Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Hjemmerørt, sundt smør, smørbart direkte fra køleskabet

Da jeg ikke længere ønsker at anvende de fleste planteolier i min husholdning (læs her hvorfor), må jeg også kvitte smørbare smørprodukter, da de er iblandet netop en af de planteolier, der foruden at skabe andre helseskadelige problemer, også driver jod ud af kroppen, hvilket nok bidrager til - både at forfalske resultater af døgnurinprøver af jod, og adskillige andre helseproblemer i en verden, hvor jodmangel er så udbredt.

Folk siger tillidsfuldt, at det er nok at drikke god mælk, spise gode æg/æggeblommer osv. for at "få i sig det nødvendige jod", men i og med, at husdyr nu også bliver fodret med foderet indeholdende disse "forkerte" planteolier - bliver disse mælkeprodukter jodfattige. Hvorom alt er, begynder jeg nu at røre mit eget smør "køleskab-smørbart" med olier, der ikke har helseskadelige effekt. Wish me luck!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg vil selv røre mit mejerismør med en "nøddeolie" for at opnå den "smørbare" effekt, hvor det er raps-frø-olie, der er brugt til fremstilling af det smørbare smør i handelen.
    Jeg har i dag fremstillet mit første, vellykkede "blandingssmør" af 250 gr saltet øko-smør, og 100 gr mild øko-olivenolie.

Hvorfor olivenolie?

Fordi den har det laveste indhold af flerumættede fedtsyrer blandt alle planteolier, undt. kokos- og palmeolie. Palmeolie er ellers udskældt, men u-raffineret er den næsten lige så helsebringende som kokosolie.

P - polyunsaturated = flerumættet
    M - monounsaturated = enkelumættet
    U - unsaturated = umættet i alt
    S - saturated = mættet

Et købe-blandingssmør indeholder 25% af rapsolie, for at opretholde "smørret" smørbar fra køleskabet. 25% af 250 gr = 62 gr. Jeg har dog rørt 100 gr olivenolie i 250 gr smør, fordi olivenolie plejer blive lidt "tyk" i køleskabet, så for at kompensere for det (og erstatte andelen af raps-gram i regnestykket for købe-smørret), har jeg brugt noget mere, end hvis det var rapsolie.

Bliver spændende at se, hvor smørbar den bliver efter et par timer i køleskabet, eller om andelen af olivenolien må øges næste gang. Det er derfor, at det skal være den milde i smagen version af olivenolie, ellers kan "hjemmesmørret" blive for krads i smagen.
    Sist endret av Anisa; 06-10-15 kl 13:52
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Prøvde ikke du også å blande med kokossmør (olje..?) -
    jeg tenkte å bestille fra iherb nå...
    men kanskje det er like greit å handle øko-produkter i Norge..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    men kanskje det er like greit å handle øko-produkter i Norge..
    Hmm, er ikke sikker på ar det er den effekten Anisa er ute etter, da kokosolje også er fast i romtemperatu. Hensikten var vel å gjøre smøret mer smøremykt. Selv har jeg vinskap og oppbevarer smøret mitt her fordi det er mer riktig temperatur for smøret.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Vi lige melde tilbage, at resultatet af eksperiment med blandingssmør med (mild smag) olivenolie er..... FANTASTISK!
    Jeg kan godt stå inde for en anbefaling med et enkelt forbehold: olivenolien skal være af den milde type. Jeg har nemlig begået samme forsøg for nogen tid siden, uden at være opmærksom på, at den anvendte olivenolie var "stærk" og smørret blev nærmest uspiseligt, af for mange, ellers naturlige i olivenolien - bitterstoffer. Derimod det sidste forsøg gik super igennem!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Kevlin? TAK for (som sædvanligt) inspirationen! Du siger noget.... Takket være dit spørgsmål, kom jeg i tanker om den superhelsebringende MCT-olie, der fremstilles af kokosolie. MCT-olie bliver ikke fast ved stuetemperatur/køleskab, så den køber jeg nu på Iherb og tester i MCT-olie-smørblandingen så snart den ankommer. En flaske burde kunne række til 11-12 pakker smør (à 250 gr), så de 19 $ kan hurtigt blive til masser af smørbart smør. Jeg vil nemlig gerne slippe helt for at bruge planteolier, undt. en smule god olivenolie i salater og lidt på kold mad.

