Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard ~~des65 sin dagbok!~~

Fikk plutselig lyst til å lage min egen tråd om hvordan jeg har det, ble så inspirert av Kris sin loggbok ;)

Jeg er da enda i noen måneder til 39 år, jobbet siden sommeren 98 som sykepleier på en sykehusavdeling. Bor nord i landet.
    Jeg mener at jeg allerede i 87 da jeg fikk min datter begynte min karriere;) med lavt stoffskifte. De første tegnene var at jeg fikk problemer med tetthet i nesen, kunne plutselig tetne til og ble etterhvert ganske avhengig av nesespray. Etter fødselen gikk jeg ikke ned kiloene (24,5!) som normalt. Jeg var ellers ikke av de med mest energi heller, og sov ganske mye. Ikke ble det flere barn sammen på oss heller. I 88 tok jeg mine første stoffskifteprøver og det ble noen få til etterhvert. Jeg vet at jeg en gang hadde en TSH over 2,6 og i 98 hadde jeg en TSH på 4,2 og en FT4 på 14, uten at det ble reagert på. Selv med en masse symptomer. I dag med min kunnskap på området, så hadde jeg ikke godtatt dette.

Alt slo da ut i full blomst i mars i 2001 da jeg kom inn til legen med min første betennelse. Den hadde jeg fått i hofta mi. Nye blodprøver ble også tatt siden jeg følte meg ellers så slapp og sov mye. Da ble det endelig reagert med en TSH på 25. Så ble det oppstart med Levaxin som jeg sto på nå til i februar 05 200µg 6 dager i uka.
    Jeg var så endel sykemeldt framover og mistet da retten til sykepenger i mai 03. Klarte å få 50% rehabiliteringspenger fra da av, og klarte å komme meg tilbake i 50% jobb den våren. Ikke værst bare det! Fra mai 04 fikk jeg 50% midlertidig uførestønad i 3 år!! Da ble jeg glad!! Sliter innimellom med å klare de 50% jeg har i dag, og har endel fravær. Jeg jobber hele dager, men færre i uka, og aldri mere enn to dager på rad. Da får jeg liksom tid til å samle sammen litt energi igjen til neste arbeidsdag. Dette har fungert ganske bra.

Men jeg har da altså ikke blitt frisk... Jeg måtte bytte fastlege underveis da han lurte på om jeg var deprimert, jeg hadde jo fine blodverdier men følte meg jo ikke bra, og da måtte jo neste mulighet være depresjon!! Nei men no er det like før, sa jeg da! Tenk å komme med noe slikt! Humøret mitt er faktisk noe av det som jeg tror holder meg oppe når ting er som vanskeligst! Han sa også at jeg måtte ut å gå for det fikk jeg energi av! Men hva når man ikke klarer å gå de skrittene som skal til for å komme seg ut? Er batteriet flatt så er det faktisk det.

Etterhvert i februar 02 fant de ut at jeg har diabetes 2 også, syntes jeg hadde litt høye verdier på det, og følte at jeg hadde lette følinger innimellom. Har prøvd tabletter for det, men er uten no. De har også puttet på meg en diagnose til, metabolsk syndrom, selv om jeg kanskje er litt uenig i den. Føler at de finner på nye diagnoser i mangel av å klare å finne ut av stoffskiftet mitt. Men man skal jo kanskje ikke se bort fra at alle disse til sammen gjør at jeg ikke er så lett å behandle heller.....

Jeg har vært 2 ganger hos endokrinolog, uten at jeg ble klokere av den grunn. Ingen av de to mente stoffskiftet mitt var problemet mitt! Hallo?? Jeg hadde jo fine verdier! Det ble tatt mange nye prøver bl.a. om jeg hadde sjøgrens, leddgikt osv, alle prøvene var fine. Allergiprøver er tatt også på melk og gluten, siden magen min innimellom er så løs. Fine prøver der også.

