Side 3 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 61

Tråd: Theas dagbok

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Sv: Theas dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
    Ååå, det hørtes godt ut! Kjæresten er mer skeptisk, men det må jeg prøve å lage en gang!
    Venninna mi påstår at det er beste måten å lure ungene til å spise broccoli. Pass bare på at hvitløksfeddene er hele, da unngår du den beske smaken som du får hvis du knuser dem. Den effekten passer bedre i indisk mat.

Jeg vet ikke om jeg var hyper da jeg hadde TSH på 0,11, for det var i min gale studietid da jeg egentlig var utbrent, drakk 2-3 red bull om dagen, sov for lite og ALDRI slappa av, så det var ikke så rart at jeg følte meg litt rastløs og skjelven da.
    Hm ja. Det er nok best å unngå slike ting når en skal kjenne etter hvordan dosen virker!

Verdiene var de jeg posta på en annen tråd:

T4: 15 (9 - 22)
    T3: 4.2 (2,3 - 5,7)
    TSH: 0.11 (0,20 - 4)

Og det er jo egentlig ikke veldig høyt.
    Nei, det er ikke det.

Det kan være at det er helt normalt for deg å ha de verdiene. Det varierer så mye fra den ene til den andre hva en må ha for å være i god form, men generelt havner de fleste over gjennomsnittet på T4-prøven hvis de tar Levaxin. Den prøven din er faktisk under, så sett bare ut fra den er ikke overmedisinering så veldig sannsynlig.

T3, som er hva du faktisk merker av effekt, er nesten midt i.

Da er det bare TSH som ikke er "vakker", men det ser ut som du kanskje bare må ta såpass mye Levaxin/T4 for å komme høyt nok på T3, og da blir det jo deretter.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Takk for at du bryr deg, Jerene, det betyr mye for meg Alle er så snille her på forumet!

Jeg sover så dårlig for tida, jeg sovner ikke før lenge etter tre. Jeg håper det ikke er levaxin-dosen som gjør det. Jeg har delt opp dosen litt, så jeg tar 75mcg når jeg står opp og 25 utpå ettermiddagen. Lurer på å ta alt om morgenen og se om det hjelper. Ei venninne av meg prøvde å ta alt på kvelden og fikk ikke sove, så jeg er redd noe sånt kan skje meg også. Jeg tror ikke dosen er for høy, for jeg merker ikke noen andre tegn på at jeg er mer våken og tilstede enn at kroppen ikke vil sove om kvelden. Det er fryktelig irriterende, fordi jeg sliter med angst også, så da hender det jeg får angstanfall når jeg har liggi og ikke sovi mange timer. Og da får jeg hvert fall ikke sove...

http://www.youtube.com/watch?v=5p6O0VdUGe0

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

På fredag er det fire uker siden jeg gikk opp i dose, og da skal jeg ta ny blodprøve. Jeg håper resultatene på prøvene er dårlige, siden jeg er dårlig.

Jeg er svimmel, røyter veldig, har dårlige negler, fryser hele tida (jeg har på meg ulloverdel, kjæresten min sitter i t-skjorte) osv...

Hvis prøvene er bra, så fortsetter jeg å gå opp i dose til jeg er bedre...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Det skal bli spennende - post gjerne her når du får svarene.

Du kan få søvnproblemer av å være hypo, jeg har i hvert fall aldri sovet så dårlig i mitt liv som i den perioden jeg lå ekstra lavt nylig. Det var noen netter jeg kan sverge på at jeg våknet hundre ganger.

Jeg tror det varierer litt hvor følsom en er for den toppen med hormoner som kommer i blodet tre timer etter at medisinen er tatt.

Hvis du orker å vente en time på frokost om morgenen, så er det en undersøkelse som sier at det er aller best med tanke på opptak og jevne blodverdier. Altså faktisk bedre enn om kvelden. Men da må en altså være konsekvent med den timen. Og ikke noe kaffe før det heller.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Thea,

ser du skriver at du alltid er forkjøla. Den følelsen kjenner jeg godt. Jeg var konstant forkjølet med hoste før jeg fikk Levaxin. Det bedret seg noe da jeg fikk Levaxin, men den store bedringen kom ikke før jeg droppet hele Levaxinen og tok Erfa Thyroid. Jeg tok samtidig hydrocortison for binyrene (NB hyppige luftveisinfeksjoner er et standard symptom ved binyretretthet), så jeg vet ikke helt om bedringen skyldes Erfa eller hc, men antakelig en kombinasjon.

Jeg ble ikke veldig mye bedre av å forsøke å øke Levaxindosen så jeg er glad i dag for at jeg prøvde noe annet. Husk også at binyrer er veldig veldig viktig. Har du binyretretthet, vil enhver stoffskiftemedisin virke dårlig. Jeg trodde lenge at dette med binyrer som jeg så at andre skrev om, ikke gjaldt meg. Det hørtes så spesielt og "sært" ut å ha det. Men jeg hadde det, hvilket forsåvidt var lett å se når jeg så på listen over symptomene. Har man binyretretthet, så har man det, og da er det bare å begynne å sette seg inn i hvilke tiltak man kan gjøre for å bedre denne situasjonen (kosttilskudd, livsstilsendringer, evt hydrocortison), jo før, dess bedre. Stoffskiftet mitt er i dag bra regulert tror jeg, men ufordringen ligger i binyrene. Det står mye om binyretretthet her på forumet, og på engelsk heter det adrenal fatigue, om du vil google det. Er ikke sikkert du har det, men du bør få mistanke om du føler at stoffskiftemedisinen ikke virker.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Sv: Theas dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    ...så er det en undersøkelse som sier at det er aller best med tanke på opptak og jevne blodverdier. Altså faktisk bedre enn om kvelden. Men da må en altså være konsekvent med den timen. Og ikke noe kaffe før det heller.
    Hej Jerene Gider du poste linket til den undersøgelse du omtaler i din henvisning? Dette gælder sådan set alle omtaler/kommentarer her på forummet, hvor man vejleder i henhold til eksterne kilder.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Hei Thea,

