Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Smør med.... soya??
-
14-07-10, 11:00 #1
Smør med.... soya??
Flere gange, senest i dag læser jeg om smør nævnt i forbindelse med soya, f.eks.:
Er norsk mejerismør iblandet soya?Bare pass på at du ikke spiser noe som inneholder soya (som f.eks. smør) i inntil tre timer etter inntak av Erfa. Det står på Erfas hjemmeside at soya kan hindre opptak av tabletten i tarmen.
Almindeligt dansk smør er "bare" smør, med salt eller uden. Så er der "smørblandinger" med vegetabilske olier, for at gøre det smørbart direkte fra køleskabet. Der er produkter hvor varedeklarationen oplyser kun om at det indeholder uhærdet vegetabilsk olie. Dem køber jeg aldrig, da jeg helst vil vide, hvilken olie er i produktet.
Så er der andre smør-produkter og de økologiske, hvor deklarationen oplyser om, at produktet indeholder raps-olie, økologisk i økologisk smør. Dem køber jeg gerne. Rapsolie er OK mener jeg.
Vil de sige, at der er soyaolie tilsat de norske smørprodukter? Hvad ellers af soya skulle man bruge i blandings-smør?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-07-10, 11:12 #2
Sv: Smør med.... soya??
Nei, smør inneholder kun smør.
Men det finnes blandingsprodukter, i hvert fall én type, som inneholder 70 % smør, og resten rapsolje; Bremykt.
Det er bare margarin som inneholder soya- og/eller andre vegetabilske oljer.
Det er dessverre en del begrepsforvirring blant folk, kanskje særlig her i Norge, men det er altså kun smør fra fløte/rømme som skal/kan kalles smør med rette.
-
15-07-10, 02:32 #3
Ja det stemmer,
jeg prøver å holde meg mest mulig unna soya da jeg fikk beskjed fra kostholds dama på heggeli at vi bør back to basic,
smør,melk og kjøtt rett fra dyrene, unngå deiger om så bruk karbonade deig,
All mat som de fleste tror er fy-fy ifbm slanking er lov,
egg og bacon,flesk og duppe osv,
det funker for meg, og ordentlig smør som bare er ordentlig smør,
alt det endre er margariner for meg,
bruker ordentlig smør til steking og alt som smør brukes til,
smørøye i rømmegrøt osv.
jeg går ned i vekt, formkurven går opp og mage og fordøyelse har ikke vært så bra på hva jeg kan huske,
holder meg litt unna brødmat og hvertfall lyst brød,
Så det er bare å finne frem husmannskosten.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
15-07-10, 14:36 #4
Jeg var på kurs hos en kokk fra Kokkelandslaget for noen år tilbake (namm)
i gjennomkjøringen sa Kokken at smaksmessig var det best å bruke meierismør og rapsolje.
Olivenolje til steking var bare tull - og ikke ga det bedre smak heller.
Da en av kursdeltakerne spurte om når det var best å bruke Melange..
da spurte han bare "hva?" -
for hans del var det et produkt som var laaaangt under hans verdighet. Gå for god smak
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-07-10, 02:26 #5
Smør er smør,
i alle år har jeg vært vant til(vant til bondekost fra barnsben av)at når vi skulle gjøre ekstra vel eller lage noe ekstra godt ble det brukt ordentlig smør,
hvorfor margarin etc har kommet så sterkt inn i matlaging har jeg ingen god forklaring på
for egentlig har ikke den noen bedre evner mht steking etc,
det som er fakta er at margarin inneholder stort sett bare animalsk fett og soya hvilket er fy-fy for oss,
nei la oss nyte at vi kan være ekstravagante ifht andre margarin elskere,
min vekt har ihvertfall begynt å gå nedover etter at jeg byttet ut alt fy-fy og begynte med alt som man i vanlig slanke term regner som fy-fyFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
17-07-10, 08:30 #6
Fordi "ekspertene" mente at margarin måtte være mye sunnere for oss, siden det var lagd av flerumettet fett. Dette fettet ble så omdannet til å likne på smør, og dermed var det ikke lenger flerumettet, men transfett. Hvilket har en annen struktur enn de tilsvarende mettede fettsyrene, og derfor oppfører seg annerledes i kroppen. Transfett er skadelig!
Fettet ble slik herdet, fordi flerumettede fettsyrer er enormt reaktive og harskner veldig fort.
Fettet ble også deodørisert, slik som alle varmeprosesserte planteoljer for at vi ikke skal kjenne at de smaker og lukter harskt når de faktisk er det.
Nei, dette er helt feil! Margarin er basert på plantefett, i motsetning til smør som er rent animalsk.
Vi har i alle år lært at animalsk fett = mettet fett = skadelig.
Animalsk fett er alle typer fett som finnes i dyr og mennesker, og inneholder dermed også umettede fettsyrer i tillegg til det mettede.
Soya er skadelig i denne sammenhengen, fordi det i utgangspunktet er en flerumettet fettsyre som blir prosessert på slike måter at de omdannes til "delvis hydrogeniserte" fettsyrer, for at de skal oppføre seg på en annen måte; nemlig bli fastere enn de er etter naturen. Soyafabrikantene i likhet med andre planteoljefabrikanter som plutselig ikke fikk solgt så mye planteoljer til maling etter at oljen kom, var nok hovedinteressen for å få i stand masseprodusering av margarin med deres oljer. De sa at mettet fett/animalsk fett var farlig, og glemte da selvfølgelig å si at deres oljer ble omdannet til transfett. Det var nemlig transfett som forskere hadde funnet hadde gitt store negative helseeffekter. Dette ble fullstendig oversett i lange tider.
