Viser søkeresultater 311 til 320 av 403
-
09-02-11, 14:49 #311
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Jeg mærker i hvertfald tydelig forskel hvis ikke jeg tager magnesium...
Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
09-02-11, 15:33 #312
Blondie....du har sikkert rett ang. kalium.
Jeg husker bare at Dr. Petfield skriver at for mye kalium setter seg spes. i øyemusklaturen som styrer pupillen....skrev det på STTM et sted....
Men kalium er jo elektrolytt, og de har jo "samme oppgave"....
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-02-11, 20:18 #313
Nei, ikke lett å bli klok på dette. Jeg vil poste hvilke konkrete anbefalinger jeg får når de kommer. Vet ikke om det blir så mye nytt, føler jeg kan "alt" om binyretretthet allerede, men noe blir det vel nok.
Den største utfordringen min mht å leve etter råd for binyretretthet, er kosthold. Jeg spiser sunt men klarer meg ikke uten karbohydrater/brød, selv om jeg begrenser det så godt jeg kan. Går rett i kjellern og får megalavt blodsukker om jeg bare skal spise grønnsaker, proteiner, nøtter, fett, måltid etter måltid. Føler meg litt alene er med denne særheten blant alle dere lavkarbofolk men nå er det out in the open i alle fall
Ja ja, god kveld til alle, og så blir det vel en oppdatering etter hvert:-)
-
09-02-11, 20:56 #314
Ha ha, du er ikke alene ... jeg kan heller ikke holde det ud. Jeg MÅ ha mit rugbrød uanset hvad. Men det er jo også min egen krop som er det endelige mål for alt, hvad jeg skejer ud med, og derfor ser jeg mig da heller ikke hverken forpligtet til eller i stand til at følge alle de gode råd slavisk.
Og i sanhedens interesse må jeg tilføje, at jeg også stadig spiser ris, kartofler og pasta. Men meget meget mindre end tidligere!
Nielsigne
Sist endret av Nielsigne; 09-02-11 kl 20:59 Begrunnelse: tilføjelse
-
10-02-11, 19:33 #315
Litt om aldosteron og natrium/kaliumbalansen, hentet fra James L Wilson: Binyretræthed:
Reguleringen af aldosteron og dets virkninger
Aldosteron har ansvaret for opretholdelsen af væskebalancen (vand) og koncentrationen af visse mineraler (natrium, kalium, magnesium og klorid) i den interstitielle væske (området mellom cellerne) og inden i cellerne. Aldosteron holder væskebalancen og saltkoncentrationen intakt, med nogenlunde den samme saltkoncentration som i havvand, gennom samarbejde med andre hormoner som antidiuretisk hormon fra hypofysen og renin og angiotensin I og II fra nyrerne. I blodet og den interstitielle væske er natrium det mest fremherskende av de fire mineraler. Inde i cellerne er det kalium, der findes i den højeste koncentration. Disse fire mineraler kaldes elektrolytter, fordi de er bærere av ganske små elektriske ladninger. Disse elektrolytter er meget vigtige for opretholdelsen af en korrekt cellefunktion og korrekte væskeforhold, og deres indbyrdes forhold og forholdet til kropsvæskerne skal holdes relativt konstant. -------
-------- I stressede situationer er aldosteron den vigtigste faktor i styringen af disse forhold på grund af dets indflydelse på koncentrationen af natrium og vand. ---- Når koncentrationen af aldosteron øges, øges koncentrationen af natrium i blodet og den interstitielle væske. Overalt, hvor natrium bevæger sig hen, følger vand efter. Under binyretræthed er trangen til salt et direkte resultat af mangelen på brugbart aldosteron. ----- Når der udskilles aldosteron i normale mængder, er niveauet af natrium, kalium og væske også normalt. Når der er et højt niveau af aldosteron, holdes niveauet af natrium, der cirkulerer i kroppens forskellige væskesystemer, også højt.
Men efterhånden som niveauet af cirkulerende aldosteron falder, fjernes natrium fra blodbanen på vejen gennom nyrerne og udskilles med urinen. Når der udskilles natrium, følger der vand med. Når niveauet af cirkulerende natrium falder til cirka 50 % af den oprindelige koncentration i kropsvæskerne, begynder selv et mindre tab af natrium eller en nedsættelse af kostens indhold af natrium at få alvorlige følger. Små svingninger i blodets natriumkoncentration har stor indflydelse på blodets volumen, når natrium er bragt ned på dette niveau. Når blodets indhold af natrium ikke fornyes gennem indtagelse af saltholdige fødemidler eller drikkevarer, suges der natrium og vand fra den interstitielle væske ind i blodet for at forhindre blodets indhold af natrium og væske fra at blive for lavt. Hvis der suges for meget salt eller væske fra den interstitielle væske, begynder de små mængder af natrium i cellerne at bevæge sig du af cellerne og ind i den interstitielle væske. Cellen har ikke nogen stor natriumreserve, fordi den er nødt til at opretholde sit 15:1 forhold mellem kalium og natrium. Efterhånden som der trækkes natrium ud af cellen, følger vandet med natrium du.
