Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard Nytt liv med Levaxin?

Jeg har brukt Levaxin i to uker. Det var en lettelse å få diagnosen - mange brikker falt på plass. Er spent på virkningen av medisineringen. Hvor lang tid tar det? Kommer jeg til å gå ned i vekt? Kommer jeg til å fungere normalt igjen etter en tid? Det er utrolig mange spørsmål jeg har.

Gitte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Dessverre er det komplekse spørsmål du spør. For de fleste går det bra å gå på levaxin og de får god virkning.

Hvor lang tid det tar er individuelt. Vekt kan det gå begge veier med. Det meste med denne sykdommen er individuelt. Så det kan gå fort og du blir i kjempe form eller det kan gå sent og "in the end" komme i kjempe form. Men, det er også dem som ikke blir bra. Alt er en vent og se

Lykke til uansett
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De pleide å si på alt.support.thyroid forumet at ofte merker man en tydelig forbedring etter 6 mnd på riktig dose.
    Og det fortsetter, for thyroxinet har med rna-syntesen å gjøre i cellene og det skal alge diverse substanser og kjemikalier (har med celleoppbygingen å gjøre og det tar tid)

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard

Er for tiden sykemeldt fra jobben - fungerer rett og slett ikke. Mine prøver er S-TSH: 2.0, S-Fritt_t4:7.6 (9.0-22.0) T3:3.8, TPO :<35
    Skjønner at dette kan ta tid og håper jeg snart er tilbake i jobb.

Gitte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Prøv å ikke bli frustrert og vær snill med deg og kroppen din i den perioden du i så fall er ute av jobb. Dårligsamvittighet hjelper deg ikke og ikke stress heller. Lettere sagt enn gjort, men om du klarer det så føles ikke ventetiden så lang og tung.

Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard

Takk for de ordene der!
    Blir litt forvirra av ulike nivåer. Leser at mange har veldig høy TSH. Men mine verdier er vel bare lav t4. Dette er ikke så lett å finne ut av skjønner jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

En bok som kanskje kan gi den noen svar er Thyreoideasykdommer av Trine Bjøro og Sylvi Aanderud. Litt teknisk, men lærte meg masse

Se om biblioteket har den eller kan skaffe den. Ellers koster den 2 - 300 på nettbokhandlerene.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard Nesten ny :)

Hei! Jeg er en kvinne på 37 med to barn på 10 og 12 år. Fikk påvist latent hypotyreose=lavt stoffskifte 12. mai i år. Tenker selv at jeg har gått med dette i flere år - kanskje så lenge som da jeg fikk mitt første barn. Uansett er det mange brikker som har falt på plass. Min søster og min mor har også samme diagnosen. De siste årene har jeg godtatt at jeg har et stort søvnbehov - tenkt at; sånn er jeg. Tenkt at jeg har vært deprimert. Selv med mye trening har ikke vekta beveget seg noe. Kommer liksom ikke i toppform - kommer til et visst nivå for så å måtte melde pass. I dag tenker jeg at jeg trenger god tid til restitusjon. Nå har jeg begynt på Levaksin. Har lagt om kostholdet mitt til Fedon og begynt med å ta Cocousa (kokosnøttolje). Har lånt etter råd fra Anne Ma Thyreoideasykdommer - prøver å sette meg inn i dette. Det mye mer komplisert enn jeg i utgangspunktet trodde. Ser at det er mange som sliter med sykdommen her i dette forumet.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard Dårligere verdier tross økning av Levaksin

Mine blodprøver er forverret etter økning av dose ????? De har gått ned igjen. Utgangspunktet på T4 var 7.6. Etter 9 uker på 25mg Levaksin var den på 11.9. Så jeg økte derfor til 50 mg. Nye resultater etter nye 8-9 uker så er T4 ned på 10? Føler meg motløs. Har igjen økt til 75 mg 3 ganger i uka. Min TSH har gått ned fra 2.0 første måling i mai. Nå er den på 0.6. Noen kommentarer? På tross av dette føler jeg meg noe bedre. Er delvis sykemeldt ennå og jeg føler det som om jeg er råtten i kroppen hvis jeg er ute og går. Dette tar så utrolig lang tid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror du er på rett vei Gitte.
    fT4 vil nok variere opp og ned før du når idealdosen din.
    Etter det jeg tror ligger den mye høyere enn den du tar nå, men det er ikke sånn at du bare kan ta feks 150 så er alt såre vel. Du må nok gradvis øke, likevel syns jeg nok du kan prøve å øke litt med enn du gjør.
    Hvis du tar ansvaret selv må du være klar over at du ikke må øke med mer enn 25µ hver mnd. og når du nærmer deg må du la det gå fler mnd. mellom hvar økning.
    150 er et slags gjennomsnitt av hva de fleste ligger på i dose, men du kan jo ende opp med alt fra 100 til 200.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har akkurat fått påvist lav stoffskifte
    Av KIDA i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 06-01-08, 12:10
  2. Nytt tema ?
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 10-08-07, 17:47
  3. Nytt år, nye muligheter!!
    Av Maia i forumet Presentasjoner