Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Når ta liotyronin
-
27-12-10, 21:06 #1
Når ta liotyronin
Hvordan bør jeg ta liotyronin?
Leste en plass at det var best å ta den på formiddagen.
Jeg bruker 20 mg litotyronin.
HVorfor skal ikke den taes sammen med kalsium?
-
27-12-10, 22:22 #2
Sv: Når ta liotyronin
Det er flere ting du skal passe på, hold deg fast, her kommer det Felleskatalogen sier om saken (http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/):
Interaksjoner: Nedsetter virkningen av digitalis. Kan gi økt effekt av perorale antikoagulantia. Kan redusere effekten av legemidler som senker blodsukkernivået. Aluminiumholdige legemidler kan redusere effekten av levotyroksin og legemidlene bør tas med minst 2 timers mellomrom. Ved samtidig inntak av kalsium reduserer kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern danner uløslige komplekser in vitro, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Salisylater, dikumarol, furosemid i høye doser (250 mg), klofibrat, fenytoin og andre substanser kan fortrenge levotyroksinnatrium fra plasmaproteinene. Dette resulterer i en forhøyet T4-fraksjon. Polystyrensulfonat kan redusere absorpsjonen av tyroksin, og de bør derfor gis med 4 timers intervall. Kolestyramin og kolestipol hemmer absorbsjon av levotyroksinnatrium og legemidlene bør gis med 4-5 timers mellomrom.
Du får dårligere opptak av medisinen hvis du tar kalsiumtilskudd. Melk og andre næringsmidler som inneholder kalk (kalsium) er ikke noe problem, så vidt jeg vet.
Det vanlige er å dele opp dosen og ta den utover dagen, men det vet jeg ikke så mye om - noen andre kan sikkert svare - eller du kan søke her på forum.
-
27-12-10, 22:40 #3
Hm...
Nå tenker hode mitt så det knaker her...
Jeg har forstått det slik at kalsiumet ikke blir tatt opp, ikke at det er liotyronin som ikke blir tatt opp..
Du husker kanskje det andre innlegget mitt?..
Fra juli-oktober tok jeg 1/2 tablett morgen og kveld, kalsium til lunsj og middag.
I oktober tok jeg hele lio 20 mg til frokost og kalsium fordelt utover de 3 andre måltidene.
Men 22 november (når jeg begynte å blir dårligere og lever enzymene mine begynte å øke) begynte jeg å ta den på kvelden sammen med kalsium.
Fordi jeg trodde at kalsiumet ikke ble tatt opp, og jeg vil ikke at kalsiumen skal bli tatt opp fordi jeg tar kalsium fordi det skal binde seg til oksalatene jeg spiser/kroppen lager.
Dette ble innviklet.. Kanskje den har noe å si hvorfor jeg har vert så i varierende form den siste mnd.
Jeg bør vel ta begynne å ta halve på morgenen eller mellom frokost/lusn og 1/2 rett før jeg legger meg? (ca 2-3 timer etter kvelds).
-
27-12-10, 22:48 #4
Jeg ser du får problemer med å dele i mer enn to porsjoner. Men før sengetid bør du ikke ta det, for det er om dagen du trenger høyt hormonnivå og aktivitet, og ikke når du skal sove. Det er som å drikke to kopper kaffe før sengetid. Hva med mellom lunsj og middag?
PS: Det begynner å ane meg hvorfor du kanskje ikke føler den helt store effekten av medisinen. Dosen er ikke spesielt høy, og det du tar om kvelden har du lite glede av om dagen.
Og du burde virkelig ta T4, kroppen trenger det også - ikke bare til å lage T3 av.
-
28-12-10, 00:48 #5
Mitt spørsmål er hvorfor du tar T3? Og jeg klarere heller ikke få tak i hvorfor du trenger så mye kalsium. Selv tok jeg lio fordelt på 3 doser. 10mcg kl 07, 5mcg kl 12 og 5mcg kl 16. Skulle jeg tatt kalsium og jern oppi dette ville jeg ta dette om kvelden, fordi T3 er et våkent hormon som sagt tidligere her. Lio forsvinner ut av blodet etter 6 timer. Men du må jo ha fått vite av legen din hvordan du skal ta T3?
-
28-12-10, 06:50 #6
Jeg trenger kalsiumet for at kroppen ikke skal ta opp oksalaten jeg får i meg fra maten og det kroppen min lager selv.