ser du skriver at du alltid er forkjøla. Den følelsen kjenner jeg godt. Jeg var konstant forkjølet med hoste før jeg fikk Levaxin. Det bedret seg noe da jeg fikk Levaxin, men den store bedringen kom ikke før jeg droppet hele Levaxinen og tok Erfa Thyroid. Jeg tok samtidig hydrocortison for binyrene (NB hyppige luftveisinfeksjoner er et standard symptom ved binyretretthet), så jeg vet ikke helt om bedringen skyldes Erfa eller hc, men antakelig en kombinasjon.

Jeg ble ikke veldig mye bedre av å forsøke å øke Levaxindosen så jeg er glad i dag for at jeg prøvde noe annet. Husk også at binyrer er veldig veldig viktig. Har du binyretretthet, vil enhver stoffskiftemedisin virke dårlig. Jeg trodde lenge at dette med binyrer som jeg så at andre skrev om, ikke gjaldt meg. Det hørtes så spesielt og "sært" ut å ha det. Men jeg hadde det, hvilket forsåvidt var lett å se når jeg så på listen over symptomene. Har man binyretretthet, så har man det, og da er det bare å begynne å sette seg inn i hvilke tiltak man kan gjøre for å bedre denne situasjonen (kosttilskudd, livsstilsendringer, evt hydrocortison), jo før, dess bedre. Stoffskiftet mitt er i dag bra regulert tror jeg, men ufordringen ligger i binyrene. Det står mye om binyretretthet her på forumet, og på engelsk heter det adrenal fatigue, om du vil google det. Er ikke sikkert du har det, men du bør få mistanke om du føler at stoffskiftemedisinen ikke virker.
    Kan KUN tilslutte mig det BeritM skriver!! Jeg troede heller ikke det med binyrerne gjaldt mig, selvom det jo var tydeligt at se at jeg havde alle symptomerne. Så Thea, jo før du får styr på binyererne(hvis det er dem der er problemet) jo bedre Jeg fortryder kun at jeg ikke indså det noget før, for så var jeg måske ikke røget så langt ned

Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Driftssjefen Vis post
    Hej Jerene Gider du poste linket til den undersøgelse du omtaler i din henvisning? Dette gælder sådan set alle omtaler/kommentarer her på forummet, hvor man vejleder i henhold til eksterne kilder.
    Jeg er klar over at det jeg skrev går på tvers av hva vi sist ble enig om, så jeg skal ta med lenker til det jeg bygger på under.

Ellers merker jeg at det verker i hypohjernen ved lesning av "vejleder i henhold til eksterne kilder". Jeg må muligens få det inn med teskje. Gjelder det for alle omtaler og kommentarer? Gjelder det for alle oss her? Hvis jeg må annotere alt jeg sier som kan tenkes å være basert på noe jeg har lest et sted, da melder jeg meg ut herfra. Jeg har skrevet nok av den typen tekst andre steder, her gidder jeg bestemt ikke - det er noe av det verste jeg vet, og det tar bare for mye tid.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...on%20thyroxine

Bedre resultater når pasientene fikk beskjed om å ta medisinen om kvelden vs. morgenen.

http://www.thyroid.org/patients/ct/v...s_v26_3_4.html

Stikk motsatt resultat. Denne undersøkelsen var mest grundig. Min antakelse er at de instruerte pasientene bedre, slik at undersøkelsen var bedre til å måle det den faktisk skulle måle.

Hvis dere vil ha referansen for levotyroksin sammen med kaffe, så kan jeg sikkert finne den også. Det tar bare en del tid.

---

OK, så er jeg sur i dag, og overreagerer sikkert. Første dag uten snus. grump og grrr

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Her er en case-report som mistenker kaffe for å være opptakshemmende. Liten, men dog.
    http://www.hotthyroidology.com/edito...al_HT05_09.pdf

Kan jo hende seff. at kaffedrikkerne "ikke var så nøye" ellers heller, men det kan vi strengt tatt ikke spekulere i uten støtte for det.

At undersøkelser slett ikke måler det de sier de gjør er dessverre ikke uvanlig.

Om man leser PDF-en først og siden Wiki her (referanse nr 22) http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothy...m#cite_note-21 så skjønner man hvordan medisinske myter dannes...

Først har man en liten studie på hele 8 personer som ikke er double blind, bare observasjoner... og det aggregeres tiil at "kaffe hemmer opptaket med 30%" uten at påstanden har blitt kontrollert i en situasjon uten feilkilder...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Abstract om den første undersøkelsen er her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Citation

Der har de en kontrollgruppe. Men det er klart - dette ber jo om å bli gjort omigjen på en større gruppe. Skalvinåse ... om jeg finner det.

---

Det eneste jeg har funnet foreløpig er en artikkel om alle mulige årsaker til dårlig opptak o.l. :

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=...rttext&tlng=en

Side 3 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Maikas dagbok
    Av maika i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 09-03-12, 14:12
  2. Min dagbok
    Av Marina73 i forumet Dagboker
    Svar: 32
    Siste melding: 14-05-11, 10:39
  3. Vimselitens dagbok