Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 61

Tråd: Theas dagbok

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Theas dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når du sier det så har jeg ikke hatt bihuleproblemer etter at jeg fikk medisin for stoffskiftet... Men jeg vet altså ikke om det har sammenheng altså.
    Jeg har ikke hatt bihuleproblemer etter at jeg fikk Erfa (for ca 4 mnd siden). Men jeg hadde det flere ganger pr år da jeg brukte Levaxin. Jeg tror at det har sammenheng.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Jeg har ikke hatt bihuleproblemer etter at jeg fikk Erfa (for ca 4 mnd siden). Men jeg hadde det flere ganger pr år da jeg brukte Levaxin. Jeg tror at det har sammenheng.

Ja... det er jo det fine med dette... man trenger knappest å bekymre seg om "andre sykdommer"... ALT henger jo til 7. og sist på stoffskiftet... *ironisk glis*
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Noe av forklaringen kan kanskje være at man må stresse og slite for å holde det gående på lavt stoffskifte? Det er i hvert fall ikke bra for immunforsvaret. Jeg pleide å få enten forkjølelse eller diare etter hver eneste stressperiode. Nå blir jeg rett og slett ikke like stresset og utkjørt lenger, fordi jeg tåler mer.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Ja... det er jo det fine med dette... man trenger knappest å bekymre seg om "andre sykdommer"... ALT henger jo til 7. og sist på stoffskiftet... *ironisk glis*
    knegg

Men seriøst, det er jo en grunn til at hypotyreose er blitt kalt "the great imitator".

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Hei TheaK!

Da jeg snakket med endokrinologen om binyretrøtthet, sa hun at man skulle ta hydrokortison i tilfelle man skulle medisinere. Langvarig bruk av Prednisolon kunne forhindre at egenproduksjonen av kortisol kom igang igjen. Men om dette gjelder også en begrenset bruk mot en infeksjon, vet jeg ikke. Sorry!
    Hei! Hm. Er hydrokortison det samme som glukokortikoid (prednisolon)? Da satser jeg på at egenproduskjon ikke blir skrudd av pga korttidsbruk. Men er det dét som er behandlingen mot binyretretthet?

Sånn litt på siden:
    Har du forsøkt akupunktur mot mellomøre/bihuleproblemene?

Husk at svellende vev er et problem med lavt stoffskifte og jeg vil tippe at det også kan presse på øretrompeten og krympe denne.... på samme måte som at nerver kommer i klem.

Den gode nyheten er jo da at om du får stoffskiftet under kontroll kan det hende mye annet kommer seg også.
    Aha! Da kanskje det er grunnen til at jeg fikk alle de øreproblemene i fjor og aldri hadde det før... Fordi jeg heller ikke var hypo før!

Hmm, akupunktur var bra forslag, takk

Hahaha, ja, jeg merker det! Alle mine små og større problemer kan linkes til stoffskiftet, hvis jeg vil! Det er egentlig litt problematisk, for det blir for mange faktorer å tenke på... Sliter jeg med utbrenthet eller dårlig stoffskifte? Nattsvette eller stoffskiftet? Svimmelhet eller stoffskiftet? Lathet eller utbrenthet eller dårlig stoffskifte? Eller alt sammen?

Skulle ønske det hjalp å gå til en lege og bare "få en løsning". Men det lærte jeg meg alt da jeg hadde hester i tenårene, at en dyrlegevisitt som oftest ikke ga svar på noe, og hvorfor skulle menneskelegene være noe annerledes...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Husk at svellende vev er et problem med lavt stoffskifte
    Oi

Det viste jeg ikke var noget generelt.

