Effekten av kostholdsomleggingen tar tid. Virker som det henger sammen med stoffskifte da prossesene synes å være like langsom og snikende. Jeg spiste lavkarbo i 6 måneder før jeg fjernet gluten fra det daglige kostholdet. Brukte da kli som eneste daglige kilde til gluten. Det jeg merket når jeg fjernet den siste rest av gluten var en reduksjon i vekt og magen ble mindre. Men det jeg merket best er at energinivået steg. Som jeg sier var det veldig langsomt og gradvis. Nesten umerkelig hvis man ikke ser endel tilbake i tid. Vil si at man må prøve det i minst tre måneder.

Men et kornfritt LCHF kosthold stresser kroppen mye mindre, da korn inneholder anti beitestoffer, samt at det er en kilde til omega 6 som bidrar til betennelses reaksjon i kroppen. LCHF hjelper særlig binyrer fordi man får et helt stabilt blodsukker og kortisol er en viktig komponent i regulering av blodsukkeret. Du kan lese mer om det på bloggen til Pål Jåbekk. Klarer man ikke LCHF er glutenfritt et alternativ, selvom det ikke er like godt pga effekten på blodsukkeret og dermed binyrene.