Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Så: hva er forskjellen på å ha diabetes og bruke syntetiske eller naturlige hormoner?
At det syntetiske hormon kun virker begrænset? Eller på sigt virker slet ikke?

Forleden har jeg læst en gammel artikel fra 1980 Elevated Serum Concentrations of Triiodothyronine in Hypothyroid Patients. Values for Patients Receiving USP Thyroid Arch Pediatr Adolesc Med. 1980;134(1):16-18.

Citat af Abstract: "Serumkoncentrationer af thyroxin (T4), triiodothyronin (T3) og Thyroid Stimulerende Hormon (TSH) blev målt hos 14 hypothyroid patienter, som i forvejen var i behandling med Thyroid USP og efter seks ugers behandling med sammenlignelige doser af syntetisk levothyroxinnatrium (Na-L-thyroxin). Behandlingen med Thyroid USP resulterede i stigning af koncentrationen af ​​T3 i 13 patienter. Derimod resulterede behandlingen med syntetisk levothyroxin i serumkoncentrationen af ​​T3, der lå inden normalområdet. Vi mener derfor, at den bedste behandling af hypothyreose er syntetisk levothyroxin."

Artiklens formål er at føre bevis på, at syntetisk levothyroxin skulle angiveligt være Thyroid USP overlegen, fordi syntetisk levothyroxin er mere T3-neutral end Thyroid-lægemidler.

Så er det at man kan spørge sig selv om, hvad i alverden er formålet med medicinsk behandling af hypothyreose?

Jeg læser resultatet af denne undersøgelse direkte modsat: syntetisk levothyroxin virker kun begrænset og indenfor et begrænset tidsrum, hvorimod Thyroid USP virker ubetinget og uden tidsbegrænsning.

Efter at have reflekteret i mange år over de tusinder af studier og cases jeg har et bredt kendskab til, er jeg nået til den holdning, at behandlingen med syntetisk levothyroxin tilsvarer en form for hormonel-lobotomi, der altid medfører udviklingen af fysisk forfald og falsk demens, udviklet gradvis i forhold til levothyroxin-patientens forskellige, individuelle forudsætninger. Det betyder at disse nedbrydnings-processer forløber hurtigere for nogen, mens de forløber langsommere hos andre, men alle ender de med forskellige grader af nedbrudt mentalt og fysisk helbred. Derimod fremtidsperspektiverne for hypothyroide patienter i behandling med Thyroid USP lægemidler ligger meget tættere på "normal" end hos patienter behandlet med levothyroxin.