Sitat Opprinnelig skrevet av camomilla Vis post
Hvorfor fikk du avslag på rehabiliteringspenger?
Jeg fikk avslag fordi jeg "ikke er i aktiv overvektsbehandling". De bruker det imot meg at jeg sier nei til slankeoperasjon og at jeg heller ikke kan bruke såkalte slankepiller pga bivirkningene. 14 år med daglig diare- og mageplager har gjort meg psykisk "immun" mot å ta medisiner med slike bivirkninger, jeg nekter å leve med slikt. Å reise til behandlingsklinikker har jeg ikke råd til, med en bruttoinntekt på under grunnbeløpet i folketrygden har jeg mer enn nok med å holde hodet over vannet økonomisk i det daglige, selv om jeg jobber så mye som helsa tillater. At jeg også har både hypothyreose, urinsyregikt, insulinresistens og ødemproblemer som krever bruk av kompresjonsstrømper, spiller ingen rolle for NAV - det ser de helt bort i fra. De bruker det at jeg er overvektig imot meg.

Søkte også om grunnstønad pga store utgifter til kompresjonsstrømper (de koster nesten 600,- pr par), men fikk avslag fordi utgiftene ikke var store nok... At jeg ikke har inntekt til å dekke det, spilte ingen rolle for NAV. Jeg har nå funnet en løsning, jeg kjøper strømper fra USA, de koster bare 175,- pr par der. Har en bekjent der borte som enten tar med strømpene hver gang hun er i Norge, eller sender dem til meg.

Så selv om jeg var godt i gang med eget opplegg med vanntrim fire timer i uka og ellers gåturer, og spesialmat (lavkarbo) levert fra spisdegslank.no, så holdt det altså ikke for NAV. Noe av grunnen til at jeg ikke kunne fortsette med det matopplegget der, var at det ble altfor dyrt for meg og det forsøkte jeg å forklare dem i klagen. En utgift på over 600,- i måneden kun til brød, (pålegg, middager og drikke kom i tillegg) var for mye for meg.

Jeg sendte klage på avslaget for over et år siden nå, og har siden ikke hørt et pip fra NAV. Har i disse dager skrevet et brev til dem med spørsmål om når jeg får svar på klagen, så får vi se.