Det er en veldig dyktid lege jeg går til men jeg forstår ikke alltid alt han sier. Og så kalrer jeg ikke å forstå når han prøver å forklare
Har endo time rett over nyttår men regner ikke med at den timen blir noe bra siden endo lege mener ejg er "normal" og ikke hypo, så jeg får be om ny time med lege2 igjen.
-
28-12-10, 08:28 #7
Jeg vet ikke hvilken type kalktabletter du tar, men kalsiumkarbonat blir tatt opp bedre sammen med syre, for eksempel fra appelsin. Så kanskje du kan ta de tablettene om kvelden med et glass juice? Da blir det lettere å ta levaxin eller liotyronin på dagtid.
Hvis du mangler kalsium så er det aller beste melk og melkeprodukter. Det virker også godt mot oksalatet (fant jeg akkurat ut på internett). Men det kan du kanskje ikke pga tarmene dine?
Har du problemer med å få nok kalsium fra tablettene? Da kan det være at du har for lite syre i magesekken. Lite syre i magesekken tyder på atrofisk gastritt (magekatarr). Det er vanlig ved lavt stoffskifte. Du har vel fått sjekket om du har nok B12, for da er det også et problem å få nok av det.
PS: Og dette er viktig -
Jeg har ikke noe peiling på oksalat, men jeg har lest litt rundt på internett nå, og det ser ut som det er et problem ved nyrestein og forskjellige tarmplager (short bowel syndrome, leaky gut, etc.). Når det gjelder nyrestein var det en undersøkelse som omfattet 90 000 personer, og som viste at de som fikk inn mye kalk gjennom maten (melkeprodukter) hadde mindre nyrestein enn de andre.
Den dårlige nyheten er at kalsiumtabletter IKKE hjalp på nyrestein. Det vil si at oksalatet ikke ble noe særlig redusert av tablettene, eller at tablettene ikke hjalp i det hele tatt.
For å være helt ærlig så tviler jeg på om lege2 er så bra for deg. Behandlingen med bare T3 uten T4 er både merkelig og risikabel. Jeg tror du trenger å komme til en lege som tar stoffskiftet ditt alvorlig. Prøv å se her: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=173
Jeg har hørt at Dag Schjøtt på Heggeli Helhetsmedisin skal være bra hvis du har tarmproblemer, men jeg har ikke noe erfaring selv.Sist endret av Jerene; 28-12-10 kl 08:53 Begrunnelse: PS
-
28-12-10, 09:29 #8
Har ikke nyrestein men derimot dysbiose/lekk tarm og er blitt bedre etter jeg begynte på lav oksalat diett..
Tror ikke jeg har problemer med opptaket av kalsium da nivået i blodet er normalt (men det sier jo bare hvor mye som er i blodet ikke som kroppen bruker..).
Jeg har hatt lavt homocystein nivå i blodet men høyt i urin. Men har andre "indikatorer" som viser at jeg trenger mer B12, men så lenge det er ok i blodet mener fastlege at jeg ikke trenger det. Jeg tar alikevel en god dose b12 i tablett form og vurdere å starte med MB12 sprøyter. Blir mye brukt i forhold til autisme og jeg har jo asperger syndrom.
I tillegg til kalsium tar jeg biotin, magnesium, alle b vitaminene i mye høyere dose enn norsk helsekost.
Lege2 er veldig veldig flink så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg bare har fått T3 medisin av han. Ernæringsfysiologen som jobber sammen med han mente jeg burde få T4 også, så jeg får diskutere det på nyåret.
Jeg tåler ikke melkeprodukter, vist du søker på SCD diett så er det en liste der over hva jeg på sikt kan spise og ikke spise. www.scdandme.com er siden min.
-
28-12-10, 12:56 #9
Lignende tråder
-
Liotyronin - dosering
Av gitteh i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 05-11-08, 09:39 -
Av og på med Levaxin/Liotyronin
Av Dame54 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 8Siste melding: 08-09-08, 15:29 -
liotyronin
Av Siri -67 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 5Siste melding: 24-10-07, 15:00 -
Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 2Siste melding: 17-07-07, 21:22 -
Blitt mye bedre med Liotyronin!
Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 11-06-07, 22:42
Svar med sitat

Bokmerker