Hvordan har jeg det så?
    Jo jeg plages med liten energi, alt er mer eller mindre et ork.
    Jeg sover mye, må ha rundt 9-10 timer med søvn.
    Jeg er overvektig, klarer ikke å ta av meg nesten uansett hva jeg gjør.
    Jeg eier ikke hukommelse.
    Jeg finner ikke de rette ordene, men stammer no frem noe tilslutt.
    Jeg har bomull i hodet innimellom.
    Jeg har mye vondt i kroppen, i ledd og muskler og rygg.
    Jeg har urolige ben om natten, og noen ganger armer.
    Jeg tåler ikke stress, blir stresset ved å bare tenke på ting jeg må gjøre.
    Jeg er blitt ganske usosial, har liten energi til sosiale ting.
    Jeg blir ikke gravid. Uregelmessig menstruasjon.
    Jeg har liten kjønnsdrift, det er jo et ork.
    Jeg takler dårlig masse lyder, opplever det som bråk.
    Jeg plages med Rhinitt, tett nese.
    Jeg snorker.
    Jeg har mye dårlig mage, løs avføring.
    Jeg fryser mye når jeg er undermedisinert.

Ja listen er laaaaang.... og det kan være jeg kommer på mere etterhvert ;) Dere vet no den hukommelsen ;)

Innlegget ble også langt, men håper allikevel noen orker å lese det. I allefall var det godt for meg å få litt ned på papiret om dette. Får bruke tråden min til å skrive av meg litt frustrasjoner og slikt etterhvert
    Sist endret av Admin; 14-08-10 kl 09:44 Begrunnelse: Signatur rette

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

OPPSTART MED ARMOUR 14.FEBRUAR 2005

Endelig får jeg Armour etter å ha lest at mange her på forumet har nytte av det. Ante ikke at det fantes før jeg leste om det her inne. Legen min har ingen betenkeligheter med å gi meg det. Jeg har bestemt meg for å starte forsiktig og øke forsiktig. Jeg stopper også samtidig opp med Levaxin.

Økelisten:

14.02.05 1/2 Grain (30mg)
    28.02.05 1 Grain (60mg)
    14.03.05 1 1/2 Grain (90mg)
    28.03.05 2 Grain (120mg)
    11.04.05 2 1/2 Grain (150mg)
    25.04.05 3 Grain (180mg)
    06.06.05 3 1/4 Grain (195mg)
    11.07.05 3 1/4 Grain + Levaxin 50µg 4dg/uke

Blodprøver:

september04: TSH 0,05 FT4 20
    januar05: TSH 0,8 FT4 16
    14.03.05: TSH 22 FT4 8 T3 3,7
    14.04.05: TSH 1,88 FT4 10 T3 5,8
    25.05.05: TSH 0,07 FT4 13 T3 6,2
    04.07.05: TSH 0,02 FT4 12 T3 6,0

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

TSH på4,2 samt masse symptomer men ikke noe ble gjort.....det er mange på internettet som beskriver lignende.
    Enda presterer legene å si at man ikke har symptomer med subkliniske hypothyreose.....at det ikke haster med behandling.
    Bare min første reaksjon på dette her.
    Derfor skal de i framtiden senke grensen til 2,5 i amerika (www.nacb.org samt kommentar fra den svenske endokrinologforeningen om det samme)

Da kunne man unngått mye sykemelding og uførhet.

nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Hei Nora!

Ja samme tanken har også jeg no. Tror at pga at jeg gikk så lenge ubehandlet, så kom jeg så langt ned som jeg gjorde. Prøver å veilede andre jeg kommer over som mistenker lavt stoffskifte, slik at de kanskje ikke trenger å få det slik som jeg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, pasienter diskuterer symptomer og sykdommer med andre mennesker lenge før de går til en lege med plagene sine.
    Jeg kan fremstille verdiene dine grafisk hvis du skriver referanseområdene på FT4 og FT3. Mye lettere å tolke dem da.
    nora

Og her er andre som faktisk grubler og strides om å behandle subklinisk hypo eller ikke, fra thyroidmanager:
    http://www.thyroidmanager.org/thyroid_news.htm
    " Based on our clinical experience, our panel believes that many patients with persistent serum TSH elevations of any degree will benefit from therapy, and that the physician’s judgment, in conjunction with patient input, should be paramount in this decision-making process.”
    "
    som betyr at alle som har litt økt TSH annet enn forbigående skal behandles.
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Forløpig har jeg dessverre ikke merket mye til Armouren. Jeg fryser ikke mere, heldigvis. Bomullen i hodet har også lettet litt. Uheldigvis for meg så fikk jeg knallinfluensa samme uken jeg startet opp med Armour, og den satt i i 3 uker. Tror nok det gjorde meg dårligere i stoffskiftet enn normalt midt i skiftingen. Den første uka fikk jeg en lett varmefølelse ganske rett etter inntak, men som ga seg etter en liten stund.

