Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Liotyronin - dosering

`Hej
    Efter store anstrengelser har jeg fået lov af min endokrinolog til at starte i tillægsbehandling med Liotyronin som et forsøg. Er der nogen der har nogle gode råd til dosering? Jeg har læst at man skal starte med lille dosis og starte langsomt op - men er i tvivl om, om det er bedst at sænke Eltroxin-(Levaxin) dosen? Jeg er angst for bivirkninger og har læst at Lio. ofte forårsager hjertebanken og overdoseringssymptomer.
    Er der nogle gode råd? Jeg får 125 mikrogram Eltroxin nu.
    Jeg er meget taknemmelig for gode råd og meget interesseret i at høre om gode /evt. dårlige erfaringer...
    God weekend!
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard Re: Liotyronin - dosering

Akuratt dette lurer jeg også på. Sitter i spenning å venter på svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det jeg har lest meg til, og også erfart av eget forsøk, er at man ikke skal endre Levaxindosen - iallfall ikke i første omgang.
    Det kan bli nødvendig å justere T4 dosen enten opp eller ned, men det viser seg senere.

Startdose som anbefales er 5µg T3 intatt engang mitt på dagen eller tidlig på eftermiddagen.
    Hvis man senere syns man trenger mer, anbefaler man heller en ny 5µg dose på et senere tidspunkt frem for å doble den ene dose.
    Ã…rsaken er at T3 kun er aktiv i noen få timer.
    Men aktiviteten setter jo noe igang, og det merker man jo hvis man er av dem som har nytte av det.

T3 tas altid opp 100%. Det er derfor en fordel å ta den til et måltid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej n'finn

Det lyder som et godt råd - og jeg er glad for det du siger med at starte rigtigt langsomt op.

Helt utroligt - på nettet fandt jeg et forum for bodybuildere - og her stod at man skulle tage op til 100 mg - simpelthen for at øge forbrændingen. Utroligt at nogle tør spille russisk roulette med deres liv - vi andre er bange for 20 mg dagligt!

Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det er vanvittigt !
    T3 brukes i poseringsidrett til å fjerne fettet i underhuden før konkuranser, så muskler og sener blir mer definerte.
    Kalles også "deffere".

Hva med " En sund sjel i et sundt legeme" ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Bodybuildere som gjør dette = Idioter.

De har det så bra med helsen sin at de tør å gamble... *riste på hodet*

En dag sitter de der med hypertyreose og angrer...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Hej Gitte,

Jeg ville give N'Finn ret i at starte langsomt med 5 mikrogram lio og blive på din dosis med eltroxin. Det var i hvert fald, hvad jeg ønsker, at jeg havde gjort. Da jeg var på 125 mikrogram eltroxin og fik lio, da gik jeg 50 ned i eltroxin for at få 20 mikrogram lio oveni. Det gik ikke godt, og jeg var ude i overdosissymptomer efter 5 dage. Da det var under strejken regulerede jeg selv doserne. For at gøre en lang historie kort er jeg nu endt på 125 mikrogram eltroxin 3 gange om ugen og 100 mikrogram 4 gange om ugen samt 10 mikrogram lio, og det fungerer for mig. Jeg har fået mere energi, humoren er vendt tilbage og det som jeg allermest håbede nemlig ingen brainfog, men hukommelse, koncentration, formulerings- og tænkeevne er tilbage igen. Jeg kan lære og huske igen, så jeg er glad.

Held og lykke med Liotyronin, jeg håber, at det vil hjælpe dig ligeså godt som det har hjulpet mig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej Ninus

Sikke dog en dejlig succeshistorie - hvor er det godt at du har fået det bedre. Lå du lavt i T3 før og har du set på blodprøverne hvordan du ligger nu? Ja blodprøverne kan jo ikke forklare hvordan man har det - men det er alligevel interessant at se Lio's konsekvens på stofskiftetallene synes jeg.
    Tak for dit svar - det gør mig rigtig positiv! Måske jeg bare skal blive på 125 mg Eltroxin så - men frygter selvfølgelig overdosering. Påtænker at starte med 5 mg dagligt og mærke efter hvordan det går....Jeg har fået lov at starte som et behandlingsforsøg så jeg ved ikke om jeg også selv kommer til at kunne styre dosisreguleringen ligesom dig. Godt du nu har fundet dit "leje"....
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Hej Gitte,

Jeg ved ikke, om jeg kan stole på tallene i forhold til velbefindende. Nu har jeg ikke fået foretaget en blodprøve fornylig, men både mine T4 og T3 tal er faldet i de foregående prøver, selvom jeg har fået det bedre, så jeg er lidt forvirret omkring tal nu. Det kan være at kroppen lige skal vende sig til en kombinationsbehandling. Mine overdoseringssymptomer dengang var smerter i hænder og fødder, voldsom hovedpine og en rastløshed, så jeg ikke kunne sidde stille, men vandrede op og ned af gulvet. Jeg følte, at jeg kunne rive mig selv i småstykker, men det var hurtigt overstået, for jeg satte dosen ned med det samme. Jeg synes, at det svære er, at overdoserings- og underdoseringssymptomer ligner hinanden. Min næste blodprøve er først i december.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej Ninus
    Jeg kan sagtens følge dig! Jeg synes også det er svært at finde ud af om man er over- eller underdoseret - træthed, hjertebanken, hovedpine osv. følger jo med hver gang! - og ofte har jeg også oplevet at have det fint - hvor blodprøverne så viser at jeg burde have det dårligt og omvendt.
    Det er rigtigt svært!
    Symptomerne KAN jo også have anden årsag - jeg er sygemeldt med stress i øjeblikket og det er jo også tydelige stresssymptomer, ja det gør det jo ikke lettere!
    Tak for dit svar - jeg starter medicinen idag - skal snart til lægen og hente recepten. Det positive ved Lio. er vel at det hurtigt optages i kroppen og HVIS man så kan mærke overdosering, så skal dosis så bare være lidt mindre næste gang. MEN påtænker at starte forsigtigt med 5 mg - bl.a. belært af dine erfaringer... TAK
    Mvh. Gitte

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn