Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
22-12-11, 09:49 #9
Sv: Planteolier, lavkarbo / ketolyse og udslæt / utslett
30% af menneskekroppens behov for udskillelse af stofskiftets affaldsprodukter dækkes af (foregår gennem) .... huden.
Efter at have læst en hel del på udenlandske fora og nogle netsteder her i Skandinavien, har jeg bemærket at der klages over hudproblemer, der angiveligt skulle være opstået efter omlægning af kosten til lavkarbo, herunder ketolyse.
Det har undret mig, men det har også fanget min interesse, fordi mine egne erfaringer med at "forsage" de hurtigt omsættelige kulhydrater, og erstatning af dem med protein- og fedtstoffer - var direkte modsatte: smuk hud. Jeg har derfor nøje gennemlæst mange af disse beretninger og det som (jeg mener) var ret så iøjnefaldende var mange af de personer der har klaget over hududslæt var ret optaget af kalorieindtag, og spiste gennemgående for meget protein i forhold til mængden af fedtstoffer samt - havde en frygtsom holdning til mættede fedtstoffer.
Der var ofte kommenteret på de "kolesterolfremmende" animalske fedtstoffer, herunder æg(geblommer), hvor mange udsagn handlede om direkte at undgå æggeblommer og spise kun æggehvider. Der blev også gjort en del ud af at, i stedet for at spise "for meget" mættet fedt, anvende "rette" mængde af vegetabilske olier - så "fedt-regnskabet" i kosten blev overholdt.
Det er min påstand (og observation), at den rette proportion (forhold) mellem proteiner og fedtstoffer vil blive forskudt til den "forkerte" side hvis mættet fedt forsøges reduceret og erstattet af vegetabilske olier. Det jer mener er, at hvis der f.eks. skal en X-mængde mættet fedt til at afbalancere y-mængden af protein i kosten - vil tilsvarende mængde af fedtstof af vegetabilsk oprindelse ikke kunne afbalancere proteinandelen i den daglige lavkarbo-kost. Det jeg mener er, at kostholdet hermed vil "virke" som det var mere proteinholdigt end det i virkeligheden er, og at der derved er en reel risiko for at opleve samme effekt som når man spiser for meget protein, hvilket ofte ses på huden, som akne, bumser/kviser og diverse typer af udslæt, som ved allergier.
Derudover (begynder det at træde tydeligere og tydeligere frem), er vegetabilske olier ikke så gunstige for helbredet, som det hævdes i de offentlige anbefalinger.... Det betyder at en ekstraforøgelse af andelen af vegetabilske fedtstoffer i den daglige kost -uanset lavkarbo eller ej - vil have en generelt helsesvækkende effekt, herunder påvirkningen af alle kroppens væv tillige med den effekt andelen af vegetabilske fedtstoffer har på dannelsen og udskillelsen af affaldsprodukter af stofskiftet. Idet huden, kaldes for "den tredje nyre", foreligger der en reel risiko at den del af stofskiftets affaldsprodukter der overstiger nyrenes og leverens kapacitet - bliver udskilt gennem huden, hvor de uønskede stoffer forårsager allergiske reaktioner = div. typer af udslæt.
Set i dette lys, ville det derfor ikke skade - at udskyde en kortison-behandling af sit udslæt, og i stedet teste effekten af en gennemgribende reduktion af de vegetabilske umættede-/flerumættede fedtstoffer i sin daglige kost.Umættede olier fremstilles af plantefrø, der indeholder frøets "selvforsvars-stoffer" - giftstoffer og enzym-undertrykkere, hvis opgave er at blokere protein-fordøjelsesenzymer i pattedyrenes mave-/tarmkanal. Disse kemikalier er udviklet af planten, til beskyttelse af frøet mod at blive fordøjet før det kommer ud med afføringen igen, og for at forhindre frøets for tidlig spiring, indtil forholdene er optimale for spiring. Det er nok ingen tilfældighed, at millioner af mennesker, der spiser disse, planternes thyroid-hæmmende stoffer og enzym-undertrykkere, lider under en epidemi af fedme, diabetes, hjertesygdomme, kræft, overaktivt immunsystem, gigt og andre kroniske sygdomme.
Gå over til mejerismør (ikke-smørbare der indeholder rapsolie), brug ægte piskefløde i madlavningen og uhomogeniseret creme fraiche 18 & 38 %, lad være med at skære fedtkanten af tilberedt kød (hvis man tåle og ellers kan lide det), spis masser af æggeblommer og brug kokosolie i madlavningen, og ellers brug kun lidt olivenolie på kold mad og salater. Hold dig fra alle andre vegetabilske olier, herunder de økologiske, koldpressede... Hold ændringen en måned eller to, og se så om det ikke får udslættet til at forsvinde. Det tror jeg, og jeg tror til og med, at også en del andre plager, herunder muskel-inflammatoriske vil ligeledes enten forsvinde eller blive meget mildere end før...
Vær ikke bange for, når (hvis) kolesteroltallet stiger lidt i begyndelsen af denne "større-andel-af-mættet-fedt-i-kosten". Det er en sædvanlig reaktion på højere fedtforbrænding, hvor leveren "opdager" at fedtlageret i kroppens skrumper ind (uden mættet fedt "udefra" - ringe fedtforbrænding), og reagerer på det ved at øge produktionen af kolesterolet. Når leveren "opdager" senere, at der bliver tilført mere fedt end før med maden - vil den nedsætte sin kolesterolproduktionen igen, idet der foreligger ikke længere "fare" for underskud af kolesterol til at dække kroppens behov for f.eks. hormoner, enzymer m.m. og dermed er der heller ikke brug for at opretholde kropsfedtdepoter i samme omfang, som før udelukkelsen af plantefedt i kosten. I mellemtiden vil "æggeblomme-lecithin" fra æggeblommer i den daglige kost - hindre lipiderne i at klumpe sig sammen i blodstrømmen. Naturen har løsning på alt, hvis man bare gider lytte...
Det kan ikke skade at læse indlæg nr. 1 igen... og det kan heller ikke skade at læse om Fat Head Documentary på Wiki
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Helseskadelige planteolier?
Av Anisa i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 23Siste melding: 03-03-14, 08:45 -
Planteolier, lavkarbo / ketolyse og udslæt / utslett
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 6Siste melding: 09-02-12, 10:58

Svar med sitat

Bokmerker