Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
Neste spørsmål er om medisiner. Jeg har aldri klart å komme fram til riktig dose på levaxin, siden legene har blitt redde hver gang TSH har blitt lav og bedt meg gå ned igjen. Burde jeg fortsette å prøve levaxin til jeg kommer fram til en dose som er bra for meg, eller er ERFA en "mirakelkur" jeg burde prøve med en gang?
Erfa er som veldig mange andre ting en mirakelkur for de som det virker på.

Det er nå en gang sånn at "one size fits all" er en gedigen løgn. Den påstanden gjelder for levaxin og jeg vil også påstå at det gjelder for Erfa. Når det er sagt er vel min personlige erfaring at jeg har det bedre på Erfa enn da jeg hadde det "bra" på levaxin. Og jeg var en av dem som levaxin virket bra på, og jeg forventet ikke det store ved byttet.

Om man får det bra på Erfa avhenger av mange ting. Jeg tror at siden den virker bedre for de aller fleste - så stiller den også sterkere krav til resten av kroppen - at støttesystemene fungerer. Derav alle binyreproblemer ...

Om du har TSH-fiksert lege så vil den kampen bli verre på Erfa fordi på Erfa vil TSH falle ytterligere (siden den inneholder t3 som presser TSH godt ned) når du har det bra.

Jeg vil si at om du har tid og råd og har lyst til å forsøke Erfa (og jeg tror som sagt den er bedre enn levaxin for de aller fleste) så vil jeg anbefale deg å gjøre det i sammarbeid med en lege på Heggeli Helhetsmedisin. Det finnes en mann der som er flink med både stoffskifte, behandling med Erfa og alle sammenhengene rundt det der. Inklusive mage/tarm og vitaminer/mineraler som støttesystem for et velbehandlet stoffskifte.

Og... om du VIRKELIG vil forsøke Erfa - så ikke vent for lenge. Det er bedre å begynne veien før man er for langt nedkjørt. For selv om Erfa virker for de aller fleste er det et "#€&#/#€&s styr" å få kommet seg i balanse på den også.