Men i hvert fald havde jeg MASSER af bihulebetændelser i nogle år ... indtil det blev opdaget, at jeg havde for lavt stofskifte og måtte have medicin. Siden har jeg ikke haft bihulebetændelse overhovedet.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Wink Sv: Theas dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
    Hahaha, ja, jeg merker det! Alle mine små og større problemer kan linkes til stoffskiftet, hvis jeg vil! Det er egentlig litt problematisk, for det blir for mange faktorer å tenke på... Sliter jeg med utbrenthet eller dårlig stoffskifte? Nattsvette eller stoffskiftet? Svimmelhet eller stoffskiftet? Lathet eller utbrenthet eller dårlig stoffskifte? Eller alt sammen?
    Ved ikke OM de kan linkes til stofskifte hos dig TheaK. Hos mig forsvandt de alle, som dug for solen, kort efter overgangen til Thyroid (Westhroid var det den gang, nu er det Thyroid-S)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ved ikke OM de kan linkes til stofskifte hos dig TheaK. Hos mig forsvandt de alle, som dug for solen, kort efter overgangen til Thyroid (Westhroid var det den gang, nu er det Thyroid-S)
    Med fare for å høres ut som en dårlig reklame så har også mine problemer blitt kraftig redusert... Og det er alt fra dovne fingre, til musearm, til bihulene, søvnproblemene, trøttheten og kjeftesmellesyndromet. Ikke alt er helt bort, men alt er kraftig redusert. Til og med den ene tanna mi som har kranglet i over et år (en tankjøttbetennelse som ikke ville gi seg) ble til slutt bedre.

Men - bedringen startet allerede på levaxin for meg, altså. Og fortsatte/økte enda mer med Erfa. Og siden jeg ennå er en nybegynner på erfa håper jeg å ta resten også med tid og stunder.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
    Hei! Hm. Er hydrokortison det samme som glukokortikoid (prednisolon)? Da satser jeg på at egenproduskjon ikke blir skrudd av pga korttidsbruk. Men er det dét som er behandlingen mot binyretretthet?
    Jeg skal forsøke å forklare (om andre har forstått det på annen måte, så hjelp gjerne til):
    Binyrebarken produserer kortisol. Hydrokortison er syntetisk framstilt kortisol. Prednisolon er et kortisonpreparat, men det er mere fremmed for kroppen (om jeg har forstått det rett).
    Begge medisinene gjør at binyrebarken tar en pause i sin produksjon. Den får hvile. (En av behandlingene mot binyretrøtthet). Men egenproduksjonen kommer lettere igang igjen etter bruk av hydrokortison.
    Så det er to forskjellige preparat. Håper dette ble forståelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Edit:
    Jupp - ser ut som at tilbakevendende bihuleinfiksjoner også kan være et følgeproblem under lavt stoffskifte...
    Noe som faktisk hjelper mot tette bihuler, er skylling med saltvann og nesehorn. Ikke det arrige, afrikanske dyret altså, men en krum plastsak som du får kjøpt på apoteket. Det lærte jeg på yogakurs for gravide for 20 år siden, og det har fungert når mine bihuler har begynt å bli tette. Du blander vanlig kjøkkensalt uten jod i kroppstemperert vann (blandingsforholdet får du opplysninger om med "hornet", det skal være såkalt fysiologisk saltvann, for da svir det ikke i nesa). Så stiller du deg litt framoverbøyd over vasken, mens du vrir hodet litt til den ene siden, og puster med munnen. Med "hornet" heller du saltvann inn i det ene neseboret - så renner det ut gjennom det andre, og ned i vasken. Så tar du det motsatt vei. Etterpå bøyer du deg framover, og blåser ut resten av saltvannet i et papir - lurt å dreie litt på hodet slik at du får ut vann fra kriker og kroker.

I tillegg til å skylle gjennom nesehulene, gjør saltvannet at slimet i nese og bihuler blir mer tyntflytende, og hindrer at det fester seg i bihulene og gjør dem tette og betente. Virker best hvis du begynner før bihulebetennelsen har etablert seg skikkelig, og skyller regelmessig mens du er forkjølet. Høres sikkert merkelig ut å helle vann i nesa, men det fungerer faktisk!

Mer detaljert bruksanvisning her: http://www.yogaprosess.com/norsk/nes...anvisning.html

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Maikas dagbok
    Av maika i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 09-03-12, 14:12
  2. Min dagbok
    Av Marina73 i forumet Dagboker
    Svar: 32
    Siste melding: 14-05-11, 10:39
  3. Vimselitens dagbok
    Av Vimseliten i forumet Dagboker