Marge har allerede i 2007 postet en tråd om MCT-olie her, men ellers findes der masser af info når man søger på MCT-oil eller MCT-olje, eller MCT-olie.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hmm, er ikke sikker på ar det er den effekten Anisa er ute etter, da kokosolje også er fast i romtemperatur. Hensikten var vel å gjøre smøret mer smøremykt. Selv har jeg vinskap og oppbevarer smøret mitt her fordi det er mer riktig temperatur for smøret.
    Blondie. Vinskab har jeg altså ikke, men måske kunne det være en god ting at anskaffe sådan et? Også alle grøntsager har det bedst af at blive opbevaret i "vin-temperatur", frem for i almindelig køleskabstemperatur.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Takk for at du inspirerer andre til å prøve å lagen smør også, Anisa. Det er jo en smal sak, men etter innføringen av lavkarbo her i huset føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å lage mat. Man jeg er ganske fornøyd med smørkrisen fordi vi fikk endel utenlandsk smør på markedet og dette synes jeg smaker bedre enn det norske, fordi det brukes mer salt i smøret. Og salt trenger jeg med det irriterende lave BT. Men det er klart at lager du selv så tilsetter man jo så mye salt man selv liker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Kevlin? TAK for (som sædvanligt) inspirationen! Du siger noget.... Takket være dit spørgsmål, kom jeg i tanker om den superhelsebringende MCT-olie, der fremstilles af kokosolie. MCT-olie bliver ikke fast ved stuetemperatur/køleskab, så den køber jeg nu på Iherb og tester i MCT-olie-smørblandingen så snart den ankommer. En flaske burde kunne række til 11-12 pakker smør (à 250 gr), så de 19 $ kan hurtigt blive til masser af smørbart smør. Jeg vil nemlig gerne slippe helt for at bruge planteolier, undt. en smule god olivenolie i salater og lidt på kold mad. Marge har allerede i 2007 postet en tråd om MCT-olie her, men ellers findes der masser af info når man søger på MCT-oil eller MCT-olje, eller MCT-olie.
    Kære Kevlin Det er først nu, at jeg har bestilt MCT-olie til hjemmelavet smørbar smørblanding. Grunden til at MCT-smør-forsøget er blevet forsinket er... Macadamia-olie.

Resultatet er overvældende! Jeg har bare aldrig, aldrig spist smør, der smagte SÅ GODT, som blandet med Macadamia-olie! Det langt overgår (efter min smag) selv det bedste, "rene" mejerismør. At det så samtidigt har samme "jod-bevarende" effekt, som olivenolie, er netop den gevinst, jeg så gerne vil sikre ved at kassere alle de kendte smørbare smørprodukter, der findes i handelen, og som er fremstillet med flerumættede fedtsyrer, der ødelægger helbredet på flere punkter.

Det er jo en smal sak, men etter innføringen av lavkarbo her i huset føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å lage mat. Man jeg er ganske fornøyd med smørkrisen fordi vi fikk endel utenlandsk smør på markedet og dette synes jeg smaker bedre enn det norske, fordi det brukes mer salt i smøret. Og salt trenger jeg med det irriterende lave BT. Men det er klart at lager du selv så tilsetter man jo så mye salt man selv liker.
    Kære Blondie Først føltes det som endnu en sur pligt... og dem har jeg (ved guderne) rigeligt af i forvejen. Men efter tredje runde med blande-selv-smør, særlig når jeg pisker/blander en dobbelt portion - føles det nu virkelig som en smal sag.... Det er så absolut overkommeligt! Jeg håber, at flere vil springe fra købe-smørbare-smørprodukter med de jod-hæmmende egenskaber, og springer med på vognen med hjemmerørte smørblandinger, med den gode langtidseffekt for vores, i forvejen sårbar helse.

