Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
To uker er litt for kort tid til å si om det blir bedre. Det tar i hvert fall tre uker før T4 kommer seg opp på stabilt nivå. Hvis du ikke merket noen hypersymptomer på 112µg kan det være at både 75 og 100 er for lite uansett - og at du derfor ikke merker noen særlig forskjell. Vet du hvordan T3 og T4 lå når TSH var på 0,11? Det er litt mer interessant. Det er i hvert fall ikke mening i å se på TSH isolert.

Sist spiste jeg stekt broccoli med flere hele hvitløksfedd, masse olivenolje, rosmarin, salt og pepper.
Ååå, det hørtes godt ut! Kjæresten er mer skeptisk, men det må jeg prøve å lage en gang!

Jeg vet ikke om jeg var hyper da jeg hadde TSH på 0,11, for det var i min gale studietid da jeg egentlig var utbrent, drakk 2-3 red bull om dagen, sov for lite og ALDRI slappa av, så det var ikke så rart at jeg følte meg litt rastløs og skjelven da. Jeg har lyst til å prøve igjen, nå som jeg har det bedre med meg selv!

Verdiene var de jeg posta på en annen tråd:

T4: 15 (9 - 22)
T3: 4.2 (2,3 - 5,7)
TSH: 0.11 (0,20 - 4)

Og det er jo egentlig ikke veldig høyt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Hei Thea!

Nyere forskningsrapporter tyder på at stoffskiftepasienter som går på medisiner, kan ha en TSH helt ned til 0.04 uten at det gir negative effekter i form av for eksempel osteoporose eller hjertesykdom.

Link her: http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm

Du kan evt ta en utskrift og gi til legen din, hvis h*n mener det er et problem med TSH under referanseverdien?
Hei! Ja, den artikkelen så jeg, det var gode nyheter! Endelig noe å gi til legen. Tror jeg skal gjøre som du sier, evnt. skrive sitat fra undersøkelsen i et brev jeg vil gi legen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Men jeg mærker mit immunforsvar rejse børster ind imellem over for noget, jeg har spist, og det kan være voldsomt. Men der er det så, jeg mistænker visse sammenfald mellem de goitrogene fødevarer og så det, mit immunforsvar går amok over. Jordbær, for eksempel.

Jeg har godt nok ellers altid haft det fint med rå jordbær, men de sidste, jeg spiste i sæsonen 2010 gav mig en grim overraskelse. Blev brændende varm i hovedet - lidt 'i striber' som om, det fulgte bestemte baner, måske nerver - og fik en stram fornemmelse rundt om hovedet og halsen. Mistænkte omgående immunforsvaret og skyndte mig at tage en Mildin, og så blev det ret hurtigt bedre. Men en meget voldsom og skræmmende oplevelse, må jeg sige.

Derudover: Tak for opklaring om det med knoglerne!

Nielsigne
Hmm, veldig interessant å høre! Jeg har egentlig aldri hatt noen allergier og sånt, men ca to år før jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte (tok aldri noen blodprøver før det, så det kan godt være at jeg har hatt det lenger) ble jeg plutselig allergisk mot bjørkepollen, og andre allergier fulgte tett. Høy, støv, pærer, epler, kirsebær, gulrøtter, blomkål, soya... Jeg begynner nesten å lure på om kroppen min "siler ut" det den vet jeg ikke bør spise, og gir meg reaksjoner deretter.

Jeg leste mer av den Hypothyroidism Type 2-boka i går, og fikk noen overraskelser. Først står det om en som alltid ble forkjøla, og døtrene hans også. De fikk langvarige forkjølelser og infeksjoner støtt og stadig og var hos øre/nese/hals-spesialist hele tida. De fikk diagnosen hypotyreose.

Jeg blir forkjøla hele tida, det varer alltid kjempelenge, og jeg har problemer med mellomørene og øretrompetene... Jeg blir alltid kjempetett i nesa og det varer og varer. Før har jeg alltid tenkt "jaja, jeg har dårlig immunforsvar, jeg blir sjuk hele tida, sånn er det bare..." Men kanskje det er en grunn til det?

Boka sier "Susceptibility to infection is one of the hallmarks of hypothyroidism". Senere står det "In those who suffer hypothyroidism, additional thyroid hormones fortify the immune system and greatly aid our body's ability to withstand stress". Så da virker det som det er normalt å ha dårlig immunforsvar, og at man ikke blir så lett sjuk på riktig dose stoffskiftemedisin?

Så står det at stoffskifteproblemer ofte går i arv. Min mor har struma. Betyr det at hun egentlig hadde/har lavt stoffskifte selv?

Det virker ikke som jeg har riktig dose, siden man skal tenke på kliniske symptomer, og jeg ikke har merka særlig bedring. Et sitat fra boka:

"Problems such as frequent infections, fatigue, anxiety, constipation, skin problems, feeling cold, depression, loss of concentration, menstrual irregularities, obesity, weakness, hypoglycemia, chronic pain, headaches, premature or delayed puberty and menopause, and hyperactivity (ADHD) are only a sampling of possible symptoms."

De med fet skrift er ting jeg har. Men man blir vel ikke akkurat helt frisk av alle symptomene uansett hvor bra man er medisinert?