Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
30-04-10, 12:09 #1
Søke NAV om støtte til ERFA?
Har akkurat snakket med Apotektet. Erfaen kommer på mandag og jeg venter i spenning på å begynne på kombinasjonsbehandling.
Apoteket informerte om at 1 boks med 100 piller à 60 mg koster 460 kr. Dette er dyrt i forhold til Levaxin må jeg si. Betaler gladelig prisen om det kan gjøre meg bedre men hadde jo vært flott med litt støtte for det.
Damen på apoteket nevnte at legen kunne søke NAV om støtte til utgiftene. Har noen erfaringer med dette?
-
30-04-10, 16:25 #2
Sv: Søke NAV om støtte til ERFA?
Jo - det er dyrt.
i pakka di : 4,60 pr.Grain
Kjøper du 500 stk i 2Grain styrken koster boksen 1551,- altså 1,55 pr. Grain.
Men 2Grain smuldrer når de deles, så en må nesten ha begge styrker for å finne dosen sin.
1 Grain tabletten er lett å dele.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-04-10, 17:41 #3
Da må i såfall en endokrinolog, altså en spesialist, skrive ut preparatet, ellers får du avslag. Jeg, dvs fastlegen, prøvde å søke på hudrokortisontabletter, avslaget gikk på at han ikke var spesialist. Så uten endo som går inn for behandling med Thyroid, ser det ikke ut til at det er noen vits i å forsøke seg.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
01-05-10, 12:44 #4
Hei dere!
Ser at dere diskuterer utgiftsdekning fra NAV. Jeg jobber med refusjoner av legemidler. Refusjon av legemidler foregår ikke lenger i NAV-systemet, men i Helseøkonomiforvaltningen, HELFO, underlagt Helsedirektoratet.
Så til refusjon av Erfa.
Det er riktig at dersom man ønsker å søke om refusjon av Erfa på blå resept (etter folketrygdlovens § 5-14) så må søknaden skrives og begrunnes av relevant spesialist. Dette på grunn av at Erfa er et uregistrert preparat (har ikke markedsføringstillatelse i Norge). Søknaden må inneholde opplysninger om hvilke preparater en har forsøkt tidligere samt hvorfor disse ikke kan benyttes i fortsettelsen.
Ei anna ordning innenfor legemiddelrefusjon er bidragsordningen (folketrygdloven § 5-22). Ved dekning etter denne ordningen ville en kunne fått dekt 90% av de utgiftene som oversteg 1600 kroner i kalenderåret.. Men, Erfa faller desverre utenom denne ordningen siden preparatet er uregistrert.
Eneste mulighet er altså å søke om blå resept - og det er jo uansett den beste ordningen.
-
01-05-10, 13:12 #5
Takk for svar, Mari:-) Det var strukturert og informativt.
Synes det er helt sprøtt at folk som har hatt utrolig godt utbytte av Erfa, slik som n'Finn, ikke får det på blå resept. Leste akkurat i en annen tråd der n'Finn skrev at Aker ikke ville skrive ut Erfa selv om legen hans ba om det (om jeg forstod det riktig). Jeg kan nesten ikke forstå at det er mulig, dersom fastlegen kan dokumentere at man har fått et nytt liv med Erfa. I n'Finns tilfelle har jo effekten av Erfa vært nokså ekstrem også, sammenliknet med helsetilstanden på Levaxin.
-
01-05-10, 15:53 #6
Jeg vil tipse om England:
Der er de også ganske sparsomme i helsevesenet, og forsøker å begrense utgiftene.
Men allerede flere år siden så fikk de dekket Thyroid på NHS (= national health service) hvis legen attesterte at thyroxinnnatrium ikke hjalp eller man ikke tålte det eller noe sånt.
Forresten så får de dekket ALLE medisiner helt gratis i UK når de får diagnosen behandlignstrengende thyreoideasykdom, uten egenandeler, såvidt jeg har skjønt. Det gjelder vel alle kroniske sykdommer.
Det med spesialist, det har vært slik hele tiden, at relevant spesialist måtte foreskrive Thyroxin /levaxin men man har vært slepphendt med det. Derfor overraskelsen når vi får avslag når vi søker om å få dekket Thyroid.
Men, det har jo alltid vært slik.
-
01-05-10, 16:00 #7
Hei igjen!
Jeg kan ikke si at jeg har vært borti søknader på Erfa. Men, er det slik Finn`n at du ikke har fått Erfa på blå respt til tross for velbegrunnet søknad fra relevant spesialist? Husker du hva begrunnelsen var? Er det lenge siden du søkte?
-
01-05-10, 16:08 #8
...eh, han hadde ikke spesialist, annet enn spesialist i allmenmidisin.
Og de skrev også at de ikke anså at "småplagene " han ahdde på levaixn som ble borte vekk på Thyroid (Armour Thyroid som alle brukte da) kunne legges vekt på.
De la kun vekt på om TSH var blitt normal eller ikke.
da vil jo alle få avslag, unntatt dem som overhodet ikke tåler levaxin og får alvorlige straks-allergiske symptomer.....
Det fins nemig veldig få av dem, har ingen her på forumet men det er en del i usa.
Det som vi har her, er folk som jo får senket sin TSH med levaxin, og har prøvd liothyronin også, men det virker dårlig ellers, slik at de ikke kan jobbe elelr fungere. Det kaller nav som småproblemer. Der gjelds kun TSH.
-
01-05-10, 18:54 #9
Hei Mari.
Det er fastlegen som har skrevet ut ERFA til meg. Han er spesialist i allmennmedisin, og det holder ikke for HELFO.
Jeg har snakket med HELFO om dette og de sier de vil godkjenne Tyroid på blå resept såfremt det er skrevet ut av "relevant spesialist" - i praksis vil jeg anta et dette er indremedisiner eller endokrinolog.
Jeg fortalte da at det er jo ingen spesialister som gjør, men HELFO hevdet at de hadde godkjent flere blå resepordninger for pasienter. Så det må finnes noen spesialister som gjør dette.
Dette fortalte jeg legen min og han søkte da - åpent og situasjonsforklarende - hos en lege på Aker som jeg har vært hos tidligere, men denne avslo altså konsultasjon.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-10, 19:39 #10
Dette er drøy lesning. Jeg blir skikkelig provosert, har ikke ord.
Sonja nevnte helt nylig en endokrinolog XX på XX-sykehus som hun kunne anbefale på det varmeste. Mon tro om han kan være rett person å henvende seg til for å få utskrevet thyroid?
Jeg går ikke på Erfa selv (har faktisk fått det men skal gi Levaxinen er liten sjanse til, enda jeg har mest lyst å switche over nå), så jeg kommer ikke til å ringe han selv, men kanskje noen av dere andre kan? Eller hva med Sonja- om du leser dette- kan du høre om han er villig til å skrive ut thyroid?
BSist endret av Admin; 02-05-10 kl 08:51 Begrunnelse: Læge- og sygehusnavnet fjernet. Omtaler af navngivne "flinke læger" bedes undgået på åbent forum.
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Å følge endokrinologens anbefaling, operere bort kjertelen...
Av MetteS i forumet OperasjonssalenSvar: 9Siste melding: 07-02-07, 19:27 -
søke uføretrygd???
Av irene i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 29Siste melding: 25-10-06, 08:03 -
Takk for støtte
Av Thomas i forumet Om forumet genereltSvar: 1Siste melding: 02-08-06, 00:10 -
Nå trenger jeg støtte....
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 09-06-06, 21:18
Svar med sitat

Bokmerker