For ordens skyld: Smør består av animalsk fett, lagd av meieriproduktene fløte eller rømme.
Margarin inneholder planteoljer i omdannet form. Evt. en del kokosfett. Kokosfett som er mettet, er sunt for oss, dersom det er naturlig framstilt. Det har svært gunstige helseeffekter for oss. Delfiafett, og fettsyrer de bruker fra kokos i margariner er restprodukter etter andre produksjoner, hvor poenget er å trekke ut bare de sunneste fettsyrene og bruke dem i f.eks. farmasien. Resten blir da tilgjengelig til margarinproduksjon.
Men da kan man bruke kokosfett fra helsekosten. Den koster mer, men er ikke kjemisk behandlet.
-
17-07-10, 09:37 #7
SÅ ret har du, Tanina

De vegetabilske olier, der ofte ender som margarinprodukter er underkastet langt mere (mishandling) end deodorisering...
Alle vegetabilske fedtstoffer kan raffineres (eller fraktioneres - man kan ikke "se" forskel når de først står fyldt på flasker). Fordelen (for dem der sælger dem) er, at de harsker ikke så hurtigt (kan stå på hylderne hos købmanden meget længe), at alt affald fra oliefremstillingen kan genbruges flere gange til den sidste dråbe er vredet ud, og endelig - er disse olier, af de førstnævnte grunde - billige = mange mennesker derfor gerne vil købe dem.
Når man skal fremstille raffinerede vegetabilske olier, blive nødder, kerner (eller hvad det nu skal udvindes olien af) knust, og fedtstoffet (olien) bliver skilt fra proteiner, mineraler og fibre. "Olien" indeholder stadig nogle mineraler og de fleste af de fedtopløselige vitaminer (E, karoten, tokotrienoler).
Nu bliver den rå olie raffineret og deodoriseret hvorved E-vitamin, tokotrienoler og karoten bliver fjernet. Gennem denne proces gives der plads til dannelsen af kunstige stoffer, som transfedtsyrer, polymerer m.m.
Hvad betyder så "fraktioneret", "raffineret" og "deodoriseret"?
Fraktionerede olier = I forarbejdningen af råvarerne foregår en række processer, en af disse er fraktionering af olier i dele med forskellige egenskaber. I et fraktioneringsanlæg blandes vegetabilsk olie med nedkølet hexan. Olien skiller sig herefter i en fast del og en flydende del, der efterfølgende kan adskilles ved filtrering og videreforarbejdes i virksomhedens øvrige fabriksafsnit. Hexan genindvindes og recirkuleres i processen. Hexan tilhører alkanerne, som er en serie af organiske forbindelser kendetegnet ved kun at bestå af grundstofferne carbon og brint (carbonhydrider). Hexan anvendes ellers bl.a. til fyldning af termometre i stedet for kviksølv og som opløsningsmiddel.
Raffinerede olier = Første trin i raffineringen af spiseolier er "afsyring" dvs. fjernelse af frie fedtsyrer (triglycerider). Olien blandes med vandig natriumhydroxidoplysning ("natronlud'). Oliens frie fedtsyrer danner vandopløselig sæbe med natronluden, og sæben bliver i vandfasen. Når omrøreren standses skilles faserne ad, og den nederste fase, den sæbeholdige lud, tappes fra. Det, der befinder sig over sæbe-klumpen, det sælges som spiseolie (det er den korte version).
Deodoriserede olier = deodorisering af madolier gennemføres gennem at opvarme olien til over 200 grader/C for at fjerne smag og lugt, hvilket sker under tryk for at hindre dannelsen af frie radikaler i processen. Yderligere "fordel" af deodoriseringen er, at det færdige produkt lugter ikke harskt, når olieproduktet er ved at blive for gammelt. Fordel for købmænd og industrien. Ikke for os.
Hmm.... Hexan, alkanerne, "natronlud" lyder ikke speciel "spiseligt", vel? Der er vist nok mere end en god grund til IKKE at handle andre spiseolier og (margarin)produkter fremstillet af dem (uanset oprindelse/plantekilde) end de koldt og mekanisk udvundede, gerne filtrerede, men fandme ikke raffinerede!
God info, Tanina
Ja, kokosolie er noget af det bedste for os med stofskiftesygdom (og alle andre). Masser godt at læse om i forummet Kokosolje.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-07-10, 20:29 #8
Min feil,
ikke animalsk fett men vegetabilsk fett og soyaolje er hovedingrediensene i margarin,
smør er stort sett fløte og salt,
det kan jo også fåes uten salt,
uansett er det mer naturlig,
og jeg har levd så enkelt som at jo mer naturlig og rent jo bedre,
det har ihvertfall funka for meg og mitt system,
klart det sikkert finnes produkter som kan være enda bedre,
men jeg har prøvd å finne enkle regler og produkter slik at jeg ikke må pese så innmari for å kunne spise og fungere godt.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
19-07-10, 18:02 #9
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Erstatning til smør, margarin og olje.
Av maika i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 06-11-10, 17:33 -
Soya
Av lilly i forumet Helbred og kostholdSvar: 23Siste melding: 02-10-07, 19:05 -
Soya
Av brits i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 25-07-06, 12:40
Svar med sitat

Bokmerker