Jeg er ikke ude på at foregøgle folk et evigt liv som gevinst ved selv at blande sin smørblanding. Vi skal alle dø og det kan ingen smørblanding forhindre, men når rest-livet kan leves ud med bedre helse, er jeg villig til at ofre en del for, selv om det betyder at jeg må afstå fra noget af den mad, som jeg ellers er opdraget til at foretrække. Derfor ingen flerumættede fedtstoffer til mig mere.... og min søn er også begyndt at blande sit eget smør, endda uden at jeg behøvede at overtale ham.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Spennende kombinasjon, Anisa. Jeg bare elsker macadamia nøtter og spiser stort sett disse fordi de norske variantene er så dyre. Hvordan lager du dette? Kan du gi en enkel oppskrift? Ca hvor mye fløte i forhold til hvor mye olje? Har du forsøkt å kombinere med fløte og rømme sammen også? Hvor mye salt tilsetter du?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Spennende kombinasjon, Anisa. Jeg bare elsker macadamia nøtter og spiser stort sett disse fordi de norske variantene er så dyre. Hvordan lager du dette? Kan du gi en enkel oppskrift? Ca hvor mye fløte i forhold til hvor mye olje? Har du forsøkt å kombinere med fløte og rømme sammen også? Hvor mye salt tilsetter du?
    AHA! At dømme af dit spørgsmål Blondie , gætter jeg mig til at du kerner selv dit smør. Hvis det er rigtigt, så kan jeg godt forstå at det kan blive en større sag, hjemme i køkkenet.

Jeg er ikke så nøjeregnende og bruger købe-smør til formålet, selv om ikke alle produkter smager lige godt, synes jeg. Arla's faste smør f.eks. er ret så smagsløst (for mine smagsløg i hvert fald). Jeg bruger det tyske smør i ruller à 500 gr, jeg lægger på køkkenbordet indtil det opnår stuetemperatur. Da pisker jeg smørret (går trægt til at begynde med) i en skål, og sætter så skålen på køkkenvægten jeg også nulstiller. Så hælder jeg olien ind til vægten viser ca. 100 gr, og pisker videre til smør/olieblandingen bliver cremet (som gammeldags smørcremer). Så er det ind med blandingen i 2 porcelæn-smørskåle med låg, og ind i køleskabet. Nicht wider.

Hvis man synes at smørblandingen efter afkøling alligevel er alligevel lidt for hård, kan man tilsætte nogle gram mere olie næste gang, men de ca. 100 gr olie jeg bruger, passer mig fint. Hvis man rører blandingen af usaltet smør, eller af for lidt saltet, skal lidt salt tilsættes inden man komme olien i - men jeg har altså prøvet at komme for meget salt i, og det blev virkelig uspiseligt. Det bedste vil nok være, at bruge de første par gange eller tre - til at finde ud af både hvor meget olie og evt. hvor meget salt skal i. Det kan godt betale sig at lade det komme an på et par indledende prøver.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Hjemmelavet smør, smørbart fra køleskabet

Kære Kevlin Det er først nu, at jeg har bestilt MCT-olie til hjemmelavet smørbar smørblanding. Grunden til at MCT-smør-forsøget er blevet forsinket er... Macadamia-olie.
    Jeg vil blot opdatere med, at forsøget med verdens første smørbart MCT-smør, nu til aften endte med en dundrende..... SUCCES!

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Sv: Hjemmerørt, sundt smør, smørbart direkte fra køleskabet

Hva er egentlig problemet? Kjøper meierismør, men tar den fram en stund før jeg skal spise, eller så putter jeg den i microen i noen sekunder. Evt kan du legge den opp på en varm ovn kort tid.

Laget smør før jul, men bruker tid og krefter på andre ting.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Norge i stor smør-panik
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 22
    Siste melding: 18-12-11, 18:22
  2. Erstatning til smør, margarin og olje.
    Av maika i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 06-11-10, 17:33
  3. Smør med.... soya??
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 19-07-10, 18:02
  4. Leverer lavkarbomat direkte på døren
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 23-04-09, 20:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn