Viser søkeresultater 41 til 50 av 81
Tråd: Kanskje har jeg ME?
-
25-01-11, 11:10 #41
Sv: Kanskje har jeg ME?
Jeg vil bare tilføye at jeg synes det er veldig positivt at det faktisk finnes leger som er villige til å hjelpe mennesker som faktisk er syke av ME. Jeg vet mange må kjempe om å få riktig diagnose der også.
Bare så synd at jeg opplevde at denne legen hadde sterkt tunnelsyn...
-
25-01-11, 11:18 #42
Man får på slike målere som ved vanlig EKG, og så sykler man litt og så ser man hvordan kroppen reagerer og hvor fort man blir sliten.
Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke hadde stoffskifte problemer.
Skal sies at jeg tidligere har lurt på ME selv, så det er ikke det at alt er så usannsynlig. Jeg ville bare hatt en mer omfattende undersøkelse, gått igjennom flere ting av sykdomsforløpet osv. Bare for å vite at konklusjonen er riktig.
Er også 100% enig i at det er flott det finnes leger som tar pasienter med ME seriøst. Det er forferdelig å ha en kropp som ikke fungerer og ingen som hører på en!
Jeg har vært der også og blitt stemplet som bortimot hypokonder. Jeg vil mye helder bli plassert i kategorien ME enn hypokonder! Men for egen del hadde jeg øsnket at alt annet rundt stoffskifte ble sjekket ut før en slik diagnose settes.
-
25-01-11, 12:16 #43
-
25-01-11, 19:48 #44
Jeg kan ikke så mye om dette da. Men av egen erfaring kan jeg si at det er stor forskjell på utrente muskler og de musklene jeg har i forbindelse med at jeg ble syk.
Jeg måtte slutte å gå tur for et par år siden, for det var akkurat som musklene ikke virket. Sånn er det fortsatt. I perioder er jeg helt ødelagt av å gå opp en trapp. Jeg vil gjerne trene, men det går ikke. Så det er helt annerledes enn å bare være utrent.
-
26-01-11, 09:45 #45
Jeg har sett på noen klipp fra nrk-programmet puls angående ME. Den ene, som var med i ME-dokumentaren "gjør meg frisk"(som ligger is sin helhet på nett-tv for den som vil kikke.
) fikk inn en lege fra Belgia som fant ut at hun hadde en betennelse i lungene, noe som var mulig å behandle!
En annen hadde borreliainfeksjon(flåttbitt), fikk ME-diagnose, men etter å ha kjempet lenge for at det var borrelia det var tok hun på eget insiativ utvidet testing for dette; Disse testene plukket opp borreliainfeksjon!
Blir egentlig ganske provosert. Tenk at mange går rundt med sykdommer som kan behandles, så blir de satt i båsen ME fordi legene ikke gidder å ta flere prøver. :(
Ja jeg får prøve i morgen å få noen tester, jeg vet jo egentlig ikke hva spesialisten utelukket med prøvene sine. Som sagt, de eneste typer tester jeg har tatt er sykkeltest og blodprøver. Noe i meg sier at ikke alt kan plukket opp med disse? Slik som f.eks binyreproblemer som har ganske like symptomer?
Og tips til lege fikk jeg på et norsk ME-forum.
Jeg hører leger nermest har bestemt seg for sin diagnose før pasienten setter seg i stolen. Som sagt ovenfor ville jeg gjerne tatt flere tester, og fått innsyn i hva som er blitt utelukket. Kanskje fastlegen min vet dette. Jeg vet ikke hvordan kommunikasjon mellom fastlege og spesialist fungerer.
Det han gjorde på legekontoret var å spørre meg om symptomer og om det var noen sykdmmer i familien.
Jeg skrev om min opplevelse med ekg-test på me-forumet. les her.
-
26-01-11, 11:59 #46
Så den dokumentaren tidligere jeg også. Veldig bra!
Høres ut som om du og jeg er ganske enige. Vi synes begge at det flere ting burde vært sjekket ut før en ME diagnose settes.
-
28-01-11, 21:03 #47
Jeg sa noe av det jeg har skrevet her til legen min i går, om at folk som har fått diagnosen mesenere har funnet ut at det er en annen sykdom som kan behandles. Vet ikke om det gikk helt inn, men...
Hun sa at binyrebarksvikt testes med blodprøve. Når jeg nevnte spyttprøve sa hun at da måtte jeg snakke med lillestrømklinikken...på eget insiativ da vel? Er det noen av dere som vet noe om dette?
Hun sa at siden jeg har vært syk i over måneder og ikke finner noe uvanlig i blodprøvene så er det vanlig a sette me-diagnose.
-
28-01-11, 22:20 #48
Hei Hilde!
Lillestrømklinikken er en privatklinikk, som har spesialisert seg på ME og andre kroniske sykdommer. De er flinke, men dessverre dyre. Du kan ringe dem og bestille time direkte, uten at noen må henvise deg dit. Første konsultasjon på 30 minutter, med en haug med blodprøver, kostet meg til sammen 1.490,- ...
Jeg tror egentlig ikke det er noe i veien for at fastlegen din kan rekvirere spyttkortisoltest for deg, noe helt annet er om h*n vil. Tidsskrift for den norske lægeforening har skrevet om spyttkortisoltest for å påvise feil i binyrefunksjon her:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1502899.
Du kan evt. ta en utskrift og ta med til legen din, for at h*n skal se at dette er "akseptert" medisin? Får du medhold i det, er du jo spart for utgifter til den dyre privatklinikken, hvis det ikke er andre grunner til at du vil ha time der.
-
29-01-11, 07:45 #49
-
26-03-11, 17:01 #50
Jeg skal til legen på mandag igjen(spesialisten altså), jeg kan jo kanskje nevne det. Veldig leit å gå med noe som kan behandles men ikke oppdages pga det ikke blir diagnostisert.
Lignende tråder
-
Kanskje vitamin D kan kurere sykdommer?
Av Sonja Midtlien i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 15-07-10, 06:51 -
Må kanskje opereres - men hva med etterpå?
Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 9Siste melding: 06-05-10, 22:25 -
Funnet kul - kanskje opereres!
Av Gulsol i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 16-04-09, 12:41 -
Kanskje bokplaner om overvekt
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 17Siste melding: 05-05-06, 17:41
Svar med sitat
Veldig ille å gå rundt med en ME diagnose som er feil, der symptomene kanskje skyldes en annen sykdom det går ann å behandle. Man har kun ett liv så vidt jeg vet (*provosert over evt. ivrige ME diagnostisører*). Men har man ME så har man ME, og man må få lov til å ha det.

Bokmerker