Dette gør, at cellen både bliver dehydreret og kommer til at mangle natrium. Ydermere begynder kalium også i små mængder at bevæge sig ud for at bevare forholdet mellem natrium og kalium inde i cellen konstant. Hver celle har imidlertid nogle minimumskrav med hensyn til de absolutte mængder af natrium, kalium og vand, som skal opfyldes, for at den kan fungere ordentlig. Når disse krav ikke indfris, lider cellefunktionen, selv om det rette forhold bevares.
Hvis du lider af moderat til svær binyretræthed, skal du være påpasselig med, hvordan du genskaber din væskebalance. Hvis du drikker for meget vand eller væske uden tilstrækkelig meget salt i, får du det værre, fordi det vil fortynde mængden af natrium i blodet. Du har også brug for salt til at optage væske, fordi der er nødt til at være tilstrækkelig meget salt inde i cellen, før der atter kan trækkes vand gennem membranen ind i cellen.
Når dit niveau af aldosteron er lavt, og du er dehydreret og mangler natrium, kan det være, du også har trang til kalium, fordi kroppen sender signaler om at cellerne mangler både kalium, natrium og vand. Men efter at have indtaget blot en mindre mængde kalium (f.eks frugt, frugtjuice, sodavand og elektrolytholdige drikke) vil du formentlig få det verre, fordi kalium/natriumbalancen bliver forstyrret yderligere.
Han mener at personer med binyreproblemer bør holde seg unna alt som øker kaliumnivået ytterligere, både i form av tilskudd og mat. Han fraråder også å innta drikke som virker vanndrivende, som kaffe og alkohol, som vil bidra til økt dehydrering.
-
11-02-11, 07:48 #316
Hmm Blondie i følge ovenstående bør vi holde os fra kalium tilskud?
-
11-02-11, 08:19 #317
Heia Honeyhob

Jeg får lite kalium i min kost. Berit har også vist til en jente som ble mye bedre av kalium. Jeg stoler på meg og kroppen min. Når jeg føler meg bedre av kalium, så tar jeg det. Her snakker vi ikke om å bli bedre etter en gang, men også over tid. Tror både du og jeg balanserer dette bra med samtidig inntak av magnesium.
Det er viktig å innta elektrolytter i balanse, med det mener jeg at tar du det ene, så tar du også det andre. Jeg har også lest tall på at mer primitive kulturer inntar langt høyere kalium i kost enn vi gjør. Og primitive kulturer lever kanskje sunnere enn oss? I tillegg faller ikke BT like mye når jeg reiser meg opp fra liggende til stående, det sier også endel.
-
11-02-11, 08:23 #318
Synes altså nogle gange alt det her i virkelig forvirrende
I mit næste liv vil jeg gerne være en uden binyretræthed TAK!
-
11-02-11, 08:56 #319
Forvirrende blir det, fordi ingen er like og ingen har nøyaktig lik tilstand som en annen. Og dessverre er det ikke slik at man kan forstå eller forklare alt. Vi må derfor lære å stole på de signalene kroppen gir, og det er vanskelig. Jeg synes ihvertfall det, fordi jeg nekter å se meg selv som syk. Men jeg har også bestilt et sykdomsfritt neste liv
-
11-02-11, 09:34 #320
Jeg merker helt tydelig at jeg blir bedre av å spise salt. Så det er nok et tegn på at det er natrium jeg mangler. Merket ikke noe av kalium tilskudd, men tok det forsåvidt bare et par ganger.
Var hos Balderlegen i går. De tar tester av kalium inne i cellene, som gir et mye mer riktig bilde av situasjonen. Det var det hun damen jeg refererte til tidligere hadde gjort, Blondie. Testen koster imidlertid litt da prøven må sendes til utlandet. Jeg valgte å ikke ta den i og med at jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal ta kalium tilskudd.
Diskuterte også Florinef med legen. Men jeg valgte å se det an. Har troen på at mye kan rettes opp med mineraltilskudd o.l. Jeg merker fin effekt av sink også, tar opptil 150 mg om dagen. Det gir utholdenhet, styrke og kondis, jeg merker det helt tydelig. I går begynte jeg i tillegg å ta mangan, 20 mg. Må legge til at jeg vet jeg ligger lavt på disse mineralene. For lavt, i flg håranalyse, og i nedre del av ref område, iflg blodprøver.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30
Svar med sitat

Bokmerker