicinske forskere" "Addison's patientforeningen" har prioriteret forskningen i kronobiologi så højt, og at deres forskning har allerede ført til en meget bedre behandling af Addison's patienter. (Mere om kronobiologi, kronofarmakologi og "tidsinställd medicin" i forummet Virker medisinen ikke?)
Så heldige er vi - thyreoidea-patienter ikke. Hverken thyreoidea-læger, forskere eller thyreoidea-patientforeninger i vores lande er en skid interesseret i at forbedre effektiviteten af vores behandling (= bedre hverdag). Fra dem hører vi fortsat mantraen: "på tom mave om morgenen, 1 eller ½ time før morgenmaden, selv om den "naturlige" rytme af TSH topper (bliver højest) midt om natten. TSH er i bevægelse over døgnet i overensstemmelse med kroppens behov for T-hormoner og topper faktisk omkring kl. 03 om natten!
Ved at få sin medicin (uanset syntetisk eller Thyroid) til natten - holdes (nat)TSH nede, og dermed også holdes nede alle kroppens uønskede autoimmune reaktioner mod kroppens organer inkl. skjoldbruskkirtlen eller hormonreceptorer. Jo højere TSH - jo større antistof-aktivitet og det betyder, at når lægerne vedholdende styrer patienternes behandling (medicindosering) så TSH ikke bliver "for lavt" - sørger de samtidigt for at den autoimmune sygdom (i skjoldbruskkirtlen eller andre steder i kroppen) bliver opretholdt og forbliver aktiveret! Det er rigtigt skidt!
Det betyder nemlig også, at behandlingen af alle andre ikke-skjoldbruskkirtel-relaterede autoimmune sygdomme ville kunne understøttes med tillægsbehandling med fysiologiske doser af bioidentiske (Thyroid) thyreoideahormoner. Men lige netop det er en "by i Rusland" som man siger i Danmark om "det umulige". Helvede fryser til is, før vores fagområde-afstumpede læger fatter betydningen af kroppens thyreoidea-hormoner i behandlingen af alle kroniske, autoimmune sygdomme, når de ikke engang fatter hormonforbindelser bag selve hypothyreose! Og så kalder de sig.... endokrinologer??
***• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-09-11, 12:10 #4
Sv: Omregning af Levaxin (Eltroxin) til Thyroid
Det er interessant det du skriver her om inntak av stoffskiftetablett på kvelden. Det er jo det motsatte av det jeg leser i mange bøker og artikler. Jeg kjenner at jeg trenger å stille to dumme nybegynnerspørsmål: Hvor nært inntil leggetid tar du da din thyroid? Og spørsmål to: vil du ikke få en liten oppgirethet, en opplevelse av å våkne litt på grunn av det T3 som er i den thyroidtabletten du svelger rett før sengetid?
Jeg tror også at du har skrevet om dette at mange får bedre søvn av å ta medisinen ved leggetid? Mange med stoffskiftesykdom har problemer med søvnen.
Ellers registrerer jeg med interesse at du nevner at man kan få ned andre autoimmune reaksjoner. Det er meget interessant! Det er vel en del av oss som også har andre autoimmune tilstander.Levaxin med dårlig effekt i for mange år. Thyroid 2008. Behandling av større hormonbrist 2009
-
15-09-11, 16:16 #5
-
15-09-11, 19:17 #6
Sv: Omregning Armour
Hei Hanna

Jeg opplevde også at liotyroninen etterhvert virket dårligere. Man kan spørre seg; Hvorfor vet ikke leger om dette
??
I to år hadde jeg kombibehandling - Levaxin 100 mcg + Liotyronin 20 mcg, som umiddelbart ga meg mye ny energi. Den gleden var kortvarig for etter KUN ett år, dabbet virkningen av og mange NYE, ukjente (for meg) symptom på lavt stoffskifte dukket istedet opp: • stive muskler i armene, nakken, beina, • nedsatt muskelkraft, • hendene dovner bort, • vonde ledd i knærne, • vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis), • ankler som svikter, • kramper i leggene, • ødem i beina, til tider, • vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006), • lav energi i forhold til da jeg var frisk, • høyt blodtrykk, • tynt hår og pistrete øyenbryn, • akne i hodebunnen, • dårlig konsentrasjon, • glemsom, • brainfog/tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka), • mentalt utkjørt, • irritabel, • søvnapnéa, • kan ikke gå i full jobb (uten tilrettelegging).
Jeg fikk begynne (skulle egentlig bare mangle
det er min kropp) på Thyroid Erfa og er nå oppe i 2½ grain. Dette skal gå på i fire uker før øking med ½ grain, men i mellomtiden skal jeg til fastlegen så det blir spennende å se hvordan prøvene blir!
På forumet uttaler folk som har prøvd begge deler (Armour og Thyroid Erfa) at Erfa fra Canada er som den opprinnelige Armour før produksjonen ble delt.
Det var Pfizer som eide Armour Thyroid før Pfizer splittet seg opp i Canada og USA. Slik fikk Canada den originale, gamle armour-formelen. Ellers har jeg også lest at innholdet i de ulike Thyroid er ganske lik.
Erfa har følgende innhold; 1 grain: 0,1 mg T4, 25 mcg T3
Armour har følgende innhold; 1 grain: 38 mcg T4, 9 mcg T3
1 grain = 60 mg
Jeg er ihverfall glad for å ha en lege som ikke avviser grisetyroxin
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
15-09-11, 19:25 #7
-
07-10-14, 09:17 #8
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Hvordan skifte fra Levaxin / Eltroxin til Armour Thyroid
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 10-11-14, 18:58 -
Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin
Av bethen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 24Siste melding: 13-02-14, 16:34 -
"Studie" Thyroid vs. Synthroid (Levaxin, Eltroxin)
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 07-02-10, 10:31 -
"Studie" Thyroid vs. Synthroid (Levaxin, Eltroxin)
Av Hansen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 07-02-10, 10:31 -
Giver Eltroxin/ Levaxin en chance til.
Av Pernille i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-05-09, 15:25
Svar med sitat
- er der ingen grund til at gøre for meget ud af at sammenligne det præcise indhold af T3 mellem Thyroid fra Erfa og Armour Thyroid. Forskelle er så små og vores personlige præferencer så forskellige, at der vil altid fremkomme små variationer indtil man finder den rette dose for sig selv... Det vil ske ret hurtigt fordi T3 er så aktivt, at man ikke kan undgå at bemærke om man bør eller ikke bør cutte et kvart grain fra eller lægge til, når man overgår til Erfa Thyroid.

Bokmerker