Ikke merker jeg noe særlig til overdosering heller, hvis jeg kjenner godt etter innimellom så kanskje hjertet banker litt hardere i ørsmå perioder, så jeg bør vel være litt mere forsiktig no. Dette har startet den siste uka.

Gått opp noen kilo har jeg også, men så har jeg jo vært mye mindre aktiv også. Har jo ikke klart så mye de siste to månedene. Så om det er Armouren eller av naturlige årsaker... ja si det.

Jeg er foreløpig sykemeldt ut mai, legen min sier også nå at dette tar nok litt tid. Skal på møte på jobb i morgen. De maser og maser, og vil nok at jeg skal forsøke meg andre plasser. De må jo skjønne at når hele kroppen streike, så nytter det ikke å bytte. Det er klart at det er tungt å være sykepleier, kanskje noe annet hadde vært bedre, men jeg synes det er tungt uansett hva. Avdelingslederen min har sagt ett par ganger at det virket som saksbehandleren min på trygdekontoret mente at egentlig har jeg diagnoser nok til å bli helt trygdet....hmmm... tror hun vil bli kvitt meg....

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Ja, pasienter diskuterer symptomer og sykdommer med andre mennesker lenge før de går til en lege med plagene sine.
    Jeg kan fremstille verdiene dine grafisk hvis du skriver referanseområdene på FT4 og FT3. Mye lettere å tolke dem da.
    nora
    Det hadde jo vært flott!
    TSH 0,2-4,3 (synes den var rimelig høy!)
    FT4 9-22
    T3 2,8-7,1

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

14.3.
    Results Range Low Range High Percent
    T4 = 8 9 22 -7,69 %
    T3 = 3,7 2,8 7,1 20,93 %

Free T4 x-|----|----|----|----| 8[9-22]
    Free T3 --|---x|----|----|----| 3,7[2,8-7,1]

14. 4.
    T4 = 10 9 22 7,69 %
    T3 = 5,8 2,8 7,1 69,77 %

Free T4 |x---|----|----|----| 10[9-22]
    Free T3 |----|----|---x|----| 5,8[2,8-7,1]

du må vel opp litt i dose siden de fleste må ha Ft3 høyt med Armour. Noen må ha tilskudd av T4, noen ikke.
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Tusen takk, Nora! Ja nå så jeg jo hvordan jeg ligger ann. Skal i morgen å ta nye blodprøver, skal da også ta ferritin og B12 for å se hvordan de er siden jeg ikke er i så mye bedre form.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis du klarer å komme til labben uten stress, kan det være interessant å få testet S-cortisol. Den må tas uten noe stress og uten at du har spist, og tidlig om morgenen, sånn kl 8-noe passer bra. Og sit og ro deg ned en god tid først.
    Min viste lavt cortisol en gang jeg satt i 40 minutter stille. (om morgenen)

nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Lurer på hva som er feil med meg... har vært i så dårlig form de siste dagene. Det begynte natt til lørdag i forrige uke, jeg hadde to netter med en surkling og hyling i halsen, nesten en astmatisk lyd, men har jo ikke astma jeg. Så på mandag ble jeg litt sår og rar i halsen av dette. Etterhvert har jeg blitt kvalm i perioder, føler meg uvel i hele kroppen, magen er vond, akkurat som om noe ligger nederst i magen min (er ikke gravid ;)) Fikk frostanfall i går, og temperaturen ligger på rundt 37,5 grader, når jeg måler meg under armen og legger til 0,5. Bruker jo ikke å ha så høy tp heller veldig lav. I går hadde jeg puls på 98, har ikke målt flere ganger. Jeg blir utslått av det meste, klarer nesten ikke noe nå. Febernedsettende hjelper heller ikke bestandig.

Jeg har jo økt Armour hver 14 dag, sist var mandag for litt over 2 uker siden, og tar no 3 Grain. Har i forrige uke så vidt merket noen ganger med bittelitt hjertebank, men ikke så mye at jeg har reagert for jeg hadde det mye mere med Levaxin. Derfor økte jeg ikke mere denne uken heller. Kan jeg på en eller annen måte ha bivirkninger på Armouren nå? Trenger å høre hvordan dere har hatt det når dere måtte gå ned i dose. Har ikke mere hjertebank nå, så alt føles helt rart, men frisk er jeg ikke, og jeg føler ikke at jeg har influensa heller. Føler meg litt som om da jeg reagerte på Voltaren, men det har jeg jo ikke tatt. Hjelp!!

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn